סגור
מימין יו"ר הציונות הדתית בצלאל סמוטריץ' ויו"ר ש"ס אריה דרעי
מימין יו"ר הציונות הדתית בצלאל סמוטריץ' ויו"ר ש"ס אריה דרעי (צילום: ברוך גרינברג, עמית שעל)

חוק פרסונלי על מלא: הייעוץ המשפטי מתנגד, אז מה?

הסעיף ב"חוק דרעי" שקובע כי ייכנס לתוקף מיד עם אישורו ולא רק לאחר פרסומו ברשומות מהווה דריסה נוספת של כללי המשחק הנהוגים

הוועדה המיוחדת לחקיקת "חוק דרעי וסמוטריץ" צפויה להחליט היום כי החוק ייכנס מיידית לתוקף בשבוע הבא, עם אישורו בקריאה השלישית ובטרם פירסומו ברשומות. עד היום, חוק שאושר בקריאה השלישית, נכנס לתוקפו רק לאחר שפורסם ברשומות על ידי משרד המשפטים. כעת מבקש יו"ר הוועדה המיוחדת ח"כ שלמה קרעי להפוך את היוצרות.
הסיבה לכך היא שבקואליציה מבקשים למנוע מצב שבו משרד המשפטים בראשות שר המשפטים היוצא גדעון סער ישהה את פרסום החוק ברשומות (טענה שאין לה סימוכין והוכחשה), ובינתיים יסתיים המועד שמאפשר לבנימין נתניהו להרכיב ממשלה.
בקואליציה ובש"ס חששו כי אם נתניהו יציג את הממשלה לפני כניסתו של החוק לתוקף, העתירות לבג"ץ נגד מינויו של דרעי לשר יסתמכו על כך שביום הקמת הממשלה לא נקבע במפורש שעבירת הקלון חלה רק על מאסר בפועל ולא על מאסר על תנאי. מצב כזה עלול למנוע את מינויו של דרעי לממשלה.
היועץ המשפטי של הוועדה עו"ד ד"ר גור בליי הביע ביקורת על ההסתייגות של קרעי והסביר: "משמעות התיקון היא שלא יחכו את עשרת הימים הניתנים בדרך כלל לפרסום ברשומות. אנחנו מעדיפים להמתין אך היו כבר תקדימים כאלו בתקופת הקורונה. דרך המלך היא לחכות לפרסום ברשומות". חברי הקואליציה המסתמנת, שלה יש רוב בוועדה, דחו את עמדתו המשפטית של בליי.
זה לא מפתיע שכן מראשית כינון הכנסת ה־25 משמיעה הקואליציה המסתמנת צפצוף ארוך על עמדת הייעוץ המשפטי לממשלה, על הכנסת כולה, ועל הליכי החקיקה המקובלים. במקום להזדרז ולהקים את הממשלה החדשה, הקואליציה המסתמנת מחוקקת את החוק הזה בהליך בזק, יחד עם שלושה חוקים פרסונליים, לפי דרישתם של ראשי מפלגות הקואליציה. האחד, שאוחד עם חוק דרעי, מאפשר את מינויו של בצלאל סמוטריץ גם כשר נוסף במשרד הביטחון. השני מגביר הסמכויות של השר המיועד לביטחון לאומי איתמר בן גביר. השלישי מונע פיצולם של 4 חברי כנסת בסיעה גדולה והפיכתם לסיעה עצמאית.
מדובר בחוקים שנועדו לרצות את שותפיו של נתניהו בשל חששם שהוא לא יקיים הבטחותיו. לפיכך, הם לוחצים לחקיקתם של חוקים אלה לפני שהם מתיישבים מול שולחן הממשלה.
זאת ועוד, נציגי הייעוץ המשפטי לממשלה קבלו על יחס עוין מצד נציגי הקואליציה למשל בדיונים בוועדה על "חוק בן גביר". המשנה ליועצת המשפטית ד"ר גיל לימון קבל בפני הח"כים: "אתם עושים דה לגיטימציה לייעוץ המשפטי. האמירה כאילו יש שיקולים פוליטיים היא חמורה". המשנה ליועצת המשפטית לממשלה עמית מררי טענה באותה הישיבה: "אנו לא גוף פוליטי ואנו לא עם שום צד". גם הדברים הללו של שני המשנים לממשלה לא ממש השפיעו על הח"כים.
הנשיא יצחק הרצוג התייחס אתמול בעקיפין לוויכוח על חוק בן גביר ואמר: "גם בימים בהם נדמה שהמשטרה עומדת בויכוח פוליטי עלינו להקפיד בכבודה של המשטרהולשמור על מעמדה הממלכתי".
השורה התחתונה היא שהקואליציה החדשה לא סופרת אף אחד ומקדמת שורה של חוקים שנויים במחלוקת בהליך חקיקה חפוז, לעיתים בניגוד לעמדתם של הדרג המקצועי במשרד המשפטים ובכנסת. בנוסף לאיומים לחוקק את חוק פסקת ההתגברות מדובר בהתחלה רעה לממשלה החדשה.