סגור
מפעל קוקה קולה בבני ברק
מפעל קוקה קולה בבני ברק (צילום: עמית שעל)

הקנס הסופי של קוקה קולה על ניצול לרעה של כוח מונופוליסטי: 36 מיליון שקל

בית הדין לתחרות פסק כי החברה המרכזית למשקאות נקטה בשש פרקטיקות מפרות חוק המהוות ניצול לרעה של כוחה המונופוליסטי לאורך השנים. הקנס המקורי מ-2019 עמד של 39 מיליון שקל. החברה המרכזית למשקאות: "זו הפעם השלישית בה מופחת סכום העיצום בעקבות שימועים וערר"

החברה המרכזית למשקאות (קוקה קולה ישראל) תשלם קנס מנהלי של 36.4 מיליון שקל לאחר שניצלה לרעה את מעמדה המונופוליסטי בשוק המשקאות. כך עולה מתחשיב סופי של הקנס שאישרה ראש בית הדין לתחרות, השופטת תמר בזק-רפפורט. הקנס המקורי שהוטל ב-2019 עמד של 39 מיליון שקל.
מפסק הדין עולה שבית הדין לתחרות קיבל את עמדת הממונה בדבר שש פרקטיקות מפרות חוק, המהוות ניצול לרעה של כוח המונופוליסטי, שנקטה החברה לאורך השנים.
הפרקטיקה הראשונה היא סעיף שנכלל בהסכמים של החברה עם לקוחות, המאפשר לה לבטל כליל את ההסכם, אם הלקוח יפחית את רכישותיו ממנה באופן משמעותי ביחס לשנים קודמות.
הפרקטיקה השנייה היא מגבלה פסולה על הצבת מוצרי מתחרים במקררי החברה והוצאת מקררי מתחרים מנקודות החברה. בית הדין קיבל את חלקית את ערר קוקה קולה, וקבע שלא הוכחה מדיניות כללית אלא מקרים פרטניים.
הפרקטיקה השלישית היא הסכמים פרטניים עם לקוחות לבלעדיות. הסכמות מסוג זה נאסרו על קוקה קולה במסגרת הוראות פרטניות שניתנו לה כמונופול. הפרקטיקה הרביעית היא מדיניות סטנדרט ההנחות בה נקטה החברה, תוך הפרת התנאים בהם אושר לחברה בזמנו מיזוג עם חברת "נביעות".
הפרקטיקה החמישית היא מהלך שנקטה החברה להוצאות קולחני "נסטי" מלקוחות. הפרקטיקה השישית היא מדיניות שנקטה החברה נגד יבוא מקביל. סכום הקנס בסעיף זה הופחת, שכן בדיעבד התברר שבמועדים הרלבנטיים לא התקיים יבוא מקביל חוקי של מוצרי קוקה קולה לישראל.
מהחברה המרכזית לייצור משקאות קלים נמסר לאחר פסק הדין: "בית הדין לתחרות קיבל חלק מטענות החברה המרכזית בערר שהגישה על החלטת רשות התחרות להטיל על החברה עיצומים מנהליים. פסק הדין בערר מפחית את גובה העיצומים שהוטלו על החברה על ידי הרשות בשנת 2017. יצויין כי זו הפעם השלישית בה מופחת סכום העיצום שהוטל על החברה המרכזית וזאת בעקבות שימועים ובעקבות הערר הנוכחי. החברה שוקלת את המשך צעדיה בנוגע לשאר טענותיה שנדחו".
את רשות התחרות ייצגו בהליך אשר גושן ותמארה סאריגת.