בלעדי
דפוס בארי מאשים: מכרז תעודות הזהות הביומטריות תפור לספקית הקבועה
דפוס בארי מזהיר מפני הדרתו מהמכרז לייצור תעודות חכמות וטוען כי תנאי סף בו מנוסח כך שרק פתקית, הספקית הבלעדית לייצור כרטיסים זה 17 שנה, עומדת בו. רשות האוכלוסין וההגירה: "פניית הדפוס תטופל מולם ישירות ולא בתקשורת"
מפעל דפוס בארי טוען כי תנאי סף במכרז שפרסמה רשות האוכלוסין וההגירה לייצור כרטיסים חכמים, עבור תעודות הזהות והדרכונים הביומטריים, עלול להדיר אותו מלהשתתף במכרז ומותיר את אפשרות ההשתתפות רק בידי מתחרה אחת: חברת פתקית - הספקית היחידה שמייצרת תעודות זהות חכמות זה 17 שנה.
עד היום ההתקשרות עם פתקית נעשתה בפטור ממכרז, אולם בעקבות חשיפת כלכליסט בפברואר על כוונת הרשות להמשיך את ההתקשרות עם פתקית בדרך זו, והשגה של דפוס בארי, הוחלט לצאת למכרז פומבי. אלא שהסיפור לא נגמר: כעת בבארי מעלים חשש שהמכרז שפורסם בנובמבר משמש דרך עקיפה כדי לבחור את אותה ספקית, מאחר שניתן לפרש את אחד מתנאי הסף במכרז ככזה המותאם לכאורה לסטטוס של פתקית בלבד, שבארי אינה עומדת בו.
ח"כ רייטן מקדמת דיון
כבר לפני שבועיים שלחו עוה"ד של דפוס בארי, רועי בלכר ואסף גרינבאום, מכתב ליועץ המשפטי של רשות האוכלוסין, שבו העלו טענות חריפות בדבר "פרסום מכרז 'תפור'" לכאורה, וביקשו הבהרות לגבי תנאי הסף. עד כה הם לא קיבלו מענה.
בעקבות זאת בדפוס בארי פנו לח"כ אפרת רייטן (עבודה) והיא מקדמת דיון בנושא בוועדה לביקורת המדינה בכנסת. במכתב ששלחה רייטן ליו"ר הוועדה ח"כ אלון שוסטר (המחנה הממלכתי) היא ביקשה לכנס דיון "מחשש לפגיעה בתחרות הוגנת". היא הזהירה מ"חשש כבד לתפירת מכרז", שכולל "תנאי סף שניתן לפרשו באופן שרק הספק הנוכחי יוכל לעמוד בו". לדברי רייטן, "אם תאומץ הפרשנות המחמירה, הרי שמדובר במכרז למראית עין בלבד, אשר מנציח מונופול, פוגע אנושות בתחרות, מוביל לבזבוז כספי ציבור ומעלה חשש לשחיתות שלטונית חמורה".
קצת רקע: מאז 2008 פתקית מייצרת עבור רשות האוכלוסין את הגלמים של תעודות הזהות הביומטריות (תחילה כקבלן משנה של HP), כאשר בכל השנים ההתקשרות נעשתה בפטור ממכרז, והוארכה מעת לעת. בתחילת השנה ביקשה הרשות להאריך את ההתקשרות בפטור ממכרז לעשר שנים נוספות, בהיקף כספי של כ־280 מיליון שקל (כולל מע"מ).
כאמור, דפוס בארי הגיש השגה וטען שהמחיר כיום עבור אותם מוצרים ושירותים שהרשות מבקשת לקבל "נמוך משמעותית מהמחיר שמשולם על ידי המדינה". עוד טענו ש"לא מתקיימים התנאים המאפשרים מתן פטור ממכרז בעילה של ספק יחיד", שכן לדפוס בארי מסוגלות ויכולת לייצר גלמים מהחומר שהרשות מבקשת (פוליקרבונט), כולל כל השלבים בקווי הדפוס של המפעל: ייצור גלמים, ביצוע פרסונליזציה (צריבת פרטי בעלי התעודות על השבב של הכרטיס) וקידוד שבבים. עם זאת, הסבירו כי רק נדרש מהם לבצע התאמה מסוימת, שאותה יוכלו לעשות בקלות באמצעות רכישת כמה מכונות משלימות (למשל, מכונה לצורך השתלת שבב ואנטנה לתוך הכרטיס הגולמי).
הסיפור נחשף אז בכלכליסט וזכה לתהודה רבה, בין השאר על רקע הפגיעה הקשה שספג קיבוץ בארי בטבח 7 באוקטובר. בעקבות זאת בסוף פברואר ברשות האוכלוסין הודיעו שלראשונה בכוונתם לפרסם מכרז פומבי. המכרז פורסם ב־11 בנובמבר וכולל שלב של "מיון מוקדם", שבמסגרתו נכלל תנאי סף שלפיו על המציעים להראות שמ־2020 ועד היום הם ייצרו "בתחומי מדינת ישראל כרטיסים חכמים גולמיים בהיקף מצטבר של לפחות 500 אלף כרטיסים בשנה" - כאשר הניואנס החשוב הוא שכרטיס חכם גולמי מוגדר במכרז כ"כולל שבב אלקטרוני עם ממשק כפול ומערכת הפעלה".
בשלב הזה בדפוס בארי נדלקו הנורות האדומות: ניתן לפרש את התנאי כך שנדרש ניסיון ייצור כללי בייצור חצי מיליון כרטיסים חכמים, מבלי שקיימת דרישה שהמפעל יחזיק בכל אחד משלבי הייצור – פרשנות שתאפשר לבארי להתמודד במכרז. מצד שני - ופה הבעיה - ניתן לפרש את התנאי אחרת: שנדרש ניסיון בכל אחד משלבי הייצור של הכרטיס החכם.
פרשנות בלתי סבירה בעליל
בדפוס בארי חוששים שברשות האוכלוסין מכוונים לאימוץ פרשנות שעלולה להדיר אותם מהמכרז. בעקבות זאת, כאמור, כתבו לרשות ש"הפרשנות השנייה – ניסיון בכל אחד משלבי הייצור – מובילה לתוצאה אבסורדית, שבה הספק יידרש לייצר את חומר הגלם או את השבב המושתל לכרטיס החכם, כדי לעמוד בתנאי הסף". לטענתם, הפרשנות "בלתי סבירה בעליל", מנוגדת לרעיון שבבסיס ההחלטה הקודמת של הרשות - קבלת ההשגה על הכוונה להתקשר עם פתקית בפטור ממכרז.
לכן ביקשו מרשות האוכלוסין הבהרה בתוך 72 שעות "לאיזו מן הפרשנויות כיוונתם". בבארי מזהירים מ"אחיזת עיניים" של הרשות, "שכל מטרתה להיראות כרשות המפרסמת מכרז, כאשר בפועל מדובר בחליפה שנתפרה למידות המדויקות של פתקית".
מלשכת האוכלוסין וההגירה נמסר בתגובה: "המכרז פורסם בתקופה האחרונה ואליו יכולות להגיש הצעה כל החברות הרלבנטיות. עוד בשלב פרסום תנאי הסף, הגיש דפוס בארי השגה. פנייתם הגיעה אלינו לאחרונה ותטופל מולם ישירות ולא באמצעות התקשורת".






























