סגור

לוחות סולאריים על הגג? מהיום זה הרבה פחות מסובך

משרד האנרגיה הודיע כי מהיום הצורך להציג טופס 4 בחיבור מערכות אנרגיה מתחדשת יתייתר עבור מבנים שכבר מחוברים לרשת החשמל. לפי משרד האנרגיה, הסרת החסם הבירוקרטי תוביל למימוש פוטנציאל של מאות מגה וואטים של אנרגיה נקייה. יזם בתחום: "זה צעד חשוב מאוד עבור התעשייה בארץ"

בוסט לתעשייה הסולארית: משרד האנרגיה והתשתיות הודיע היום (ה׳) כי הצורך להצגת טופס אישור אכלוס (״טופס 4״) בחיבור מערכות אנרגיה מתחדשת יתייתר עבור מבנים שכבר מחוברים לרשת החשמל.
יזמים בשוק האנרגיה המתחדשת מסבירים כי מדובר בהסרה של מכשול בירוקרטי משמעותי, שהוביל עד היום לעיכובים או אף לביטול של פרויקטים של אנרגיה מתחדשת. לפי משרד האנרגיה, הסרת החסם הבירוקרטי תוביל בשטח למימוש פוטנציאל של מאות מגה וואטים של אנרגיה נקייה.
עד היום חברת החשמל דרשה מיזמים להציג "טופס 4" לשם חיבור מתקן אנרגיה מתחדשת על גג מבנה. טופס 4 מהווה הצהרה של הרשות כי בניית המבנה הסתיימה באופן רשמי וכי הוא בטוח ומתאים לאכלוס. אולם, יזמים או אזרחים שביקשו לחבר מערכות סולריות נתקלו בבעיה: מבנים רבים בישראל שנבנו כחוק וקיבלו אישור אכלוס, לא קיבלו טופס 4 מסיבות שונות (למשל, מבנים ישנים שהוקמו לפני חקיקת חוק התכנון והבנייה). בשל כך, חברת החשמל לא אישרה חיבור מתקני אנרגיה מתחדשת שנבנו או תוכננו להיבנות על גג מבנים אלו, והיזמים נותרו בידיים ריקות.
התוקף של השינוי עליו הכריז משרד האנרגיה הבוקר הוא מיידי, שכן מדובר בפרשנות משפטית לתקנות קיימות, שגובשה בשיתוף משרד המשפטים. לפי הפרשנות המשפטית, במבנים שכבר מחוברים לחשמל ואין להם טופס 4, ניתן יהיה להסתפק באותם מסמכים שנדרשים ממילא לקבלת פטור מהיתר בנייה למתקן. ההצדקה המשפטית לכך היא שממילא מדובר במתקנים סולאריים, שהם פטורים מהיתר כאשר לא נעשה שום שינוי במבנה המקורי, ולכן לא נדרש להמציא טופס 4 של המבנה אלא להמציא את האישורים שמעידים על הפטור מהיתר של המתקן הסולארי. הפרשנות החדשה מקובלת גם על מנהל התכנון, האמון על דיני התכנון והבנייה ועד היום הערים קשיים על יזמים בתחום.
מבדיקה שנעשתה במסגרת פרויקט של משרד האנרגיה עלה כי לפחות 10% מ-1,200 המבנים שרשויות מקומיות ביקשו לקבל עבורם הלוואה להקמת גג סולארי נאלצו לוותר על הפרויקט בגלל היעדר טופס 4.
גם יזמים בזירת האנרגיה המתחדשת סבורים שמדובר בהסרה של חסם משמעותי בתחום. לדברי דניאל ביטון, הבעלים של חברת אי.די.איי אנרגיה, ״הצורך בטופס 4 יצר מצבים אבסורדיים בשטח. חברות הפסידו המון כסף מהסיבה הזו. הקמנו מתקנים, וחברת חשמל החליטה שהיא לא מחברת כי אין טופס 4. נשארנו בני ערובה בין חברת חשמל שמבקשת טופס 4 לוועדות התכנון שלא נתנו להוציא אותו. הצעד הזה פותח עבורנו את האפשרות להקים הרבה מאוד מתקנים שחששנו עד היום להקים. אנשים השקיעו מיליוני שקלים על הקמת מתקנים ולא חיברו אותם, הם הגיעו לחדלות פרעון, כי הם לא ידעו מראש שזה מה שיהיה, זה לא משהו שחברת החשמל תמיד דרשה. עכשיו נוכל לחבר מתקנים רבים שעומדים ונקים חדשים. זה צעד חשוב מאוד עבור התעשייה בארץ״.
על פי החטיבה לאנרגיה מקיימת במשרד האנרגיה והתשתיות, מדובר בבשורה משמעותית לשוק האנרגיה המתחדשת בישראל. כתוצאה מפרשנות זו, יוכלו לקום ולהתחבר, על פי הערכות המשרד, עוד מאות מגה וואט של מתקנים לאנרגיה מתחדשת על גגות מבנים בטווח הזמן הקצר, וכך גם המהלך יסייע לישראל לעמוד ביעד הממשלתי של 20% אנרגיה מתחדשת בשנת 2025 ו-30% בשנת 2030. בנוסף, הסרת המכשול הביורוקרטי עשויה לאפשר למדינה לייעל את השימוש במשאב הקרקע באמצעות הגדלת המימוש של מתקני אנרגיה מתחדשת בשטחים מבונים, על פני השטחים הפתוחים.