סגור
פרופ' קמיל פוקס ז"ל
פרופ' קמיל פוקס ז"ל (צילום: צביקה טישלר)

הסוקר פרופ' קמיל פוקס הלך לעולמו בגיל 78

פרופ' פוקס, נשוי ואב לשניים, עלה עם משפחתו בגיל 15 מרומניה ולאורך השנים ערך סקרים ומדגמים עבור ערוץ 1 עם מינה צמח וחדשות 13. "בכל יום שעובר אני יותר קרוב למוות, זו מתמטיקה פשוטה לא?", אמר פוקס ל"ידיעות אחרונות" ב-2021

הסוקר והסטטיסטיקאי פרופ' (אמריטוס) קמיל פוקס הלך היום (רביעי) לעולמו והוא בן 78. פוקס, נשוי ואב לשניים, גדל בבוקרשט בירת רומניה ועלה לישראל בגיל 15 עם משפחתו. הוא למד בכפר הנוער בן שמן, שירת כנהג משאית בחיל תובלה, עשה תואר ראשון בכלכלה וסטטיסטיקה, תואר שני בחקר ביצועים ודוקטורט בסטטיסטיקה יישומית. פוקס הפך למרצה ובהמשך לפרופסור. לאורך השנים ערך סקרים ומדגמים עבור ערוץ 1 יחד עם מינה צמח, ובהמשך עבור חדשות 13.
פוקס קיבל את הדוקטורט שלו מאוניברסיטת תל אביב בשנת 1976. תחומי המחקר העיקריים שלו הם באיכות משתנית, דגימה וסקרים, סטטיסטיקה ברפואה וגנטיקה, וסטטיסטיקה חברתית. המחקר האחרון שלו היה מרוכז בשני נושאים עיקריים שבו הוא כתב שני ספרים שהופיעו בשנת 1998: הראשון עוסק באיכות משתנית ושליטה בתהליך והשני בסקרים ודגימה.
הוא היה אורח קבוע באוניברסיטת ויסקונסין (שם הוא בילה ארבע שנים), אוניברסיטת מישיגן ואוניברסיטאות אחרות בארצות הברית ואירופה. אחר כך היה ראש בית הספר למדעי מתמטיקה, וגם העורך הראשי Chief of the Computational Statistics Section of the Scientific Annals of the A.I. Cuza University וחבר המועצה הלאומית לסטטיסטיקה.
בריאיון לרז שכניק ב"ידיעות אחרונות" ב-2021 פוקס נשאל מה ההישג הכי גדול שלו. הוא השיב אז: "שהגעתי עד לגיל הזה ואני עדיין מאושר". על ההחמצה הגדולה בחייו, אמר אז פרופ' פוקס: "הגעתי לגיל שלי ואני אומר שאם המוות יבוא אני לא מרגיש שום החמצה. אני מסתכל על החיים שלי לאחור בתחושה מצוינת. כשאני רואה מאיפה הגעתי, דרך מה שעברתי, ולאן הגיעו הילדים שלי, אני עושה וי על החיים ואומר קמיל, אתה יכול להיות מרוצה". הוא הוסיף אז: "בכל יום שעובר אני יותר קרוב למוות. זו מתמטיקה פשוטה לא? זה דטרמיניסטי".
מנכ"ל חדשות 13, אור צלקובניק, ספד: "זהו ערב עצוב לחברת החדשות. פרופ' קמיל פוקס הסטטיסטיקאי, סוקר חדשות 13, הלך לעולמו בגיל 78. קמיל ליווה את הערוץ באופן מקצועי ובלעדי במהלך 20 השנים האחרונות בסקרים והחזיק ידו על דופק מערכות הבחירות בישראל לדורותיהן, בהקפדה, במקצועיות ובאמינות מהמעלה הראשונה. בלכתו קמיל מותיר אחריו חלל גדול, מקצועי ואנושי. בשם כל עובדי חברת החדשות אני שולח תנחומים והשתתפות עמוקה בצער המשפחה".