סגור
ראש הממשלה המיועד בנימין נתניהו ב השבעת הממשלה
ראש הממשלה המיועד בנימין נתניהו נואם במליאה לקראת השבעת הממשלה. "להפסיד בבחירות זה לא קץ הדמוקרטיה, זה מהותה" (צילום: אלכס קולומויסקי)

בפעם השישית: הכנסת הביעה את אמונה בממשלה בראשות נתניהו

ראש הממשלה הנכנס נתניהו הציג את הרכב הממשלה ה-37 ואת מטרותיה. לקריאות "חלש" מצד נציגי האופוזיציה השיב: "מי אתם שתחנכו אותנו?". לפיד: "תשתדלו לא להרוס". הממשלה החדשה תמנה 29 שרים ו-8 סגני שרים

מליאת הכנסת הביעה אחר הצהריים (חמישי) את אמונה בממשלה שהציג בנימין נתניהו, ממשלה שתהיה השישית בראשותו של נתניהו. 63 ח"כים הצביעו אמון בממשלה, בעוד 54 הצביעו נגד. לפני ההצבעה אישרו חברי הכנסת את מינויו של ח"כ אמיר אוחנה ליו"ר הכנסת
זוהי הממשלה ה-37, שבראשה יעמוד יו"ר הליכוד בנימין נתניהו, בפעם השישית. נתניהו פתח את הדיון בהצגת קווי היסוד של הממשלה, הרכבה וחלוקת התפקידים בין השרים. מיד אחריו עלה ראש האופוזיציה המיועד יאיר לפיד לנאום.
בפתח נאומו של נתניהו נשמעו מחיאות כפיים סוערות במליאת הכנסת. המליאה סערה כבר בפתיחת הדיון, עם קריאות שונות מצד נציגי האופוזיציה המיועדת - ובהן "חלש" לנתניהו. הוא השיב להם: "מי אתם שתחנכו אותנו?". בזמן שהציג את שרי הממשלה, הודיע נתניהו על מינויו של השגריר לשעבר בארה"ב רון דרמר לשר לעניינים אסטרטגיים.
"בארבע השנים הבאות נפעל שישראל תהיה מעצמה עולמית, משגשגת וחזקה, שקיומה לא מוטל עוד בספק", אמר נתניהו בפתח דבריו. "לשם כך עלינו לבצע שלוש משימות: לסכל פיתוח ארסנל גרעיני של איראן, לוודא שהיא לא תשמיד אותנו בפצצות אטום. המשימה השנייה היא לפתח את תשתיות המדינה, כולל לפתח רכבת בזק שתיסע במהירות של מאות ק"מ בשעה ותחבר את המדינה מקרית שמונה עד אילת ובכך תשלים את מהפכת התחבורה שהתחלנו בעשור הקודם. המשימה השלישית היא להמשיך להרחיב את מעגל השלום עם מדינות ערב במטרה לסיים את הסכסוך הישראלי-ערבי".
3 צפייה בגלריה
האופוזיציה צועקת ל נתניהו בעת נאומו בהשבעת הכנסת
האופוזיציה צועקת ל נתניהו בעת נאומו בהשבעת הכנסת
חברי האופוזיציה הפריעו לנתניהו בנאומו, וצעקו לו: "חלש"
(צילום: אלכס קולומויסקי)
נתניהו הוסיף: "אני לא צריך לשמוע את הצעקות שלכם כדי לדעת שיש בינינו אי-הסכמות. יש בינינו הסכמה רחבה על רוב המשימות והאתגרים, אם כי בפירוש לא על כולם. אני שומע את הקינות הקבועות על סוף המדינה, קץ הדמוקרטיה. להפסיד בבחירות זה לא קץ הדמוקרטיה, זה מהותה. משטר דמוקרטי נבחן קודם כל בנכונות של הצד המפסיד לקבל את הכרעת הרוב. בדמוקרטיה מסודרת, מכבדים את כללי המשחק. ראינו זאת עכשיו רק במסגרת אחרת, במשחקי המודינאל. אוהדי צרפת היו מאוכזבים כמכום אבל קיבלו את התוצאה, אפילו מחאו כפיים לנבחרת ארגנטינה".
לדברי נתניהו, "אני יודע שאתם לא תמחאו כפיים, אבל כן מצפה שתכבדו את הכרעת הבוחר ותפססיקו להמריד נגד הממשלה הנבחרת. ובדמוקרטיה לא מטפסים על גדרות הפרלמנט או הקפיטול ולא על גדרת הכנסת". במהלך הצגת קווי היסוד - הוצאו מהדיון חמישה חברי כנסת מהאופוזיציה המיועדת.
ראש האופוזיציה יאיר לפיד אמר בפתח נאומו כי "השבעת הממשלה היא העברת מקל בלב לא שקט, אנחנו מעבירים את המדינה לידי הממשלה הנבחרת. מן הראוי לתת לכנסת ישראל ולאזרחים דוח מסודר על מצב המדינה. אני רוצה להביא בפני הכנסת את הנתונים העובדתיים על מה שעשתה המשמלה, תחילה בהובלת נפתלי בנט, שזה הרגע לשלוח לו מכאן תודה גדולה. ראש הממשלה הנכנס אמר שהמשימה הראשונה היא בלימת ההתעצמות האיראנית - אני מסכים איתו. עסקנו בה הרבה. הממשלה שלנו הצליחה לעצור את החתימה המחודשת על הסכם גרעין עם איראן".
3 צפייה בגלריה
ראש הממשלה היוצא יאיר לפיד נואם ב מליאת הכנסת לקראת השבעת הממשלה
ראש הממשלה היוצא יאיר לפיד נואם ב מליאת הכנסת לקראת השבעת הממשלה
ראש הממשלה היוצא יאיר לפיד: "השבעת הממשלה היא העברת מקל בלב לא שקט"
(צילום: אלכס קולומויסקי)
לדברי לפיד, "במהלך הכהונה שלנו ישראל ביצעה שורת פעולות גלויות וחשאיות כדי למנוע את התעצמות האיראנית. הגברנו את המאמץ למנוע התבססות איראנית בסוריה, אבל ידה הארוכה של ישראל הגיעה גם הרחק מעבר. לא הסכמנו לפתיחת קונסוליה אמריקנית במזרח ירושלים. לא הסכמנו לתת לאמריקנים זכות וטו על פעולות". לפיד הוסיף כי ממשלתו "הניחה יסודות להצטרפות סעודית מלאה להסכמי אברהם", ואמר כי "הפרטים החסויים יועברו לראש הממשלה הנכנס. אם הממשלה החדשה תמשיך בנתיב שחצבנו - אפשר להגיע עם הסעודים לנורצמליזציה מלאה תוך זמן לא ארוך".
לפיד גם עקץ את השר המיועד לביטחון לאומי איתמר בן גביר, שהבטיח כי ישנה את הוראות הפתיחה באש. "היות ששמענו הרבה דיבורים לא מבוססים בנושא, הוראות הפתיחה באש ברורות לכל חייל בצה"ל: אם מישהו מנסה להרוג אותך, תהרוג אותו", אמר לפיד. "אנחנו מעבירים לכם מדינה במצב מצוין. עם כלכלה חזקה, עם יכולות ביטחוניות משופרות והרתעה עוצמתית, עם מעמד בינלאומי מהטובים שהיו פה אי פעם. תשתדלו לא להרוס את זה, אנחנו תכף חוזרים".
מיד לאחר הההצבעה, התחלפו חברי האופוזיציה והקואליציה החדשה במקומותיהם במליאת הכנסת, ונתניהו שב לכיסא ראש הממשלה בראש השולחן במליאה. לפיד עצמו עזב את המליאה יחד עם חלק מחברי האופוזיציה - ולא לחץ את ידו של נתניהו. מיד לאחר מכן, נשבע נתניהו בפעם השישית לתפקיד ראש הממשלה - והשרים החלו להישבע אחד אחרי השני.
לפני כן, נשא ח"כ אמיר אוחנה שנבחר ליו"ר הכנסת, נאום ראשון בתפקיד. "נולדתי וגדלתי בבאר שבע להורים יוצאי מרוקו, התגייסתי לשב"כ, השלמתי את לימודי המשפטים. בין לבין הכרתי את בן זוגי אלון. והנה בחרתם בי לתפקיד המחייב הזה, כיו"ר הכנסת, ראש הרשות המחוקקת המייצגים את כל אזרחי ישראל ואני מודה לכם על כל מקרב לב", אמר אוחנה. "עברנו מסע מטלטל שהתאפיין בחוסר יציבות פוליטית. עכשיו הציבור אמר את דברו, ואני מאוד מקווה שתהיה כאן יציבות. כנסת ישראל איננה הריבון, הריבון הוא העם שהאציל את ריבונותו. אנו נבקש לקבל את אמונו, זו מהות הדמוקרטיה".
בנאום, פנה אוחנה להוריו, בן זוגו אלון וילדיו ואמר: "הלוואי שלמדתי מכם להיות הורה טוב עבור ילדיי כפי שאתם הייתם עבורי. נמצאים איתי אלון, החצי השני של חיי כבר עוד מעט ח"י שנים – העוגן שלי, החכם והטוב, וילדינו אלה ודוד האהובים. הכנסת הזאת, בראשות היושב ראש הזה, לא תפגע בהם ובאף ילד ואף משפחה - נקודה".
לקראת סיום הדיון במליאה לפני הצבעת האמון בממשלה, עלה שר האוצר היוצא אביגדור ליברמן לנאום. "היום אני הרבה יותר אופטימי. ראיתי איך המו"מ התנהל ואיזה בזאר טורקי מתנהל. הרבה זמן לא תחזיקו מעמד", אמר. "אני מוטרד מתפקודו של ראש הממשלה. להערכתי אני תוהה אם הוא לא שולט בחומר או משקר באופן מכוון". ליברמן טען עוד כי נתניהו ניהל את מבצע "שומר חומות" כמו "לפלף מצוי", כלשונו - ו"נכנע לג'יהאד האיסלאמי".
אחרי ליברמן נאם שר המשפטים היוצא גדעון סער, שתהה "איך הממשלה תוכל להצליח?". לדברי סער, "ישבתי וקראתי את ההסכמים הקואליציוניים. הייתי מעורב פעמים רבות בהסכמים אלו, מעולם לא הייתה כניעה מטורפת של מפלגת השלטון למפלגות החזית". סער ציין גם את שמותיהם של יולי אדלשטיין ודני דנון שלא קיבלו תפקיד בממשלה, והוסיף: "איפה הערכים של הליכוד? שלטון החוק? ההסכמים פה מגלמים קו אנטי ציוני, נגד העלייה".
שר הביטחון היוצא בני גנץ אמר כי "מאות סעיפי ההסכמים הקואליציוניים, האמירות חסרות האחריות והמעשים שכבר נעשו בחקיקה המקדימה מבשרים רעות. אני מעריך, ובקונסטלציה הקיימת גם מקווה, שנתניהו יעשה את מה שהוא עשה גם בעבר – ולא יכבד את ההסכמים. לצערי, זה נראה כאילו הממשלה הנכנסת משחקת בביטחון, בכלכלה, ובחינוך במעין משחק מונופול שבו כל אחד מנסה לצבור כמה שיותר נכסים בכדי לנצח בשם המגזר. במשחק הזה כולנו נפסיד. הפעולות האלו באות לשרת מטרה אחת – שבמשחק המונופול הזה, ראש הממשלה נתניהו, יקבל בסופו של דבר כרטיס 'צא מהכלא'".
בתגובה לדברי השרים היוצאים, אמר ח"כ יואב קיש שימונה לשר החינוך: "אזרחי ישראל כולם ניצבים בפני אירוע מרגש - השבעת ממשלה שתיטיב עם כל אזרחי ישראל. בשבוע האחרון מתנהל קמפיין שמטרתו להפחיד את אזרחי ישראל". קיש הקריא את קווי היסוד שעליהם חתמו ראשי הקואליציה הנכנסת, ואמר: "מה שהקראתי פה זו המחויבות של כולנו".
לאחר הצבעת האמון בממשלה, צפויים חברי הממשלה ה-37 להתכנס לישיבת ממשלה חגיגית, ולאחר מכן ייסעו לבית הנשיא לצילום המסורתי של הממשלה, שיתקיים בשעה 20:30. נשיא המדינה יצחק הרצוג וראש הממשלה הנכנס בנימין נתניהו יעמדו במרכז התמונה המסורתית, שתצולם באולם המרכזי בבית הנשיא. בלשכתו של ראש הממשלה היוצא לפיד אמרו כי הוא ונתניהו צפויים לקיים פגישת חפיפה בתום השבעת הממשלה החדשה. "אנחנו מעבירים לכם מדינה במצב מצוין. תשתדלו לא להרוס את זה, אנחנו תכף חוזרים. תיקי החפיפה מוכנים", כתב לפיד - ופרסם תמונה של תיקי החפיפה שהוכנו לנתניהו.
הממשלה החדשה תמנה 29 שרים ו-8 סגני שרים. בשלושה משרדי ממשלה - ביטחון, חינוך ורווחה - יכהנו שני שרים. לשם השוואה, הממשלה היוצאת בראשות יאיר לפיד ולפניו נפתלי בנט מנתה בשיאה 28 שרים כולל רה"מ ורה"מ חילופי ו-6 סגני שרים. ממשלת החירום של בנימין נתניהו ובני גנץ ב-2020-2021 מנתה בשיאה 36 שרים ו-8 סגני שרים.
עד עתה השותפות הקואליציוניות הודיעו כי ח"כ משה ארבל (ש"ס) יכהן כסגנו של אריה דרעי במשרדי הפנים והבריאות; ח"כ מיכאל מלכיאלי (ש"ס) יכהן כסגן שר הדתות; ח"כ משה אבוטבול יכהן כסגן שר החקלאות; ח"כ מיכל ווליגר (ציונות דתית) תכהן כסגניתו של בצלאל סמוטריץ' במשרד האוצר ותהיה מופקדת על תחומי הרווחה והבריאות; ח"כ אלמוג כהן (עוצמה יהודית) יכהן כסגן שר במשרד רה"מ ויהיה אחראי במסגרת התפקיד על כל תהליכי העומק הקשורים בנגב בדגש על מטרופולין באר שבע. לרשותו תוכפף מנהלת ייעודית שתפעל לישום מדיניות הממשלה בנושא.
3 צפייה בגלריה
מפגינים מחוץ לכנסת בזמן השבעת הממשלה
מפגינים מחוץ לכנסת בזמן השבעת הממשלה
מפגינים מחוץ לכנסת בזמן השבעת הממשלה
(צילום: REUTERS/Ammar Awad)
ח"כ אורי מקלב (יהדות התורה) יכהן כסגן שר במשרד רה"מ ובתחבורה; ח"כ אבי מעוז (נועם) יכהן כסגן שר במשרד ראש הממשלה.
ח"כ יעקב טסלר מיהדות התורה ימונה לסגן שר התרבות ויהיה אחראי על התרבות החרדית; לכך יוקצה תקציב של 50 מיליון שקל בשנה.
נתניהו קיים מאתמול פגישות עם בכירי הליכוד ומודיע להם על חלוקת התיקים. יואב גלנט יהיה שר הביטחון, יואב קיש - שר החינוך, יריב לוין - שר המשפטים, חיים כץ - שר התיירות, שלמה קרעי - שר התקשורת, אבי דיכטר - שר החקלאות, מירי רגב - שרת התחבורה, עידית סילמן - השרה להגנת הסביבה, מיקי זוהר - שר התרבות והספורט, ניר ברקת - שר הכלכלה. עמיחי שקלי ישמש שר התפוצות והשוויון החברתי. גלית דיסטל אטבריאן תמונה לשרה במשרד ראש הממשלה.
סוגייה שנפתרה רק עם כניסתו של נתניהו למליאה היא מי יכהן שר החוץ: לפי המתווה שאליו הגיע נתניהו עם חברי הכנסת אלי כהן וישראל כץ, כהן ישמש שר החוץ שנה, ובאותה העת יהיה כץ שר האנרגיה. לאחר מכן ימונה לשר החוץ לשנתיים. לפני זמן קצר הודיע נתניהו לגילה גמליאל כי תמונה לשרת המודיעין. דני דנון ודוד אמסלם נשארו מחוץ לשולחן הממשלה כרגע.
מחלוקת התיקים והתפקידים על ידי המפלגות עולה כי בש"ס תונהג רוטציה: יעק מרגי יכהן בתפקיד שר הרווחה במחצית הראשונה של הקדנציה, ברוטציה עם ח"כ יואב בן צור. זה האחרון יכהן בתפקיד שר במשרד הרווחה ויהיה אחראי על הביטוח הלאומי, וזרוע התעסוקה במשרד הרווחה. במחצית השנייה של הקדנציה יכהן כשר הרווחה. ח"כ חיים ביטון יכהן כשר במשרד החינוך.
ח"כ ינון אזולאי יכהן כיו"ר סיעת ש"ס בכנסת וחבר בוועדת הכספים, ובמחצית השנייה של הקדנציה יכהן כיו"ר ועדת הכנסת.
עוד בש"ס: ח"כ אוריאל בוסו יכהן כיו"ר ועדת הבריאות ויו"ר ועדת הכנסת, וח"כ יוסף טייב ישמש יו"ר ועדת החינוך.
הממשלה החדשה תפעיל את ה"חוק הנורבגי" - מש"ס יתפטרו השרים מרגי ובן צור ובמקומם יכנסו יונתן שריקי ונתנאל חייק.