סגור

משרד האנרגיה יחזור בו מחלק מההמלצות להקלות מס לעידוד חיפושי גז נוספים

בישיבת הוועדה המיוחדת בכנסת לקרן העושר תקפה שרת האנרגיה קארין אלהרר פעיל סביבה שביקש למנוע את הרחבת הפקת הגז הטבעי. אולם מנכ"ל המשרד אמר כי תהיה חזרה מההמלצה להקלות מס למאגרים קטנים

שרת האנרגיה קארין אלהרר מרבה לדבר על הצורך לעודד אנרגיות מתחדשות, אך בעת שפעיל סביבה ביקש ממנה לפעול לעצירת המגמה להרחבת ההפקה של גז טבעי, על חשבון השקעה באנרגיה מתחדשת, הגיבה השרה בביקורת והאשימה אותו בכך ש"יש לך את כל התשובות".
הדברים התרחשו הבוקר במסגרת דיון בכנסת של הוועדה המיוחדת לענייני הקרן לאזרחי ישראל. הוועדה בראשות ח"כ מוסי רז התכנסה לשמיעת סקירות של השרה אלהרר ושל מנכ"ל משרד האנרגיה אודי אדירי. זאת לאחר שאתמול התכנסה לשמיעת סקירה של מנהל רשות המסים, וממנה עלה כי הקמת קרן העושר עשויה להידחות בשנה נוספת, מאחר שאין לזכות הקרן הסכום המינימלי הנדרש להקמתה - מיליארד שקל.
במסגרת הישיבה היום פתחה שרת האנרגיה בסקירה וציינה כי מדינת ישראל מחויבת לקדם אנרגיות מתחדשות ולעמוד ביעד של 30% אנרגיות מתחדשות ב-2030. "הגז הטבעי הוא פתרון זמני להבטחת הביטחון האנרגטי של מדינת ישראל", אמרה. אחריה דיבר המנכ"ל אדירי, שטען כי אלמלא מאגר הגז לווייתן, מדינת ישראל היתה נאלצת לצרוך הרבה יותר פחם ולגרום לזיהום אוויר גדול באופן משמעותי.
לאחר דבריהם קיבל את רשות הדיבור ניב מאירסון, רכז קשרי ממשל בארגון מגמה ירוקה. מאירסון הזכיר את העובדה שהיום אמורה ועדת אדירי 2 להתכנס לישיבה המסכמת שלה. הוועדה המליצה לעודד חיפוש מאגרי גז טבעי דווקא כעת, לפני שהביקוש לגז טבעי יצנח.
מאירסון מתח ביקורת על העובדה שבעת שהעולם עושה מאמצים גדולים להיגמל מדלקים פוסיליים, דו"ח הביניים של הוועדה מגיע למסקנה שיש חלון הזדמנויות מצומצם לחפש כמה שיותר גז ולמכור אותו, וזאת משיקולים כלכליים.

2 צפייה בגלריה
קארין אלהרר
קארין אלהרר
שרת האנרגיה קארין אלהרר
(צילום: יובל חן )
מאירסון ציטט מתוך דו"ח הביניים של הוועדה את ההמלצה לעודד חיפוש וקידוח מאגרי גז, לנצל את "חלון ההזדמנויות" ו"עידוד בתחום המיסוי", כמפורט בדו"ח. "אני רוצה לפנות אלייך, השרה קארין אלהרר", אמר, "ואנחנו רוצים לראות שינוי. צריך אומץ פוליטי לקבל החלטות שיהיו שונות מהמדיניות שהיתה עד עכשיו, ואנחנו מאוד רוצים להיפגש...".
מאירסון לא הצליח להשלים את דבריו, שכן השרה אלהרר קטעה אותו: "אני רואה שיש לך את כל התשובות, אז מה תועיל לך הפגישה? אני לא רוצה לקלקל לך". אלהרר המשיכה ותקפה את מאירסון, שלדבריה אינו יודע מהי מדיניותה, וזאת אף שהוא למעשה רק הקריא מתוך דו"ח הביניים, שמשרד האנרגיה פרסם אותו להערות הציבור ביולי האחרון.
עם זאת, בשלב הזה הודיע אדירי כי משרד האנרגיה יחזור בו מההמלצה להעניק הטבות מס למפעילי מאגרי הגז. "ההמלצות שאביא בפני הוועדה לא כוללות שום תמריצים לסבסוד או להקלות מס", אמר.
לדברי אדירי, "מה שנכלל בדו"ח הביניים היה מלכתחילה שינוי מינורי בחקיקת המס. תכליתו היתה לעודד מאגרים קטנים, ואני לא אמליץ לכלול את התיקון הזה. הגענו למסקנה שזה לא קשור לכמויות גז טבעי ליצוא . בנוסף, נוצר מעין 'משבר אמון' ביכולת להביא את הכסף, ואני לא רוצה שתהיה מראית עין שהסכומים לא ייגבו. אם בגלל המשפט הזה בדו"ח הביניים מתקבל הרושם שנפגעת במשהו הנחישות של הממשלה לגבות את המס הראוי, אני אמליץ לא להכניס את זה בדו"ח".
2 צפייה בגלריה
מאגר תמר
מאגר תמר
מאגר תמר. אלהרר: "הגז הטבעי הוא פתרון זמני"
(אלבטרוס)
בהמשך הדיון הביעה עו"ד לי-היא גולדנברג מארגון אדם טבע ודין ביקורת על הביקורת על פעיל הסביבה. "אני רוצה להצטער קצת על הגישה ששמעתי כאן מהשרה. ניב התייחס למה שהוצג לציבור, אז לתקוף אותו על זה, להגיד שזה לא מה שיהיה? אנחנו יודעים רק את מה שאתם מפרסמים".
השרה אלהרר התייחסה בהמשך שוב לנושא ואמרה: "בסוף, ארגוני הסביבה הם חשובים. והרבה פעמים הם מרגישים שדעתם לא נשמעת, מהסיבה שדעתם לא תמיד מתקבלת, אבל דעתם נשמעת ובנפש חפצה - ובאמת נשקלת. לא תמיד נסכים על הכל, אבל אני נכונה לשיח גם לגבי דו"ח אדירי2, שלא הגיע לשולחני. זה נמצא אצל המנכ"ל. היה שיתוף ציבור, היה שיח אמיתי. אז לא תמיד מסכימים. זה בסדר, אבל שומעים ונשמעים בצורה מלאה".