סגור
מנכ"ל משרד הבריאות משה בר סימן טוב
מנכ"ל משרד הבריאות משה בר סימן טוב (צילום: יואב דודקביץ)

הקרב על בי"ח בדרום: מכבי תתמודד על הקמת הפרויקט מול שיבא

מנכ"ל משרד הבריאות פועל להעביר לידי שיבא את הקמת ביה"ח החדש בב"ש. במכבי, שמעוניינת להקים בעצמה את ביה"ח, אומרים ש"התגובה שלנו תגיע, נילחם". שיבא מנהל מגעים מתקדמים עם מאוחדת ולאומית כדי שיצטרפו אליו בהקמה

הקרב על הקמת בית חולים חדש בבאר שבע מתחמם: בעוד מנכ"ל משרד הבריאות משה בר סימן טוב פועל לקדם את הקמת בית החולים החדש על ידי בית חולים שיבא, משרד האוצר יוצא למתקפת נגד שאליה הצטרפה גם קופת חולים מכבי. בתוך כך, שיבא מצדו מנהל מגעים מתקדמים עם קופות החולים מאוחדת ולאומית כדי שיצטרפו אליו בהקמה.
בר סימן טוב פירסם קול קורא בנוגע להקמת בית החולים, זו הפעם השנייה בחמש שנים. על הקמת בית החולים הוחלט כבר לפני כמעט עשור (2014). גם בפברואר 2019, כשכיהן כמנכ"ל המשרד תחת השר יעקב ליצמן, ביקש בר סימן טוב להתייעץ בנוגע לזהות המקים, וציין כי "בעבודה נכונה נוכל לחנוך את בית החולים החדש בעוד כחמש שנים". אלא שכעת עדיין מתווכחים ביניהם משרדי הבריאות והאוצר על אותה סוגיה: מי יהיה הגוף שיקים וינהל את אחד מהפרויקטים החשובים ביותר בתחום הבריאות, שנאמד על ידי משרד האוצר בכ־3.5 מיליארד שקלים ולפי משרד הבריאות יסתכם ב־1.5 מיליארד שקלים.
הקול הקורא הנוכחי מבקש לתקן החלטת ממשלה מלפני שנה, שניתנה תחת שר הבריאות ניצן הורוביץ ומנכ"ל המשרד נחמן אש, אז נקבע כי מי שיקים את בית החולים לא יהיה גוף ממשלתי – לרבות לא בית חולים ממשלתי – וכי ההליך יהיה מכרזי ותחרותי. הקול הקורא של בר סימן טוב מלפני שבוע מבקש התייחסות להחלטה חדשה ושנויה במחלוקת שלו: הגוף שיקים את בית החולים יהיה דווקא בית חולים ממשלתי, והכוונה לשיבא, וההליך לא יהיה תחרותי וגם לא מכרזי.


במשרד הבריאות החליטו לבחור כמקים בבית החולים שנחשב לאחד מעשרת הטובים בעולם, נהנה מאיתנות פיננסית מובהקת ולא פחות חשוב, מעוניין מאוד בפרויקט הזה. ב־2022 הרעיון היה להעניק דווקא לשתי קופות החולים הקטנות (הנחשבות ליחידות ציבוריות אך לא ממשלתיות), מאוחדת ולאומית, את הפרויקט יחד עם בית חולים גדול (שיבא). בר סימן טוב פסל זאת על הסף וטען כי מדובר בשתי קופות קטנות (כ־20% מהמערכת ביחד), בעלות נוכחות דלה מאוד בדרום, שאף נמוכה יותר מהממוצע הארצי (רק 11.5%). כמו כן לטענתו הן נטולות כל ניסיון בהקמת פרויקטים בסדר גודל כזה.
אולם אם שיבא, שמנהל תקציב של כ־3 מיליארד שקלים, יקבל את הפרויקט, הוא לא יבנה את בית החולים בעצמו אלא יוציא מכרזים, מהלך שמאוחדת ולאומית – שמנהלות יחד תקציב של 16 מיליארד שקל – יכולות גם הן לבצע. המגעים בין שתי הקופות הקטנות לשיבא להקמת המיזם יחד נמשכים בעצימות גבוהה.
במשרד הבריאות אף פסלו את האפשרות לתת לקופת חולים כללית (הבעלים של סורוקה בבאר שבע) את הפרויקט בטענה כי הבעיה המרכזית של מערך האשפוז הדרומי היא היעדר תחרות וכי סורוקה שולט שם ביד רמה. לפי המשרד, היעדר התחרות מהווה תמריץ שלילי להוספת שירותים שכה נדרשת שם. במבט על מערך האשפוז ניכר כי מקו אשדוד דרומה – כל הנגב תחת שליטה של כללית.
אפשרות נוספת שיכולה היתה לעלות היא מתן ההקמה בידי קופת חולים מכבי, שהיא קופה חזקה כלכלית וארגונית שצומחת בקצב מהיר מאוד, עם ניסיון רב בהקמת בתי חולים ויכולת סינרגיה חזקה עימם (אסותא). אלא שגורמים במשרד הבריאות מבקשים להזכיר כי מכבי הקימה את אסותא אשדוד עם מענק מדינה התחלתי של 650 מיליון שקל, שקפץ ל־855 מיליון שקל ושוב למיליארד שקלים. אחרי שנה בית החולים צבר גירעון של כמעט 170 מיליון שקל והכניס את המערכת לסחרור. אבל במכבי לא מוכנים לוותר בקלות על בית החולים החדש בבאר שבע. בקופה רואים בדרום מנוע צמיחה אדיר, מתקרבים לשליטה של 30% מהשוק הבאר שבעי ולא מוכנים להתקפל. "התגובה של מכבי עוד תגיע. נילחם כמובן", מסר בכיר בקופה השנייה בגודלה במערכת. ואילו באוצר מסרבים לתת לבית חולים ממשלתי – בבעלות משרד הבריאות שגם תחת פיקוחו – להקים בית חולים בסדר גודל כזה. לא רק בגלל שמשרד הבריאות הוא גם בעלים וגם רגולטור, סטטוס מולו נלחם האוצר זה שנים, אלא בעיקר כי שם חוששים מבור כספי: כסף שיזרום מקופת המדינה (חשכ"ל) למשרד הבריאות, לבית החולים ובעתיד גם לתאגיד של בית החולים – ללא מעצורים. בכיר במשרד הבריאות אמר לעומת זאת כי "אנחנו רוצים את שיבא כי אנו רוצים בית חולים בבאר שבע. האוצר מתנגד לשיבא כי הוא לא רוצה בית חולים ויודע כי אם שיבא ייבחר – יהיה אחד כזה".