סגור
צוואה קשיש חתימה חוזה ירושה
אילוסטרציה - קשיש חותם על צוואה (צילום: שאטרסטוק)

בלעדי
קרבות ירושה: בשל התנגדות בנות המנוח - בוטלו זכויות בת הזוג בדירות

ביהמ"ש ביטל צוואה מאוחרת של קשיש שנפטר והוריש לבת זוגו רבע מזכויותיו בכמה דירות במרכז . בכך קיבל את התנגדות בנות המנוח, שטענו כי האב, שהיה חולה באלצהיימר, לא היה יכול להבחין בטיב הצוואה

שופט בית המשפט למשפחה בתל אביב, ארז שני, ביטל צוואה מאוחרת של גבר מבוגר שנפטר והוריש לבת זוגו רבע מזכויותיו במספר דירות במרכז הארץ. בכך קיבל השופט את התנגדות הבנות של המנוח.
המנוח הלך לעולמו בשנות השמונים לחייו. במותו היה גרוש ואב למספר בנות, וקיים מערכת חיים זוגית בת שנים רבות עם בת זוגו. בחייו, חתם על מספר צוואות. הראשונה נחתמה בתחילת שנות ה-2000 (כשרכוש המנוח מועבר לבנותיו) והשתיים הנוספות לאחר יותר מעשר שנים מהצוואה הראשונה (ובמסגרתן בת הזוג מקבלת רבע מזכויותיו בדירות).
בת הזוג ביקשה לקיים את צוואותיו האחרונות ואילו בנותיו ביקשו לקיים את הצוואה המוקדמת יותר.
הבנות טענו בפני בית המשפט באמצעות עוה"ד רונית א. זיסמן ורותם כהן, ממשרד ארתור שני ושות', כי המנוח לא יכול היה להבחין בטיב הצוואות עת חתם עליהן ומכאן יש לבטלן. עוד טענו כי המנוח היה בשלבים מתקדמים של מחלת הדמנציה והאלצהיימר ולא יכול היה בשום אופן להבין את המציאות הסובבת אותו לאשורה ובוודאי שלא לערוך צוואה. מנגד טענה בת הזוג שיוצגה על ידי עו"ד בועז קראוס כי המנוח היה כשיר אותה עת.
עוד טענה בת הזוג כי בצוואתו האחרונה העניק המנוח רבע מעיזבונו לה, מעשה טבעי מרצון של בן זוג הרוצה להטיב עם בת זוגו האהובה עימה חלק חיים מאושרים וזוגיות טובה למעלה מ-20 שנה. עוד טענה כי הבנות המתנגדות אשר יורשות את רוב רובו של העיזבון (75%) מבקשות לדרוס ברגל גסה ולבטל בטענות חסרות יסוד את רצונו האחרון של המנוח בצוואתו האחרונה.
השופט קיבל התנגדות הבנות וייחס חשיבות לעובדה כי בין הצוואה הראשונה לשתי הנוספות עברו יותר מ-10 שנים וכי אין חולק כי בהשוואה לצוואה הראשונה, בה מקבלת המבקשת "מנה מסוימת" מעיזבון המנוח, הרי שבצוואות מאוחרות יותר, "מנתה וזכויותיה כעולה מהוראות הצוואה, גדלות לאין שיעור ומהוות חלק גדול יותר בעיזבון המנוח" מזה אשר בהתאם לצוואה הראשונה. יש לציין כי במסגרת הצוואה הראשונה שאושרה בת הזוג לא קיבלה זכויות בדירות המנוח, אולם הוא הוריש לה כספים ומטלטלין.
בית המשפט קבע כי המנוח לא היה בעל כשירות רפואית משפטית לערוך את צוואותיו האחרונות והורה לקיים הצוואה המוקדמת תוך שהשופט הטיל על בת הזוג הוצאות של 75 אלף שקל.