מספר הנוסעים ברכבת הקלה בגוש דן בשנת המלחמה נמוך בחצי מהתחזיות
בעוד שלפי ההערכות של נת”ע אמורים היו לנסוע כ־200 אלף נוסעים בקו האדום ביום בממוצע, בפועל נסעו כ־110 אלף בלבד. בשיא המלחמה המספר היומי אף צנח ל־17 אלף. מפעילת הקו, חברת תבל, רשמה הכנסות של 159 מיליון שקל ב־2024
מפעילת הקו האדום של הרכבת הקלה בגוש דן, חברת תבל, סיימה את שנת הפעילות הראשונה שלה עם הכנסות של 159 מיליון שקל ו־EBITDA של 22 מיליון שקל. כך עולה מדו”חות קיסטון, בעלת השליטה באגד שמחזיקה מצדה ב־51% מתבל. יתרת השליטה בתבל היא על ידי שנזן מטרו ו־CCECC הסיניות. תבל מוערכת לפי הדו”חות ב־120 מיליון שקל, במסגרת הערכת שווי כוללת שביצעה קיסטון לאגד.
בקיסטון לא פרסמו את תחזית ההכנסות מהפעלת הקו, כך שלא ניתן להשוות את ביצועי החברה לתחזיות המקוריות. עם זאת, מנתוני החברה הממשלתית נת”ע עולה כי השימוש בפועל בקו נמוך ממה שציפו.
מדובר בשנת מלחמה שבה היתה ירידה דרמטית במספר הנוסעים. בנת”ע העריכו שיהיו 200 אלף נוסעים בקו ביום בממוצע, כשההערכות הראשוניות דיברו אף על 230 אלף נוסעים בממוצע ביום. אלא שהנתון בפועל, לפי דו”חות קיסטון, הוא כ־110 אלף נוסעים בלבד בממוצע ביום, כלומר בחישוב שנתי מדובר ב־25 מיליון נסיעות. גם ב־2025 הממוצע היומי עומד על 110 אלף נוסעים ביום. בשיאה של המלחמה נרשמה ירידה חדה בהיקף הנסיעות, ל־17 אלף נוסעים ביום בממוצע בלבד.
בדצמבר 2024 הסכימו תבל ונת”ע לפתוח את ההסכם של הפעלת הקו, שכעת נמצא במשא ומתן בין הצדדים. לפתיחת המשא ומתן שלוש סיבות: שינויים בהוראות התחזוקה שהכניסה נת”ע, שינוי של מערך הקנסות שתקבל תבל אם לא תעמוד בתנאים של ההסכם עם המדינה והיקף הנוסעים הנמוך מהצפוי.
על פי החוזה בין הצדדים, המדינה משלמת לתבל תשלום קבוע על הפעלת הקו, יחד עם תשלום לפי מספר הנוסעים. כמו כן לתבל יש גם רשת ביטחון מהמדינה עם מינימום של נוסעים, למקרים שבהם תהיה ירידה חדה במספרם, למשל במצבי מלחמה. מספר הנוסעים הנמוך בקו האדום הוביל לכך שתבל נמצאת בטווח של רשת הביטחון שהמדינה הבטיחה, כך שכיום תבל מקבלת תשלום קבוע – ללא תלות במספר הנוסעים, מהלך שפוגע בתמריצים של החברה.
הקו האדום של הרכבת הקלה הוא באורך 24 ק”מ וכולל 34 תחנות בחמש ערים: פתח תקווה, בני ברק, רמת גן, תל אביב ובת ים. תבל זכתה במכרז להפעלת הקו עוד ב־2017, אך לאחר שנים של עיכובים בפתיחת הקו הוא החל לפעול רק באוגוסט 2023. כלומר 2024 היתה שנת ההפעלה המלאה הראשונה של הקו.
תבל סיימה את שנת הפעילות הראשונה שלה עם EBITDA של 22 מיליון שקל. היא מוערכת ב־120 מיליון שקל, במסגרת הערכת שווי כוללת שביצעה קיסטון לאגד
אגד נרכשה על ידי קיסטון ב־2022. בשלב הראשון החזיקה שותפות של קיסטון וקרנות המורים והגננות ב־60% מאגד. בפברואר השותפות מימשה אופציה להגדיל את ההחזקות באגד ל־78% בתמורה ל־850 מיליון שקל. קיסטון מחזיקה ב־80% מהשותפות כך שהיא מחזיקה ב־63% מאגד. הקרן מדווחת על כוונתה להכניס שותף נוסף לאגד. לאחרונה זכתה אגד גם בהפעלת הקו הירוק והקו הסגול של הרכבת הקלה שעתידים לקום בשנים הקרובות. קיסטון דיווחה לבורסה שבעשר השנים הראשונות להפעלות הקווים ההכנסות יעמדו על 2 מיליארד שקל.
אגד סיימה את 2024 עם הכנסות של 5.6 מיליארד שקל, שיפור של 12% ביחס ל־2023. ה־EBITDA של החברה בשנה הסתכם ב־1.23 מיליארד שקל, שיפור של 22.2% לעומת 2023. השיפור ב־EBITDA נבע, בין היתר, מהתייעלות של החברה הכוללת הצערה של כוח האדם וחישמול צי האוטובוסים. כמו כן באפריל 2024 החברה החלה להפעיל מכרזים בהולנד ופולין שבהם זכתה ששיפרו את ההכנסות.
מנת”ע נמסר: “ההסכמים עם תבל כוללים גם רשת ביטחון הנגזרת ממספר הק”מ המבוצעים בפועל. בכל הנוגע לשינוי אופן ההתחשבנות מול תבל, העניין נמצא במו”מ ולא ניתן להרחיב לגביו בתקשורת”.
מחברת תבל נמסר: ״תבל ונת”ע מקיימות דיונים מסחריים בנושאים השונים הקשורים לקו האדום. תבל תמשיך להפעיל את הקו ברמות ביצוע גבוהות ושביעות רצון גבוהה של הנוסעים״.