סגור
מימין שר התקשורת שלמה קרעי ויו"ר דואר ישראל מישאל וקנין
מימין: שר התקשורת שלמה קרעי ויו"ר הדואר מישאל וקנין (צילומים: אוראל כהן, יונתן זינדל/פלאש 90)

בלעדי
קרעי לא נסוג: מתחיל בהליך ההדחה של יו"ר הדואר

במכתב לבכירי האוצר הודיע שר התקשורת כי הוא פותח בהליך שימוע נגד מישאל וקנין בטענה כי רמת השירות בדואר נמצאת בשפל מאז נכנס לתפקידו. על המנכ"ל דוד לרון, שאיים כי יתפטר אם וקנין יודח, אמר קרעי כי הוא "מועל בתפקידו". מכתבו של קרעי מגיע בתגובה לאזהרתם של בכירי האוצר כי "הדחת יו"ר הדואר תערער את החברה ותסכן ההפרטה"

בניגוד לעמדת בכירי האוצר: שר התקשורת שלמה קרעי מתחיל בהליך שימוע לקראת פיטורי יו"ר הדואר מישאל וקנין. קרעי הודיע על פתיחת ההליך במכתב ששלח לראש אגף התקציבים יוגב גרדוס, מנכ"ל משרד האוצר שלומי הייזלר והחשב הכללי יהלי רוטנברג, בתגובה לאזהרתם מתחילת השבוע כי "הדחת יו"ר הדואר תערער את החברה ותסכן ההפרטה".
לטענת קרעי, רמת השירות בדואר, שנמצא בשלבי הפרטה מתקדמים, נמצאת בשפל מאז תחילת שנת 2022, אז נכנס וקנין לתפקידו ולכן על אף שהוא תומך בהפרטת הדואר, יש לבדוק שהיא אינה פוגעת בציבור בפריפריה. הבוקר אמר קרעי בדיון בוועדת הכלכלה של הכנסת כי יפעל לכך שכל סגירת סניף של הדואר תהיה באישורו.
קרעי התייחס גם לתוצאות החיוביות של הדואר ברבעון הראשון של השנה, שעבר לרווחיות לאחר שנים של הפסדים, וטען כי הן נובעות בעיקר מעליית הריבית של בנק ישראל. בעוד הרווח הנקי של הדואר הסתכם ב-23 מיליון שקל ברבעון הראשון, לטענתו עליות הריבית העלו את הכנסות הדואר בכ-35 מיליון שקל לעומת התקופה המקבילה אשתקד. עוד ציין קרעי כי בתחום המסחר המקוון (כלומר משלוחי החבילות) הציג הדואר ירידה של כ-3% בפעילות – למרות התרחבות התחום בעולם, הרגולציה המקלה על הדואר לעומת תחומי פעילות אחרים והיתרונות של דואר ישראל כגון מידע מפורט על כל הכתובות בישראל והדיירים.
במכתב ששלחו בכירי האוצר בתחילת השבוע ציינו כי ישקלו מחדש העברה של 400 מיליון שקל מקופת המדינה לטובת פרישה מוקדמת של עובדי הדואר כחלק מתוכנית ההבראה וההפרטה של החברה. קרעי ציין במכתבו כי מדובר בהפרה של התחייבות חתומה של הבכירים.
קרעי התייחס גם לטענתם של בכירי האוצר כי הדחת היו"ר תסכן את ההפרטה ואמר כי "שר התקשורת הוא השר האחראי על החברה, לפני הפרטתה, במהלך ההפרטה וגם לאחריה. אילולא תקעתם מקלות בגלגלי תהליך השימוע במשך מספר חודשים, היינו יכולים כבר להיות בעיצומו של תהליך ההפרטה, לשביעות רצון כל הצדדים".
האזהרה של הבכירים מצטרפת גם לאזהרת מנכ"ל הדואר דוד לרון, שאיים כי אם וקנין יודח – יתפטר גם הוא. במכתב טען קרעי כי "מדובר במנכ"ל המועל בתפקידו, הנמצא לכאורה בנאמנות אישית ליו"ר דירקטוריון החברה, נאמנות הגוברת על השליחות שקיבל על עצמו ועל חובת הנאמנות שלו כלפי החברה, ומשכך עשה, הרי שמלכתחילה איננו ראוי כלל וכלל לתפקידו".