סגור
סוללת כיפת ברזל
סוללת כיפת ברזל (צילום: מוטי קמחי)

צה"ל חידש את התקיפות ברצועת עזה: "זה לא ייגמר בשעות הקרובות"

שלוש שעות אחרי מכת הפתיחה של "עלות השחר", כוחות צה"ל המשיכו לתקוף יעדים של הג'יהאד האיסלאמי בעזה. צה"ל עובר למצב חירום, וגנץ אישר לגייס עד 25 אלף אנשי מילואים. "עושים מאמץ רב להימנע מנזק אגבי", אמר בכיר בצבא. "זה מבצע ממוקד, אך מכינים עוד כוחות קרקעיים למאמצי ההגנה וההתקפה"

כשלוש שעות לאחר פתיחת מבצע "עלות השחר" ברצועת עזה, צה"ל חידש את תקיפותיו נגד יעדי הג'יהאד האיסלאמי. לפי הודעת דובר צה"ל "כוחות מיוחדים וארטילריים של צה"ל תקפו הערב (שישי) עמדות צבאיות של ארגון הטרור הג'יהאד האיסלאמי הפלסטיני. מספר פעילים של הג'יהאד האיסלאמי חוסלו בתקיפות". במקביל, הרמטכ"ל אביב כוכבי הנחה את צה"ל לעבור למצב חירום ולפתוח את מוצב הפיקוד העליון. שר הביטחון בני גנץ אישר גיוס בצו קריאה חריג של עד 25,000 אנשי מילואים "בהתאם לצרכים המבצעיים".
קצין בכיר בצה"ל אמר כי "כרגע יש תקיפות מול יעדים מבצעיים של הג'יהאד כדי לסכל נסיונות שלו לפעול בהמשך". הוא חשף כי הארגון קידם לאחרונה פיגוע רצחני נגד אזרחים בגבול רצועת עזה, במקביל לתהליכים שבצה"ל זיהו בארגון. הוא התייחס לכוננות בעוטף עזה בימים האחרונים ולביקורת שבאה בעקבותיה: "פעלנו באחריות ובודדנו איזורים בעוטף כדי להגן על האזרחים. קטלנו את היוזמה של הג'יהאד באופן מתואם ופגענו בשרשרת התכנון והביצוע של הפיגוע שהם תכננו, מגורמי השטח ועד למפקד המרחב הצפוני ברצועה, אחד משני בכירי הארגון ברצועה, תייסיר ג'עברי".
הוא ציין כי בתקיפה, שבה נהרגו כ-10 מחבלים, הותקפו גם "גורמי הביניים" שתכננו את הפיגוע. לצד עמדות גא"פ וחמאס שביצעו איסוף מודיעיני. המבצע עלול להתפתח למספר כיוונים ואף אחד לא יופתע ממטחי רקטות ולכך נערכנו. יש לממש את הנחיות פיקוד העורף, זה יציל חיים, זה לא ייקח שעה שעתיים, וייקח זמן".
הקצין הבכיר הבהיר כי המבצע מכוון אך ורק נגד הג'יהאד האיסלאמי פלסטיני: "יש עוד דברים לעשות ולא אמרנו את המילה האחרונה. על עם ישראל לשמור על קור רוח ואני מודה על החוסן הלאומי שהופגן עד כה ע"י תושבי הדרום. אין לנו עניין ברצועת עזה מלבד עם הג'יהאד ולכן המבצע ממוקד בו. אנו עושים מאמץ רב להימנע מנזק אגב בעזה וכך זה יהיה גם כאן. הם תכננו פיגוע וזה התהפך עליהם".
עוד הוא התייחס להיערכות למבצע רחב יותר ואמר כי "אנו מכינים עוד כוחות קרקעיים למאמצי ההגנה וההתקפה אם יתפתחו בהמשך". ג'עברי, בכיר הארגון שחוסל, בן 50, וגר בסג'עייה. לפני תפקידו הנוכחי, היה סייען של קודמו, בהא אבו אל-עטא, שחוסל במבצע "חגורה שחורה" ב-2019. בשנה האחרונה שימש גם ראש מחלקת המבצעים של הארגון ומתאם הפעילות עם חמאס. ג'בערי פיקד על ירי של מאות רקטות לישראל במבצע "שומר החומות" אשתקד. ההתרעה על הימצאות ג'עברי החלה שבוע לפני המעצר של בכיר הארגון בג'נין באסם א-סעדי.
התקיפה הראשונה במבצע "עלות השחר" יצאה לפועל עם יציאת מטוסי קרב של חיל האוויר הצהריים לתקיפת שורת יעדי טרור של הג'יהאד האיסלאמי ברצועת עזה - וחיסל חוליית טרור תוך 170 שניות בלבד. דובר צה"ל הודיע במקביל על "מצב מיוחד בעורף" עד 80 ק"מ מהרצועה, פורסמו הגבלות התקהלות מטעם פיקוד העורף ליישובים עד 40 ק"מ, ותושבי עוטף עזה הונחו להישאר בקרבת מרחבים מוגנים.
בינתיים, נמל התעופה בן גוריון פועל כבשגרה. לא קיימת כרגע השפעה על לוח הטיסות. נתיבי הטיסה הותאמו בהתאם לצורך ומתואמים עם חיל האוויר.