סגור
מימין שר החקלאות עודד פורר ושר האוצר אביגדור ליברמן.
מימין שר החקלאות עודד פורר ושר האוצר אביגדור ליברמן. (צילומים: אבי מועלם , אלכס קולומויסקי)

הושגו הסכמות עם הלובי החקלאי: המכסים על פירות וירקות לא יעלו הערב

בין ההסכמות שהושגו: הגדלת התמיכה הישירה בחקלאים והחרגת שורה של גידולים מצו המכסים. באוצר אמרו כי ההסכם החדש יאפשר יבוא של פירות וירקות לישראל, יגדיל את המגוון לצרכן, יגביר את התחרות ויוריד את המחירים

לפני דקות אחדות הגיעו המדינה והחקלאים להסכמות על הרפורמה בעולם הצומח. בעקבות ההסכמות הללו, התחייבו הח"כים של הלובי החקלאי שלא להפיל את הצו להפחתת המכסים, עליו חתם שר האוצר אביגדור ליברמן לפני כחודשיים. הסכם זה מצטרף לשני ההסכמים הקודמים ששר החקלאות עודד פורר הצליח לקדם אל מול החקלאים, בענף ההטלה, ובענף החלב.
ההסכם שנחתם הערב מהווה שלב נוסף במהלך שהכריזו עליו ליברמן ופורר לפני כשנה, לפיו בכוונתם לפתוח את שוק הפירות והירקות ליבוא. ההסכם הנוכחי הושג ברגעים האחרונים בניגוד להערכות הגורמים שהשתתפו במשא ומתן, זאת בלחץ של גורמים פוליטיים רבים, ובראשם יו"ר הכנסת מיקי לוי.
ההסכמות הנוכחיות מהוות נסיגה משמעותית מהכוונה המקורית של משרד האוצר ומשרד החקלאות, אך עדיין מסמלות את ראשיתה של מהפכה בעולם הצומח. ההסכם עצמו טרם נחתם באופן סופי, והוא כפוף לאישורים משפטיים, אך עיקרי ההסכם כבר ידועים.
המדינה הסכימה להגדיל את התמיכה הישירה בחקלאים באופן ניכר, וגם הסכימה לכך שהתמיכה הישירה תהיה דיפרנציאלית, הן כתלות במיקום הגיאוגרפי והן כתלות בסוג הגידול. בהסכמות החדשות התמיכה הישירה יכולה להגיע ל-950 שקל לדונם למטעים, לעומת 100 שקל עם פתיחת המו"מ.
גם בנוגע לצו המכסים, הצליחו החקלאים להחריג שורה ארוכה של גידולים משמעותיים, וזאת בהתאם לדרישתם המקורית. בין הגידולים שהוחרגו ניתן למצוא את הפלפל, העגבניה, הגזר, תפוח אדמה, תפוחים ואפרסקים. חלק מהגידולים נבחרו בשל העובדה שהם מגודלים בעיקר באזורים הסמוכים לגבול.
גם בסוגיית תקנות ההגנה על הצומח נאלצו משרדי הממשלה להתפשר. תקנות ההגנה על הצומח נחשבות החסם המשמעותי ביותר על היבוא, ובמשרד החקלאות ביקשו להתקין תקנות חדשות. כעת, החקלאים התחייבו כי יתמכו בתקנות החדשות, אך הם הצליחו להכניס שורה של שינויים בתקנות, כך שמוקדם לקבוע האם התקנות החדשות יאפשרו את היבוא לישראל.
בנוסף, הושגו הסכמות המחייבות את המדינה לפצות את החקלאים בגין עליית מחירי המים, כמו גם לסמן את תוצרת הארץ. המדינה גם תגדיל את ההשקעה בעידוד חדשנות בחקלאות הישראלית.
מן הצד השני, באוצר אומרים כי הם לא התפשרו על התמונה הגדולה, וכי ההסכם החדש יאפשר יבוא של פירות וירקות לישראל, יגדיל את המגוון לצרכן, יגביר את התחרות ויוריד את המחירים. בנוסף, באוצר ציינו בסיפוק כי הם הצליחו להכניס להסכם זה הפחתת מכסים גם על שמן הזית והדבש.