סגור
הפגנה של חרדים נגד גיוס חרדים מחוץ ל לשכת הגיוס ירושלים 11.4.24 5
הפגנה נגד גיוס חרדים בירושלים, בחודש שעבר (צילום: EPA/ABIR SULTAN)

האוצר נגד חוק ההשתמטות: "לא ימלא את מטרותיו"

בחוות דעת ששלח היום יועמ"ש המשרד אסי מסינג בשם כלל גורמי המקצוע במשרד נטען כי החוק לא יגדיל את מספר החרדים שיתגייסו בשל "השימוש ביעדי גיוס ובסנקציות כלכליות שאינן אפקטיביות". עוד נטען כי החוק לא יתרום "תרומה משמעותית להשתלבותם של גברים חרדים בשוק העבודה" בשל העובדה כי גיל הפטור שנקבע בו הוא מעל ל-21

אנשי המקצוע במשרד האוצר שלחו היום (ה') לשר האוצר בצלאל סמוטריץ' את עמדתם המקצועית בנוגע לחוק ההשתמטות שנתניהו מבקש לקדם, ולטענתם הוא לא ימלא את מטרותיו. העמדה, שעליה חתום יועמ"ש המשרד עו"ד אסי מסינג, מייצגת את עמדתם של כלל גורמי המקצוע במשרד – החשב הכללי יהלי רוטנברג, הממונה על התקציבים יוגב גרדוס, הכלכלן הראשי ד"ר שמואל אברמזון ומנכ"ל המשרד שלומי הייזלר.
בחוות הדעת נכתב כי "עמדת גורמי המקצוע כי הצעת החוק אינה צפויה למלא את שתי מטרותיו המרכזיות כפי שהוגדרו בגוף החקיקה. עקב השימוש ביעדי גיוס ובסנקציות כלכליות שאינן אפקטיביות, לא צפוי גידול משמעותי בהיקף הבחורים החרדים שיתגייסו. בנוסף, אנו סבורים כי בשל השימוש במנגנון 'גיל פטור', ובפרט בגיל פטור העולה על 21, לא צפויה תרומה משמעותית להשתלבותם של גברים חרדים בשוק העבודה".
באוצר מסבירים מדוע נדרש חוק אחר במציאות שהשתנתה: "ממשלת ישראל הקודמת בחרה לשים את מירב הדגש על התכלית התעסוקתית, וזאת במידה מסוימת על חשבון התכלית הביטחונית". לפי האוצר, עמדה זו נתמכה בעבר בעמדת גורמי המקצוע, אך "נכון לעת הנוכחית, בהתאם לעמדת מערכת הביטחון וצה"ל, הצרכים הביטחוניים הנובעים מהמצב המורכב בו נמצאת מדינת ישראל החל מיום 7 באוקטובר 2023 וההשלכות הכלכליות מרחיקות הלכת שלהם, מעלים את הצורך המיידי בהרחבת היקפי המתגייסים לטובת הרחבת סדר כוחות הלוחם בצה"ל".
באוצר טוענים כי יעדי גיוס זה מנגנון שהוכח בעבר כלא יעיל וכי גם הסנקציות הכלכליות המוצעות אינן מספקות מענה מספק – בין השאר כי הן לא מונעות הגדלה בחוק של תקציב הישיבות (לפי האוצר תקציב זה גדל ב-40% בשנת התקציב האחרונה). כתוצאה מכך סבורים באוצר כי ההצעה לא תוביל להגדלת היקף המתגייסים החרדים.
עוד כותבים באוצר כי מעני המלחמה מובילים לעלויות כלכליות אסטרונומיות של 104 מיליארד שקל ועלות תקציבית של 41 מיליארד שקל, ואם החרדים היו מתגייסים היה ניתן לקצר את שירות הסדיר לכולם בשבעה חודשים או לצמצם את כמות ימי המילואים ב-86%. במשרד האוצר מציעים לקדם מדיניות של מכסות פטור במקום מכסות גיוס.