סגור
פרויקט אגם 3 של פרץ לוזון בנתניה
פרויקט. עלייה מתמשכת במשך המשכנתא הממוצע ל-23 שנה ( צילום: אוראל כהן)

קיפאון בהיקף המשכנתאות בדצמבר בהשוואה לנובמבר – צניחה של 38% לעומת החודש המקביל

היקף המשכנתאות בדצמבר נותר זהה לנובמבר, 7.56 מיליארד שקל, וכך גם גובה הריבית הממוצעת שעמד על 4.9%. משך המשכנתא הממוצע הגיע לשיא - 23 שנה

היקף המשכנתאות שנלקחו בדצמבר האחרון עמד על 7.56 מיליארד שקל, והיה זהה להיקף של חודש נובמבר, כך עולה מנתונים שפרסם היום (ד') בנק ישראל. הריבית הממוצעת (במסלול ריבית לא צמודה וקבועה) עמדה על 4.9%, וגם כאן באופן זהה לריבית הממוצעת במסלול זה בחודש נובמבר.
לאורך השנה האחרונה, בעקבות שבע העלאות הריבית שביצע בנק ישראל מאז אפריל, התרחשו שתי מגמות מרכזיות משלימות: היקף המשכנתאות שנלקח בכל חודש הלך וקטן, והריבית הממוצעת במסלולים השונים הלכה וגדלה. הנתונים החדשים על דצמבר האחרון מצביעים לכאורה על עצירת מגמות אלו, אך מדובר ככל הנראה בעצירה זמנית, שנובעת מכך ששתי העלאות הריבית האחרונות התרחשו בנובמבר ובינואר, ולכן היקף המשכנתאות בדצמבר כמו גם הריביות הממוצעות לא השתנו בצורה משמעותית.
בהשוואה לדצמבר אשתקד, חלה ירידה של 38% בהיקף המשכנתאות שנלקחו, שעמד אז על 12.2 מיליארד שקל. הריבית הממוצעת במסלול ריבית לא צמודה וקבועה עמדה אז על 3.1% בלבד, כלומר 1.8 נקודות אחוז פחות מהריבית הממוצעת הנוכחית.
מגמה שלא נעצרה בחודש האחרון היא העלייה המתמשכת במשך המשכנתא הממוצע, שהגיע במסלול של ריבית לא צמודה וקבועה ל-23.1 שנים, זאת בהשוואה ל-20 שנה בדצמבר אשתקד. על אף שבמשך דצמבר ריבית בנק ישראל לא עלתה, ניכר כי עליית המחירים המתמשכת שפוגעת בהכנסה הפנויה של משקי הבית, לצד הציפייה לסביבת ריבית גבוהה שתישאר לאורך זמן ותייקר את המסלולים הצמודים ובריבית משתנה של המשכנתא, גרמו למשקי הבית לפרוס את תשלומי המשכנתא בצורה רחבה יותר, מה שמגדיל את סך הריביות שמשקי הבית משלמים ומביא להתייקרות כוללת של המשכנתא.
בשבוע שעבר העלה בנק ישראל את הריבית לרמה של 3.75%, כך שניתן לצפות שכשיפורסמו נתוני המשכנתאות עבור חודש ינואר, נראה את המשך הירידה בהיקף המשכנתאות והמשך העלייה בשיעור הריבית. בנוסף לזאת, ב-20.2 תתקיים החלטת הריבית הבאה של בנק ישראל, כשייתכן שהריבית תעלה בפעם השמינית ברציפות לרמה של 4-4.25%, ובכך תינתן דחיפה נוספת להתייקרות ולהתקררות של שוק המשכנתאות.