סגור
פלסטינים עומדים על הריסות ביתו של זיאד סלמי ב רצועת עזה 13.5.23
פלסטינים עומדים על הריסות ביתו של זיאד סלמי ברצועת עזה, אתמול (צילום: AP Photo/Fatima Shbair)

אחרי כניסת הפסקת האש לתוקף: מחצות שקט בעזה ובעוטף

הפסקת האש נכנסה לתוקף ב-22:00, כשהאזעקה האחרונה בעוטף נשמעה ב-23:11. לפי הדיווח ההסכם כולל "הפסקת פגיעה באנשים", בג'יהאד טענו שמדובר בהתחייבות ישראלית להפסקת הסיכולים הממוקדים. מנהיגם זיאד נחאלה הודה לאיראן: "ראיתם את הישראלים מתחבאים". נתניהו הודה לנשיא מצרים, הנגבי: "אם נותקף, נגן על עצמנו"

יותר מ-1,200 רקטות, שישה בכירים מחוסלים, שני הרוגים מירי מעזה: חמישה ימים אחרי שהחל מבצע "מגן וחץ", בחיסול מהאוויר במקביל של שלושה בכירים בג'יהאד האיסלאמי, נכנסה לתוקף אמש (שבת) ב-22:00 הפסקת האש. אמנם גם אחריה נורתה אש מעזה ליישובי העוטף וצה"ל תקף משגרי רקטות - אבל לפחות בינתיים נראה שהמבצע אכן תם.
האזעקה האחרונה נשמעה בעוטף ב-23:11, בעקבות זיהוי שני שיגורים משטח הרצועה. כיפת ברזל יירטה אחד מהם, הרקטה הנוספת התפוצצה בשטח פתוח. מעט לפני חצות החל צה"ל לתקוף בתגובה מטרות של הג'יהאד האיסלאמי. בפיקוד העורף עדכנו את ההנחיות, והודיעו כי הבוקר לא יתקיימו לימודים רק בעוטף עזה. אלו ההנחיות המעודכנות.
כשעה לאחר כניסתה לתוקף של הפסקת האש, שהושגה בתיווך מצרי, ישראל הודתה לראשונה בקיומו. ראש המל"ל צחי הנגבי, בהנחיית ראש הממשלה בנימין נתניהו, הודה לנשיא מצרים עבד אל פתאח א-סיסי, והביע את הערכת ישראל למאמציה של מצרים להביא להפסקת אש. הנגבי הבהיר כי היענות ישראל ליוזמה המצרית משמעותה "שקט ייענה בשקט, ואם ישראל תותקף או תאוים, היא תוסיף לעשות כל מה שהיא צריכה לעשות על מנת להגן על עצמה".
לפי דיווח ב"אל ג'זירה", לפי ההסכם "שני הצדדים מתחייבים להפסקת תקיפת אזרחים, הרס בתים ופגיעה באנשים". בג'יהאד האיסלאמי מיהרו לומר כי מדובר למעשה בהתחייבות ישראלית להפסקת הסיכולים הממוקדים. "נעמוד בהסכם כל עוד האויב הישראלי יעמוד בו", אמר בכיר הג'יהאד, מוחמד אל-הינדי, ודובר הארגון טארק סלמי אמר ל"אל ג'זירה": "ההתנגדות הצליחה לאלץ את האויב הציוני להפסיק את החיסולים. אם האויב יבצע חיסול או הפצצה כלשהי, המלחמה תתחיל מחדש".
מנהיג הג'יהאד האיסלאמי זיאד נחאלה נאם אחרי חצות והכריז "על סיום סבב נוסף. איבדנו רבים מאחינו היקרים, ואנו נפרדים מהם בגאווה. עם שמנהיגיו קמו כשהידים לעולם לא יובס". הוא אמר - בהצהרה שאינה תואמת את המציאות - כי "כל הערים שלהם היו בטווח של גדודי אל-קודס וטילי ההתנגדות, וכולכם התבוננתם בהם מסתתרים במקלטים ומתחבאים מתחת לתחנות האוטובוס מפחד. עמנו עמד איתן ולא נשבר, וגם לא יישבר".
"שמרנו, למרות כל הנסיבות הקשות, על אחדות עמנו. האויב החמיץ את ההזדמנות להפריד בינינו, וסבלנו כדי שהעמדה תישאר מאוחדת, חזקה ואיתנה", אמר על הניסיון הישראלי לבדל בין חמאס לג'יהאד האיסלאמי. אני מודה לכל אלה שעמדו לצידנו, בראשם איראן, חיזבאללה, קטאר ומצרים, שעשו מאמצים רבים לבלום את התוקפנות. אנחנו יוצאים מהקרב הזה כשהנשק שלנו בידיים והלוחמים שלנו עדיין בשטח, מוכנים בכל עת להילחם".
החמ"ל המשותף בעזה, הכולל את הג'יהאד האיסלאמי וגם את חמאס - שלא הצטרף ללחימה באופן אקטיבי - מסר מעט אחרי 22:00 כי "סבב לחימה, התנגדות ואיתנות הסתיים, אך ההתנגדות שלנו עוצמתית ותוקפנית יותר. הרצון להילחם לא נסוג ולא ייסוג לעולם".
הם הודו רשמית כי הטקטיקה שלהם הייתה ניסיון להתשת ישראל: "האויב טעה כשחשב שהזמן לטובתו ושההזדמנות בשלה להתנקשות בקבוצה של מנהיגי התנגדות טובים. הוא רצה לסגור את הסבב בהקדם האפשרי, אך הופתע מחוכמתה ויציבותה של ההתנגדות וכושר ההמצאה שלה בניהול הקרב שהכניס אותו למשוואת השחיקה".
שרי הממשלה שתקו לפני ההגעה להפסקת האש, וגם אחריה - פרט ליו"ר עוצמה יהודית איתמר בן גביר. בשיחה עם חברי מפלגתו אמר השר לביטחון לאומי: "מה שהיה במבצע זה טוב וחשוב אבל אנחנו לא יכולים להיכנס לתקופה של הכלה ושקט. המבצע הבא חייב להיות ביהודה ושומרון. יוצאים משם לא מעט מפגעים ולכן הדרישה הבאה היא סיכולים ממוקדים גם ביהודה ושומרון".
"אם דוברי הליכוד חשבו שאבוא עם זנב ברגליים, המצב הפוך", הוסיף בן גביר. "אני בא עם תחושה שהשפעתי על המבצע. לא נפרק את ממשלת הימין, אבל לא נשב בממשלה שהולכת בקו שהוא לא ימני. המבצע האחרון טוב וחשוב אבל צריך להיות המשך".
יו"ר המחנה הממלכתי, בני גנץ, הגיע למושכת אשכול ואמר לאחר ההכרזה על הפסקת אש: "מדינת ישראל והחברה הישראלית הוכיחו בימים האחרונים שוב את עוצמתן והעבירו מסר חד וברור לארגוני הטרור - מול אויבינו כולנו יחד, כאגרוף אחד עוצמתי. זה עוד לא נגמר".
לפי הנתונים שפרסם צה"ל, ומעודכנים לאתמול בשעה 16:00 אחר הצהריים - שש שעות לפני סיומו של המבצע - שוגרו מתחילת המבצע 1,234 רקטות ופצצות מרגמה לשטח ישראל. 371 מהן יורטו על ידי מערכת כיפת ברזל, ושתיים נוספות על ידי מערכת "קלע דוד" (רקטה שנורתה לגוש דן ואחת ששוגרה לאזור בית שמש).
עד אחר הצהריים 976 שיגורים חצו לשטח ישראל, ומספר גבוה מאוד - 221 - נחשבו לשיגורים כושלים. כמה מהם, וזאת גם הודו ברצועה, גרמו למותם של פלסטינים - ובהם ילדה בת 10 ונער בן 16. בסך הכול נהרגו בעזה 33 בני אדם במהלך המבצע, ובהם שישה בכירים בג'יהאד האיסלאמי. לצד זאת, צה"ל תקף בימי המבצע - עד שבת אחר הצהריים - 371 מטרות ברצועת עזה.
מירי הרקטות מעזה נהרגו שניים: אינגה אברמיאן, תושבת רחובות בשנות השמונים לחייה, ועבדאללה אבו גבה - בן 34 מעזה שעבד בחממות ליד שוקדה. במהלך המבצע העניקו צוותי מד"א טיפול רפואי ל-77 נפגעים, מתוכם 32 נפגעי גוף ו-45 שלקו בחרדה.