סגור
מחאת ה רופאים
מחאת הרופאים. יו"ר הר"י: "לפנינו מאבק ארוך" (צילום: ד"ר עופרי דון טופילד)

בית הדין לעבודה הורה לרופאים להפסיק את השביתה: "פגיעה חמורה במטופלים"

בעקבות השביתה שעליה הכריזה אתמול ההסתדרות הרפואית בתגובה לביטול עילת הסבירות, הורה בית המשפט לרופאים לחזור לעבודה: "החששות שלהם עתידיים ותיאורטיים, ההכרזה על שביתה ערב קודם לכן מהווה פגיעה חמורה במערכת הבריאות ומונעת מהמדינה להיערך לכך"

בית הדין האיזורי לעבודה בתל אביב הורה לפני זמן קצר להסתדרות הרפואית (הר"י) להפסיק לאלתר את השביתה בת 24 השעות שעליה הכריזה אתמול. הר"י הודיעה על השביתה בתגובה לביטול עילת הסבירות שאושרה בכנסת ומהווה את יריית הפתיח השל ההפיכה המשטרית.
"אנו סבורים כי מדובר בשביתת מחאה, כפי שטענה המדינה, ולא בשביתה כלכלית או בשביתה מעורבת, כפי שטענה הר"י", כתבו השופטים בהחלטתם. "התרשמנו כי החששות שהוצגו לנו על ידי הר"י הם חששות עתידיים ובשלב זה תיאורטיים בלבד ואין האמור מהווה הצדקה לשביתה כלכלית או מעורבת".
עוד כתבו השופטים כי "שביתה המתקיימת תוך פחות מ-15 יום ממועד ההודעה על סכסוך עבודה אינה בהתאם לחוק למעט מקרים יוצאי דופן ובמקרה דנן, ההכרזה על שביתה בערב השביתה, מהווה פגיעה חמורה במטופלים ובמערכת הבריאות ומונעת מהמדינה להתגונן ולהיערך לכך".
עוד כותבים השופטים: "לא מצאנו כי הייתה דחיפות בקיום השביתה היום, במועד שנקבע, וכי לא ניתן היה להמתין מספר ימים בודדים על מנת להקטין את הנזק למטופלים ולתת למדינה זכות להתגונן מפניה".
השופטים הדגישו את הנזק של השביתה למאות מטופלים וחולים "אשר ממתינים לטיפולים רפואיים בשירות הציבורי במשך חודשים רבים", וכן לאנשים חולים, מבוגרים וילדים.
עם זאת, השופטים ציינו כי השביתה בת שעתיים שאותה נקטו הרופאים בשבוע שעבר היתה חוקית: "אנו סבורים כי שביתת מחאה בת שעתיים היא לגיטימית ויש בה כדי לממש את זכות המחאה, אולם לא מעבר לכך".
נציין כי השביתה אפשרה לבתי החולים להמשיך לעבוד במתכונת שבת ומחוז ירושלים שהינו הגדול בישראל הוחרג ממנה בגלל הצפי להפגנות נגד ההפיכה המשטרית שם. כמו כן, מרפאות של קופות חולים הציבו רופאים תורנים כדי לספק טיפל רפואי דחוף.
נזכיר כי כבר שלשום הכריזה הר"י על סכסוך עבודה באופן רשמי, מה שמאפשר לה להשבית את המערכת תוך 15 יום מההכרזה.

יו"ר הר"י: "מכבדים את ההחלטה, אך לא מסכימים איתה"

בתגובה להחלטת בית הדין מסר פרופ ציון חגי, יו''ר הר"י כי " אנו מכבדים את החלטה בית הדין לעבודה אך איננו מסכימים עם ההחלטה. לאור זאת הורנו לרופאות ולרופאים לשוב לעבודתם, לאחר שביתה שנמשכה לאורך רוב יום העבודה".
חגי הוסיף כי "לפנינו מאבק ארוך וההכרזה שלנו השבוע על סכסוך עבודה תאפשר לנו יותר כלים להמשך, לרבות האפשרות לפתוח בשביתה כללית, להבדיל משביתת מחאה עליה עמד ביה"ד".*
"ביטול עילת הסבירות מהווה סכנה אמיתית ומוחשית למערכת הבריאות ולצוותי הרפואה, ואין מדובר בחשש תיאורטי. בכוונתנו למצות את מלוא ההליכים והצעדים שעומדים לרשותנו כדי להיאבק ברוע הגזירה״ סיכם חגי


--