סגור

הדילמה של ממשלת בנט - מה שכדאי או מה שראוי?

ממשלת ישראל מנסה לפענח את תגובת העולם ולהבין מה מניע אותו. היא לא רוצה להקריב את האינטרסים שלה ולצאת נגד הרוסים, אבל גם לא נעים לה לגמגם ולהסס מול הבריונות הרוסית. בינתיים היא חוזרת למדיניות מגמגמת של גם וגם

ממשלת ישראל, שאמורה לגבש עמדה מול פוטין והפלישה הרוסית לאוקראינה, עומדת מול דילמה קורעת. מצד אחד העולם הדמוקרטי לא מגמגם ועושה את המקסימום הכלכלי-אזרחי (כמעט הכל חוץ מהתערבות צבאית); ומצד שני רוסיה יושבת לנו על הגבול, ושיתוף הפעולה עמה חיוני לחופש הפעולה שלנו נגד האיראנים בסוריה. אז מה עושים? את הראוי או את מה שכדאי? האם תומכים, בדיבור וגם מעשה, בצד הדמוקרטי או שעושים אקסל רווח-הפסד ומתמקמים בפוזיציה שמרגיזה כמה שפחות את הצדדים בקלחת הזו.
בינתיים ישראל מתאימה את עצמה לחלופה השנייה. שר החוץ לפיד מגנה את הפלישה, אך לא את הפולש. מוקמת "ועדת סנקציות", אך עדיין לא מוטלות סנקציות. מורשת ה"כן ולא" של שמעון פרס הוחזרה לשימוש.
1 צפייה בגלריה
פוטין, בנט וזלנסקי
פוטין, בנט וזלנסקי
פוטין, בנט וזלנסקי. בעד מי אנחנו?
(עמוס בן גרשום/לע"מ, AFP, רויטרס)

ההתלבטות הישראלית נגזרת לא רק מהמורכבות הקונקרטית, אלא גם מהפרדיגמה המקובלת שכולם עושים רק את מה שמשרת את האינטרס שלהם; שביחסים הבינלאומיים אין מקום לסנטימנטים רומנטיים של צדק או דמוקרטיה, אלא רק לחישובי עלות-תועלת קרים. נכון, יש מקרים נדירים בהיסטוריה שבהם החשבונות מתלכדים עם האידאל והאמת, כמו במלחמה נגד היטלר, וגם אז לקח זמן עד שכל האסימונים נפלו, עד שצ'רצ'יל החליף את צ'מברליין, עד שרוזוולט צירף את ארצות הברית למערכה.
האם פוטין גורם לעולם לשנות פרדיגמה? האם העולם החליט לפתע לפעול ממניעים טהורים של הגנת הצדק והדמוקרטיה תוך הקרבת היחסים הכלכליים והדיפלומטיים עם רוסיה? ישראל מנסה לפענח את תגובת העולם ולהבין מה מניע אותו. היא לא רוצה להיות הראשונה שתתנער ותקריב את האינטרסים שלה, אבל גם לא נעים לה לגמגם ולהסס מול הבריונות הרוסית.
בנוסף יש לישראל, ותמיד יהיו לה, הנסיבות הייחודיות. גם אזור החיכוך הדליק עם הרוסים ברמת הגולן, אבל גם תביעה זהה לריבונות שנויה במחלוקת בשטחים. גם ישראל וגם רוסיה תובעות את הזכות הזו ממניעים דומים, היסטוריים ואלוקיים, שהמשותף להם הוא התנגדות הקהילה והמשפט הבינלאומי.
לפיכך, מרחב התמרון של ישראל מצומצם. היא כבולה בגלל הקרבה הכפולה לרוסים - הקרבה הפיזית והקרבה בתביעת הריבונות. ומהצד השני, הקרבה והתלות באמריקאים מכתיבות נקיטת עמדה הפוכה. ממשלת בנט-לפיד מתייסרת. מנסה להבין מה קורה ואיך לפעול. האם היחסים הבינלאומיים עלו על מסלול חדש, או שסדנא דארעא חד הוא ואין חדש תחת השמש.