סגור
ראש הממשלה בנימין נתניהו
רה"מ בנימין נתניהו. "הדברים שהציג הנשיא לא מביאים את האיזון הנדרש בין הרשויות בישראל" (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)

נתניהו: "סעיפים מרכזיים במתווה מנציחים את המצב הקיים"; גנץ: "מקבלים אותו כמקשה אחת"

דקות אחרי סיום נאום הנשיא הודיעו בליכוד כי "מתווה העם" לא מקובל עליהם. גנץ הודיע על תמיכה בפשרת הרצוג, לפיד בירך: "תגובת הקואליציה - ביזוי מוסד הנשיאות". מטה המאבק: "במתווה בשורות חיוביות לצד ויתורים שנגדם נילחם"

שבע דקות חלפו מסיום נאומו של נשיא המדינה יצחק הרצוג עד שהודיע שליחו של ראש הממשלה בנימין נתניהו לעיסוק במהפכה המשפטית כי "מתווה העם" שהציג הרצוג אינו מקובל על הליכוד. ראשי האופוזיציה חיכו לתגובה הראשונה של מובילי המחאה ואחריה כבר בירכו על המתווה. "למען הסר ספק, מתווה הנשיא הוא מתווה חד-צדדי של הנשיא ולא מתווה שהוסכם בדרך כלשהי על ידי גורם כלשהו בקואליציה", כתב מזכיר הממשלה יוסי פוקס, שמונה על ידי נתניהו לעסוק בנושא.
ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס גם הוא למתווה לפני המראתו לברלין - ולמעשה דחה אותו. "כל ניסיון להגיע להסכמה, להידברות, הוא ראוי ועל כן נציגי הקואליציה הלכו והידברו עם הנשיא פעם אחר פעם, בעוד שנציגי האופוזציה לא היו מוכינם להתדיינות אחת אפילו. הדברים שהציג הנשיא היו מנוגדים, לא הוסכמו על ידי נציגי הקואליציה וסעיפים מרכזיים בו רק מנציחים את המצב הקיים ולא מביאים את האיזון הנדרש בין הרשויות בישראל".
שר החינוך יואב קיש מהליכוד צייץ בטוויטר כי "המתווה שהציג הנשיא אמנם התייחס לנושאים ברפורמה, אך לצערנו הוא כולל סעיפים מרכזיים שרק מנציחים את המצב הקיים ואינם מייצרים את האיזון המינימלי הדרוש בין הרשויות". שר התרבות והספורט מיקי זוהר כתב דברים דומים: "הבטחנו רפורמה, לא הנצחה של המצב הקיים". השרה מירי רגב הייתה חריפה בהרבה, והאשימה כי הפשרה נוסחה על ידי נשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות: "מתווה הנשיא? מתווה הנשיאה! נראה שאת המתווה הכתיבה הנשיאה לנשיא המדינה. המתווה הוא זלזול באינטליגנציה של הציבור. זהו מתווה שלוקח צד ברור, נגד העם והריבון. האמת שציפיתי למשהו יותר רציני".
בצד השני של המפה הפוליטית שמרו על שתיקה בדקות הראשונות שלאחר נאום הרצוג, אבל אחרי הודעת מובילי המחאה שבה נאמר כי היוזמה מכילה "בשורות חיוביות" הם כבר בירכו על פשרת הנשיא. ראש האופוזיציה יאיר לפיד אמר כי הוא "מברך את הנשיא על מתווה העם. מדינת ישראל נקרעת לגזרים ועלינו לעשות כל מאמץ כדי למנוע התפוררות כלכלית, בטחונית וחברתית שפוגעת אנושות בחוסן הלאומי. עלינו לגשת למתווה מתוך כבוד למעמד, לרצינות שבה נכתב ולערכים העומדים בבסיסו". "תגובת הקואליציה למתווה היא ביזוי של מוסד הנשיאות, זלזול גמור בגודל השעה, ומחיקת הרעיון שאנחנו עם אחד", הוסיף לפיד. "כל עוד ממשיכה הקואליציה בדהירת החקיקה הקיצונית והדורסנית, הסכנה לדמוקרטיה לא חלפה ונמשיך להיאבק על ישראל יהודית, דמוקרטית, ליברלית וחזקה".
במחנה הממלכתי, שבראשו עומד בני גנץ, הודיעו על קבלת המתווה: "אנו מברכים את הנשיא על המאמץ העילאי שהקדיש למען אחדות עם ישראל, מניעת המשבר החוקתי, ומלחמת אחים שעלולה לפרוץ בינינו. סיעת המחנה הממלכתי מקבלת את מתווה הנשיא כמקשה אחת, כבסיס לחקיקה במקום מתווה החקיקה המסוכן הקיים. אני קורא לנתניהו ולכלל הגורמים במערכת הפוליטית לנהוג באחריות, לאמץ את המתווה, ולהתחיל בקידומו מיידית".
יו"ר ישראל ביתנו, אביגדור ליברמן, כתב כי המתווה "מתווה הנשיא מהווה בסיס אמיתי לשיח בין הצדדים. התוצאה הסופית של מתווה הנשיא והדיונים שיתקיימו בכנסת חייבים להיות חוקה ובית משפט לחוקה. כמו כן, אני בטוח שבכדי להתגבר על הוויכוח שקורע את החברה הישראלית, חובה עלינו להסדיר בחקיקה את נושא הגיוס והשיוויון בנטל. ברגע שהקואליציה תעצור את הדהירה לחקיקה, נצטרף למשא ומתן מהיר על בסיס המתווה שהוצג".
בניגוד לראשי האופוזיציה, מובילי המחאה היו יותר מסופקים: "במתווה בשורות חיוביות שהושגו בזכות המאבק האזרחי הגדול בתולדות המדינה. המתווה לא מבטיח באופן משביע רצון את הערובות המשטריות להגנה על עצמאות מערכת המשפט ובמיוחד השינוי בוועדה לבחירת שופטים ושמירה על זכויות האזרח של כולנו, וכולל ויתורים קשים מאוד בהיבטים שונים - ונגדם נילחם". "רק עצירה מיידית של חקיקת חוקי הדיקטטורה תמנע את קריסתה של החברה הישראלית", הוסיפו במטה המאבק. "תגובת הממשלה למתווה מוכיחה עד כמה היא רק רוצה להרוס. מטה המאבק בדיקטטורה ימשיך במאבק לחיזוק הדמוקרטיה על בסיס ערכי מגילת העצמאות".
ראש הממשלה לשעבר בנט קרא גם לאופוזיציה וגם לממשלה לאמץ את המתווה, "ולמנוע מלחמת אחים. זה פתרון למשבר הנוראי שמסכן את מדינת ישראל. אין כאן מנצחים ומפסידים. גם עבורי כאיש מחנה הימין שמדבר על רפורמה משפטית שנים רבות המתווה הזה אינו התגשמות כל חלומותיי, אבל ברגע הזה אני מבין שמעל שמי ישראל מרחפת סכנה אמיתית של מלחמת אחים, והדבר החשוב ביותר הוא להגיע להסכמות רחבות".
ראשי פורום העסקים כולל קבוצה של עשרת מנהלים ובעלי החברות הגדולות במשק מסרו גם הם הערב כי הם תומכים במתווה הנשיא. בקבוצה בהובלת בעל השליטה בפוקס הראל ויזל חברים, בין היתר, ראשי הבנקים, יו"ר תנובה חיים גבריאלי, יו"ר ובעלי מליסרון ליאורה עופר, יו"ר שופרסל יצחק אברכהן ועוד רבים אחרים. בהודעה שמסרו נאמר: "מתווה הפשרה השלם שהוצע על ידי הנשיא מהווה פשרה הוגנת בין הצדדים ושומר הן על ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית והן על עצמאות מערכת המשפט. אימוץ מתווה זה יבטיח את המשך צמיחתה של הכלכלה הישראלית, אנו קוראים לאמץ באופן מיידי את מתווה הנשיא בשלמותו וזאת על מנת למנוע הידרדרות נוספת של המצב ולעצור את הקרע הנוראי שפוקד את העם".
גם ראשי הארגונים היציגים הגדולים במשק הודיעו הערב (ד') על תמיכה מלאה ב"מתווה העם" שהציג הנשיא יצחק (בוז'י) הרצוג. יו"ר ההסתדרות, ארנון בר-דוד ויו"ר נשיאות המגזר העסקי, דובי אמיתי קראו לראשי המפלגות ולחברי הכנסת "להתייצב כמקשה אחת מאחורי יוזמת הנשיא". בהודעה משותפת שהוציאו ציינו כי "בשם כלל העובדים והמעסיקים במשק אנו קוראים לכולם להתייצב ולהביע אמון והסכמה במתווה העם שהוצג על ידי נשיא המדינה. תעצרו הערב את הכאוס החברתי והכלכלי והשיבו לכולנו את התקווה".
בר דוד ואמיתי ניפגשו מוקדם יותר השבוע עם הנשיא, במסגרת דיונים מרתוניים שקיים במסגרת גיבוש המתווה שהציג הערב. בצאתו מהמפגש עם הרצוג הזהיר בר דוד כי אם לא תושג בין הצדדים פשרה "ההסתדרות לא תעמוד". זאת, לאחר שבחודשיים האחרונים הוא סירב להצטרף למחאה נגד החקיקה הנרחבת להחלשת מערכת המשפט.
גם נשיא התאחדות התעשיינים, רון תומר קרא הערב למערכת הפוליטית לאמץ את מתווה העם: "אנו עומדים באופן מלא מאחורי נשיא המדינה. כל המנהיגים צריכים להתכנס לאלתר בכדי להגיע להסכמה. מדובר במתווה ראוי ומאוזן, שגם אם הוא לא מושלם בעיני מי מהצדדים, הוא מהווה בסיס מצוין להתאמות ולהסכמות על בסיס הידברות".