סגור
עצור כלוא אסיר מעצר מאסר כלא סורגים

עתירה: בית המשפט ביטל פעמיים פיטורי סוהר מצטיין, שב"ס רוצה לפטרו בפעם השלישית

הסוהר, אב לחמישה מיחידת ליווי האסירים נחשון של שב"ס, שנמצא 20 שנה בשירות, יושב זה שנתיים וחצי בביתו, לאחר שבית המשפט המחוזי מרכז בלוד הוציא צווים המורים לשירות לשקול מחדש את פיטוריו בשל פגמים שנפלו בהליך. לאחרונה קיבל הסוהר הודעה שלישית על אי הארכת כהונתו, והוא טוען בעתירה לבית המשפט: "המטרה סומנה סביב החץ"

סוהר ביחידת נחשון של שירות בתי הסוהר (שב"ס), המשמשת כיחידה לליווי אסירים, יושב זה שנתיים וחצי בבית, מקבל שכר ולא מוחזר לשירות פעיל, לאחר שבית המשפט קיבל פעמיים עתירות מנהליות שהגיש נגד פיטוריו בשל פגמים שונים בהחלטות. כך עולה מעתירה מנהלית שלישית שהגיש הסוהר, רס"מ אשר ברבי, לבית המשפט המחוזי מרכז בלוד ביום חמישי האחרון.
באמצעות עורכי הדין אלון אביב ואור גרציק מבקש הסוהר, אב לחמישה ילדים מאשקלון, לבטל גם את ההחלטה השלישית לאי הארכת שירותו ולהשיבו לשירות מלא. זאת בשל מה שמתואר בעתירה כ"פגמים שנפלו בהפעלת שיקול הדעת, חוסר סבירות, חוסר מידתיות, אי התייחסות ואי מתן משקל ראוי לטענותיו". בין היתר צירף הסוהר תעודת הצטיינות שקיבל מנחשון וכן חוות דעת פנימית על התאמה גבוהה לתפקיד, אל מול הטענה כי ביצע בעבר עבירות משמעת.
"העותר הינו אדם ערכי, ציוני ופטריוט, מצטיין בעל חוות דעת גבוהות, אשר שירותו בשב"ס, המתפרס על שני עשורים מלאים, היווה את כל עולמו", נכתב בעתירה. "ההחלטה להפסיק את שירותו נעשתה בצורה שרחוקה מזרח ממערב מהתנהלות מנהלית תקינה, באופן שמחייב את ביטולה, שכן הוכח לאור התנהלות המשיבה והתעלמותה פעם אחר פעם מהנחיות בית המשפט כי אין לקבלה באמת ובתמים, בלב פתוח ובנפש חפצה כמתחייב בדין".
על פי העתירה הנוכחית, שתי עתירות קודמות נגד הפיטורים התקבלו וניתן צו ביניים המקפיא אותן. כך למשל בפסק הדין בעתירה הראשונה שהוגשה 2021 למחוזי מרכז בלוד כתב השופט רמי אמיר כי המשיבה (שב"ס) "לא דייקה, בלשון המעטה, בקריאת העובדות שהונחו לפניה והתעלמה מחלק נכבד מטיעוני העותר (...) אופן זה של הפעלת שיקול דעת חורג מהסביר, במידה המצדיקה את ביטול ההחלטה ומחייבת את בחינת הדברים מחדש".
אלא שלאחר פסק הדין, שקבע כי הסוהר יישאר בסטטוס של עובד הזכאי לשכר מלא, חזר שב"ס והודיע שוב לסוהר על אי הארכת כהונתו. בעתירה השנייה מ-2022 טען הסוהר כי התנהלות שב"ס, למשל התעלמות מבקשותיו לקיים מפגש ולהידבר, העידה כי "המטרה סומנה סביב החץ". גם עתירה זאת התקבלה על ידי השופט אמיר, ונקבע כי הסוהר יישאר בסטטוס עובד עד שיישקלו טענותיו. השופט אמיר ציין כי הוא אינו מחליף את שיקול הדעת של שב"ס, אך יש "לבחון את האיזון הנכון ואת השקלול הנכון בין המרכיבים העובדתיים לחובתו ולזכותו של עותר".
כאמור, לאחרונה שוב הודיע שב"ס לסוהר על הארכת כהונתו, והוא עתר בשלישית נגד הפיטורים. טרם התקבלה תגובת שב"ס. ככל שתתקבל בהמשך היא תפורסם.
משב"ס נמסר: "מדובר בסוהר שלא הוארך שירותו, ולאחר בחינה חוזרת הוחלט שוב שלא להאריך את שירותו. העתירה טרם התקבלה בשב"ס, כשתתקבל תינתן התייחסותנו לבית המשפט כמקובל".