סגור
Dun's 100

המהפכה השקטה של הדור הצעיר בנהירה לעולם התכנון הפיננסי

משיכת הדור הצעיר לאחד המקצועות המסקרנים והמבוקשים של העידן החדש – מתכנן פיננסי

עולם הפיננסים חווה בשנים האחרונות לא מעט תהליכים משמעותיים, החל משינויי רגולציה ועד השקת מוצרי השקעה וחיסכון חדשים. אלו מצטרפים לאתגרים הכלכליים המאפיינים את המציאות הנוכחית ומעוררים מחדש את החשיבות והצורך בניהול כלכלי מקצועי ויעיל, הזוכה למענה במסגרת ליווי ותכנון פיננסי. המגמה הזו מייצרת במקביל גם משיכה של הדור הצעיר לאחד המקצועות המסקרנים והמבוקשים של העידן החדש – מתכנן פיננסי.
אם בעבר שירותי תכנון וליווי פיננסי היו מיועדים בעיקר למשפחות אמידות שנדרשו להתמודד עם סוגיות כלכליות ומיסוייות מורכבות, המציאות של היום שינתה את הכללים ויצרה את הצורך בתכנון כלכלי נכון גם ביחס לכל תא משפחתי, המבקש לנהל את נכסיו בצורה אפקטיבית במטרה להגיע לרווחה כלכלית. עם זאת, מדובר במשימה שההתמודדות עימה באופן עצמאי וללא ליווי של אנשי מקצוע כמעט ובלתי אפשרית.
הסיבה נעוצה בשינויים שחלו בהרגלים ובצרכים של כולנו לצד המציאות הדינאמית שיצרה אתגרים חדשים. כך בין היתר, התארכות תוחלת החיים כרוכה בהוצאות כלכליות הולכות וגדלות ובהתאם מחייבת כל אחד לחשוב מוקדם ככל הניתן על העתיד ובייחוד על היום שאחרי היציאה לפנסיה, על מנת להבטיח רמת חיים נאותה בכל פרק זמן. בצד זאת, גם שוק העבודה המודרני חווה רצף שינויים ומתאפיין בחוסר יציבות תעסוקתית, כאשר עובדים מדלגים בין מקומות עבודה, חיים מתוך תפיסה כלכלית של "כאן ועכשיו" וכתוצאה מכך מייצרים חוסר וודאות באשר לעתידם הפיננסי.
גם העולם הפיננסי חווה תהליכים ושינויים בשנים האחרונות, שאמנם פותחים בפני הציבור דלת לעולם של אלטרנטיבות חיסכון והשקעה חדשים, אך במקביל הופכים את ההתעסקות למסורבלת ומורכבת הרבה יותר. אופציות ההשקעה השונות, ריבוי אפיקי החיסכון, מוצרי הביטוח השונים, תנאי והטבות המס, לצד מציאות שברירית והתפרצות של משברים כלכליים, שרק לאחרונה חווינו את עוצמתו של אחד מהם, מחייבת לבצע צעדים כלכליים מושכלים בבחירה היכן לשים את הכסף, מתוך שאיפה שיניב תשואה אטרקטיבית אך גם לא יהיה חשוף לסיכונים מיותרים, וישנם לא מעט.
כל אלו הזניקו בשנים האחרונות את המודעות והנחיצות בקרב הציבור באשר לתכנון פיננסי, ככלי היעיל ביותר לניהול נכון של הכסף ולהעצמת היכולות הפיננסיות של כל תא משפחתי. זו הנקודה בה נכנסים לתמונה אנשי המקצוע, המתכננים הפיננסיים, המתמחים בכל העולם הכלכלי-ביטוחי-פנסיוני ונוטלים את האחריות לניהול הנכסים הכלכליים באופן יעיל ומקצועי, תוך התחשבות בצרכים הקבועים והמשתנים של התא משפחתי.
למעשה, היום כבר אפשר לומר שתחום התכנון הפיננסי פורח וזוכה להתעניינות שטרם חווה. המהפכה הזו מתדלקת במקביל גם את הרצון של בני הדור הצעיר לחדור לתחום ולקחת חלק באחד מהתפקידים המאתגרים, המרתקים והמתגמלים ביותר שיש לעולם הפיננסי להציע.

מקצוע מהעולם הפיננסי החדש

מתכנן פיננסי נתפס כמקצוע של העולם הפיננסי החדש ונמנה בין הבודדים מהתפקידים שמצליחים לייצר כל מה שנחוץ כדי להבטיח קריירה עם אופק תעסקותי מבטיח – אתגר, עשייה מספקת ותגמול כלכלי עם פוטנציאל לנפץ כל תקרת זכוכית. הנהירה של הדור הצעיר לתחום מתחילה להדביק את הקצב לביקוש הגובר של מתכננים פיננסיים בישראל אך עם זאת, מעטות החברות שיודעות לספק למועמד את סט הכלים הדרוש כדי להתמקצע ולרכוש מיומנויות שיציבו אותו בחוד החנית של התחום.
1 צפייה בגלריה
תומר כהן נטו תכנון פיננסי
תומר כהן נטו תכנון פיננסי
תומר כהן
(צילום: מיכה בריקמן)
בקבוצת 'נטו תכנון פיננסי' אימצנו מודל של איתור ההון האנושי האיכותי ביותר באמצעות שיטות מתקדמות להערכת עובדים, כאשר אלו המתמיינים ועוברים את הליך הסינון משתלבים במסלול ייעודי המקנה הכשרה מקצועית על-ידי מנטורים עתירי ניסיון בעולם הפיננסי, חלקם יוצאי המערכת הבנקאית ובכירים מעולם ההשקעות. במקביל למסלול ההכשרה והקניית הכלים הפרקטיים, המועמד עובר לימודי הסכמה עד קבלת רישיון סוכן ביטוח פנסיוני מטעם משרד האוצר ומבצע את ההתמחות במסגרת החברה. אלו מבטיחים שתהיה לו יכולת ראייה מקיפה בעולם התכנון והניהול הפיננסי על מרכיביו השונים.
כאן חשוב להדגיש, תכנון פיננסי הוא מקצוע שמגיעה איתו גם השפעה עצומה ואחריות גדולה. ליווי וקבלת החלטות פיננסיות מהותיות עבור הלקוחות, בשגרה ובצמתים מרכזיים בחיים, מחייבת למידה והתפתחות עקבית, שכן עולם הפיננסים מאופיין בשינויים תכופים שהמתכנן חייב להכיר. זאת הסיבה שגם בתום ההכשרה והיציאה לדרך, העובד בחברה זוכה לליווי של מנטור צמוד כדי להבטיח שיידע לבצע ניתוח מעמיק של סוגיות שונות, לתמרן בניהן ולענות על צרכי הלקוח גם מול תרחישי קיצון.
למעשה, אלו גם הופכים את המקצוע לייחודי בנוף של העולם הפיננסי ומבטיחים שהעוסקים בתחום ייזכו לסיפוק, עניין ושליחות שספק אם ניתן לקבל במקצועות אחרים. לצד זאת, ולא פחות חשוב, התגמול הכלכלי של מקצוע מתכנן פיננסי מציב אותו גבוה מאוד בסקאלת השכר של העולם הפיננסי והעובדה כי היכולת למנף את השכר כמעט ובלתי מוגבלת, דבר ההופף את המקצוע למאתגר ונחשק עוד יותר.
חשוב לציין, בשנה האחרונה נרשם זינוק בביקוש למקצוע, אולי גם בשל העובדה כי רבים הבינו שמדובר בתחום "חסין ממשברים" המספק ביטחון תעסוקתי ויציבות גם כאשר המציאות משתנה. בעיצומו של משבר הקורונה המתכננים נדרשו לאינטנסיביות והיו שם בכל רגע עבור הלקוחות, קיבלו החלטות קריטיות בנוגע לכספם ומנעו מהם לבצע טעויות כלכליות אדירות. אלו למעשה זמנים שהמקצוע מתעלה על הכל ומוכיח שמתכנן פיננסי הוא העתיד של העולם הפיננסי.
לסיכומו של עניין, המודעות המתעצמת בשנים האחרונות ביחס ליתרונות התכנון הפיננסי לצד הזינוק בביקוש לאנשי מקצוע בתחום, פותחים חלון הזדמנויות עבור בני הדור הצעיר להשתלב באחד התחומים הצומחים בעולם הפיננסים החדש וכזה המגלם יתרונות שעושים את ההבדל בין עבודה זמנית לבין מקצוע לחיים המאפשר לבנות קריירה עם אופק תעסוקתי מבטיח ומתגמל.

כותב המאמר הינו תומר כהן, שותף בנטו תכנון פיננסי ומנכ"ל 'נטו כהן' מבית נטו תכנון פיננסי.