סגור
נמל התעופה בן גוריון נתב"ג הגבלות אומיקרון קורונה
נתב"ג. להכין את המזוודות (צילום: AFP)

מתל אביב למומבאי ב-5 שעות: עומאן אישרה לישראל לטוס מעליה

משרד החוץ מסר כי לאחר חודשים רבים של מגעים עם הרשויות בעומאן, כעת יוכלו חברות תעופה ישראליות לטוס מעל חצי האי ערב, וכך לחסוך שעות בטיסות למזרח. עלויות לטיסות למדינות כמו תאילנד, סינגפור ואוסטרליה צפויות לרדת

משרד החוץ הודיע היום כי עומאן אישרה לטיסות ישראליות לעבור באופן מיידי מעל שטחה האווירי. עומאן היא מדינה ערבית הממוקמת על חופי המפרץ הפרסי וגובלת בסעודיה ואיחוד האמירויות, וחוסר הנכונות שלה עד כה לאפשר לטיסות ישראליות לטוס מעליה היווה חסם לחברות התעופה הישראליות שהיו מעוניינות לטוס במסלול קצר למזרח.
לפי משרד החוץ, ההודעה באה לאחר חודשים של מגעים בין משרד החוץ לבין הרשויות בעומאן. חברות התעופה הישראליות היו צריכות אישור גם מצד סעודיה (שניתן לפני חצי שנה) וגם מצד עומאן כדי לקצר את מסלול הטיסה.


עד היום, חברות תעופה ישראליות לא היו יכולות לטוס מעל חצי האי ערב, ולכן נאלצו לעשות עיקוף שמאריך את הטיסה ומגדיל את מחירה משמעותית. פתיחת השמיים של עומאן לטיסות ישראליות תקל בראש ובראשונה על הטסים למזרח. כך למשל, נתיב הטיסה למומבאי צפוי להתקצר לכ-4,000 ק"מ במקום כ-5,800 ק"מ, מה שיקצר את זמן הטיסה ביותר משעתיים (מכמעט 8 שעות ל-5 ורבע שעות) ויוריד את מחיר הכרטיס. גם טיסות ליעדים אחרים בהודו ולמדינות כמו תאילנד, סינגפור ואוסטרליה צפויות להתקצר, והמחיר יוזל בהתאם.
חברת התעופה הישראלית שמפעילה את רוב הקווים למזרח היא אל על, והיא צפויה להיות המרוויחה המרכזית. עם זאת, ייתכן וההחלטה תוביל לתחרות נוספת על קווי המזרח, ותעודד גם תיירות נוספת לישראל ממדינות אלו.
כאמור, ההודעה של עומאן הגיעה לאחר הודעה דומה מצד סעודיה לפני כחצי שנה. באוגוסט האחרון הודיעה סעודיה הודיעה לאחר ביקור נשיא ארה"ב ביידן במדינה כי חברות התעופה הישראליות אל על, ישראייר וארקיע יוכלו לטוס במרחב האווירי של המדינה. כמו כן, גם חברות זרות שיטוסו לישראל יוכלו לטוס במרחב האווירי הסעודי.
שר החוץ אלי כהן: ״מדובר בהחלטה היסטורית ומשמעותית עבור הכלכלה הישראלית ולמטייל הישראלי. אני מודה לראש הממשלה בנימין נתניהו, למל"ל, למנכ"ל משרד החוץ רונן לוי ולעובדי המשרד המסורים שפעלו למען אזרחי ישראל והכלכלה הישראלית. תודה מיוחדת לידידנו סולטן עומאן ולידידינו בארצות הברית שליוו אותנו לאורך כל המהלך".
בעקבות ההודעה, דיווחה אל על לבורסה כי היא מעריכה כי "לקיצור נתיבי הטיסה לחלק מהיעדים במזרח הרחוק, ופתיחת נתיבים חדשים, עשויה להיות השפעה מהותית חיובית על פעילותה של החברה". עם זאת, החברה מסייגת את הדיווח בכך שהיא צופה ששחקנים חדשים ייכנסו לתמונה: "להערכת החברה צדדים שלישיים עשויים למתן את ההשפעה, בין היתר, על רקע התגברות התחרות".