סגור

סמוטריץ': "צריך להודות ביושר - נכשלנו, סדר העדיפויות ישתנה"

במסיבת עיתונאים ברקע המלחמה בעזה אמר שר האוצר: "אני לוקח אחריות על מה שהיה ועל מה שיהיה". סמוטריץ' אישר כי "נבחנים כלל התקציבים שטרם שולמו וחויבו, ביניהם גם התקציבים הקואליציוניים, חלק מהכספים כבר הוסטו". במענה לשאלה האם ישקול להתפטר, ענה סמוטריץ': "יהיה מספיק זמן לחשבונות ואולי גם התחשבנויות. לא כרגע"

המדינה תעניק פיצוי על נזקים עקיפים שנגרמו לעסקים בכל רחבי ישראל כתוצאה מהמלחמה, זו הכותרת הכלכלית העיקרית במסיבת העיתונאים שכינס שר האוצר בצלאל סמוטריץ' ובכירי משרדו. לדברי סמוטריץ', פרטי המענק יגובשו בתוך ימים ספורים והם יבטיחו המשכיות עסקיות לכלל העסקים שנפגעו במלחמה.
ההבדל בין הפיצוי בגין נזקים עקיפים למלחמה זו לבין סבבים קודמים נעוץ בשני הבדלים עיקריים: הפעם פרטי הפיצוי יהיו ידועים בימים הקרובים, ולא רק אחרי הלחימה. ההבדל השני הוא, שהפיצוי יוענק בכל רחבי הארץ. עם זאת, פקידי האוצר ושר האוצר נמנעו מלהצביע על הפרטים המדויקים של הפיצוי העקיף, אך ביקשו לחדד שהמענק יוארך ככל שיידרש.
סמוטריץ' התייחס למקורות המימון הנדרשים למלחמה והסביר כי לגבי תקציב 2023 "כבר השגנו מקורות של כשני מיליארד שקל", אך הוא ופקידיו סירבו לפרט מה הם המקורות המדויקים שמהם יילקח התקציב. סמוטריץ' אמר כי "הנחיתי את אגף התקציבים והחשב הכללי לפעול לשינוי סדרי עדיפויות בתקציב, הם עורכים מיפוי של כל התקציבים שאינם חיוניים ללחימה, במסגרת הזו נבחן כלל התקציב במסרק, וביניהם גם התקציבים הקואליציוניים ל-2023 ו-2024. חלק מהתקציבים כבר הוסטו וחלק יוסט בהתאם לצורך".
סמוטריץ' אמר כי "כבר בשבוע שעבר הוריתי על עצירת כל התקציבים והפנייתם רק לצרכי הלחימה", סמוטריץ' הכחיש את הדיווחים כי בשבוע שעבר היו פניות מצד גורמים חרדים להעביר כספים קואלציוניים במהירות ואמר: "שקר מוחלט, לא היה, לא נברא ולא משל היה".
בנוגע לתקציב 2024 והדיווחים על הפחתה של הכספים הקואליציוניים חזר סמוטריץ' מספר פעמים על המסר: "אין ספק שיהיו סדרי עדיפויות אחרים בשנת 2024, אני דוחה את הניסיונות להתעסק בקואליציוני, יש מיליארדים בביטחון לאומי שמוגדרים קואליציוני, יש מיליארדים בבריאות שמוגדרים קואליציוני".
עם זאת, סמוטריץ' ובכירי משרדו לא נתנו רמיזות לגבי היקף ההסטות שיידרשו בשנת 2024, לגבי העלויות לשנת 2024, ולגבי התמהיל בין הגדלת הגרעון לבין התייעלות בתוך הממשלה.
שי אהרונוביץ, ראש רשות המסים אמר כי נכון לעכשיו יש כבר דיווחים על 11 אלף נזקים ישירים ללא עוטף עזה, זאת בהמשך לדיווח הרשמי של רשות המסים מהבוקר שדיבר על כ-9,000 נזקים ישירים. בשלב זה העריך ראש אגף תקציבים את הנזקים הישירים בכ-1.5 מיליארד שקל, אך גורמים אחרים באוצר אמרו ל"כלכליסט" כי יש הסתברות גבוהה שהנזקים הישירים יגיעו ל-3 מיליארד שקל.
אהרונוביץ וסמוטריץ' השיבו לשאלת כלכליסט כי בכוונת הרשות לדחות גם את המועדים המהותיים בדיני המס, לדוגמה, בעלי דירות שצריכים למכור את דירתם בתוך פרק זמן מסוים בכדי לזכות במס מופחת, זמן המלחמה לא ייחשב במניית התקופה. סמוטריץ' חידד כי כל המועדים (גם רשיונות נהיגה ורשיונות רכב יוארכו).
בתחילת נאומו פתח סמוטריץ' בלקיחת אחריות ואמר "אני לוקח אחריות על מה שהיה, ואחריות על מה שיהיה. צריך להודות ביושר, בכאב, ובראש מורכן, נכשלנו. הנהגת המדינה, ומערכת הביטחון. נכשלנו. לא הצלחנו לממש את החוזה הלא כתוב בין המדינה לאזרחיה, עכשיו החוזה הזה מוכתם בדם".
עם זאת, סמוטריץ' אמר כי "יגיע הזמן של החשבונות, כולל השגיאות של אוסלו והנסיגה מעזה, וכולל הטעויות והתקלות בתקופה האחרונה ובימים האחרונים". לשאלת העיתונאים אם בכוונתו להתפטר, אמר סמוטריץ': "יהיה זמן לחשבונות, גם לחשבונות נפש, וגם להתחשבנויות, כעת אנחנו עסוקים בלנצח עד הסוף".
סמוטריץ' חזר מספר פעמים כי מטרת הלחימה צריכה להיות "השמדה מוחלטת של חמאס וארגוני הטרור, ולא נסכים לשום הסדרה או הכלה או מונח מכובס אחר".