סגור
מגדלי יו שכונת פארק צמרת תל אביב
מגדלי יו בשכונת פארק צמרת בתל אביב (צילום: שאטרסטוק)

ביהמ"ש: תקרת הפטור ממס שבח על מכירת דירת יוקרה יחידה מתייחסת למוכר

ועדת הערר למיסוי מקרקעין בלמה ניסיון של רשות המסים לפרש את החוק כך שבמקרים שבהם יותר מאדם אחד מחזיק בדירה המזכה בפטור, המס שישלם כל מחזיק יהיה גבוה ממצב שבו בדירה מחזיק אדם אחד. השופטת: "אין כל נימוק מניח את הדעת לכך ששני אנשים שמתגוררים בדירה בשווי 10 מיליון שקלים ישלמו, כל אחד, מס גבוה יותר מאשר אדם אחד שמתגורר בדירה בשווי 5 מיליון שקלים"

תקרת הפטור ממס שבח לגבי מכירת דירות יוקרה מזכה (דירתו היחידה של אדם) מתייחסת למוכר ולא לדירה. כך פסקה לאחרונה פה אחד ועדת הערר למיסוי מקרקעין (שבח ורכישה), שליד בית המשפט המחוזי בת"א, בראשות השופטת ירדנה סרוסי.
המשמעות של ההחלטה היא שבמכירה של דירת יוקרה על ידי מספר מוכרים, זכאי כל אחד מהמוכרים לפטור בגובה מלוא סכום תקרת הפטור. פסק הדין, שניתן פה אחד על דעת שלושת חברה הוועדה, בלם בכך ניסיון של רשות המסים לפרש את החוק כך שבמקרים שבהם יותר מאדם אחד מחזיק בדירה מזכה, סך המס שישלם כל מחזיק יהיה גבוה יותר ממצב שבו בדירה מחזיק אדם אחד.
את הערר על קביעת רשות המסים, שהתהפכה כאמור בבית המשפט המחוזי, הגישו כפיר גבע וערן גולן, המיוצגים על ידי עו"ד יאיר בנימיני, שהיו הבעלים במשותף של דירת מגורים ברחוב ריינס 15 בתל-אביב. הם מכרו את מלוא זכויותיהם בדירה (50% כל אחד) בתמורה לסך של 10 מיליון שקלים, 5 מיליון שקלים לכל אחד.
שני המוכרים ביקשו כי בגין מכירת זכויותיהם בדירה, יחול עליהם פטור ממס שבח בהתאם להוראות לחוק. כלומר בגין חלק התמורה המיוחס לכל מוכר (מחצית מהתמורה – 2.5 מיליון שקלים) התבקש פטור על מלוא גובה "סכום התקרה". כלומר, עד לסך של 4.522 מיליון שקלים.
עם זאת, רשות המסים העניקה לכל אחד מהשניים פטור ממס שבח רק עד לסכום המהווה 50% מסכום התקרה, כלומר, עד לסך של 2.261 מיליון שקלים. בנימוקי שומות המס צוין, כי תקרת הפטור היא לדירה ולא למוכר ולכן כל עורר זכאי לחלק מתקרת הפטור, בהתאם לחלקו היחסי בדירת המגורים הנמכרת.
"מהות הפטור היא על דירת מגורים 'מזכה', שהיא במהותה דירה יחידה", כתבה השופטת סרוסי בנימוקים. "הענקת תקרת השווי לנכס ולא למוכר מהווה פגיעה בעקרון השוויון. אין כל הגיון מדוע שני יחידים אשר רכשו במשותף דירת מגורים, המהווה "דירה יחידה" בידיהם, ומעוניינים למכרה, יופלו לרעה לעומת שני יחידים אחרים שכל אחד מהם רכש דירה בנפרד, ועתה כל אחד מהם מוכר את דירתו וזכאי למלוא שווי תקרת הפטור.
השופט הוסיפה כי: "רשות המסים לא העלתה כל נימוק מניח את הדעת המסביר מדוע שני אנשים שמתגוררים בדירה בשווי עשרה מיליון שקלים ישלמו, כל אחד, מס גבוה יותר מאשר אדם אחד שמתגורר בדירה בשווי חמישה מיליון שקלים.
טרם ידוע האם רשות המסים מתכוונת לערער על ההחלטה.