סגור
בניין של רשות המסים
רשות המסים. חדשות טובות? (צילום: יובל חן)

6 שנים אחרי: רשות המסים פועלת להשיב עודפי גבייה

רשות המסים שלחה 150 אלף מכתבים למי שעשויים להיות זכאים להחזר. עודפי הגבייה הלא מוצדקת של הרשות נאמדים בכמיליארד שקל בשנה

רשות המסים שולחת בימים אלו ל־150 אלף איש מעטפה ירוקה ובה הודעה כי ייתכן שהם זכאים להחזר מס עבור שנת 2017. מכיוון שבקשת מס ניתן להגיש עד 6 שנים אחורה, בסוף 2023 לא יהיה ניתן עוד לבקש החזר עבור 2017, כך שהחודשים הקרובים הם ההזדמנות האחרונה לעשות זאת. הסיבה לכך שהמעטפה ירוקה היא כדי להבדיל את ההודעה על החזר המס מהדואר הרגיל של הרשות, שאותו האדם הממוצע אינו שש לפתוח.
חשוב להדגיש: גם אנשים שלא קיבלו מעטפה מרשות המסים, עדיין עשויים להיות זכאים להחזר מס. רשות המסים איתרה אזרחים פוטנציאליים על בסיס דיווחי שכר, שמהם ניתן לזהות פוטנציאל זכאות להחזר מס על בסיס עבודה אצל כמה מעסיקים, אי־עריכת תיאום מס, שינויים במצב המשפחתי ועוד. עם זאת, ייתכנו סיבות נוספות לזכאות להחזר, כגון תרומה לארגון מוכר.
לכל אדם בין שקיבל את המעטפה ובין שלא, כדאי להשתמש בסימולטור אנונימי של רשות המסים כדי לבדוק האם הוא זכאי להחזר המס. במידה שכן, הוא יכול להגיש את הבקשה להחזר באופן עצמאי ולהסתייע במוקד טלפוני (4954*) ובלשכות הדרכה של רשות המסים שיהיו פתוחות במאי ויוני. כמו כן, ניתן להסתייע ברואה חשבון או בחברות טכנולוגיות שיגישו בשמכם את הבקשה תמורת תשלום. כדי לקבל החזר מס עבור 2017, יש להגיש את הבקשה עד לסוף השנה.
המהלך של חטיבת שומה וביקורת הוא חלק ממהלך רחב יותר של רשות המסים להחזרת עודפי גבייה, הגברת מיצוי זכויות וניסיון להגיע לגביית מס בזמן אמת, כלומר מבלי לגבות כספים עודפים מתושבים.
כך, לדוגמה, ברבעון האחרון של 2022 שלחה רשות המסים לראשונה 75 אלף מעטפות ירוקות שהביאו להחזרי מס בהיקף של מעל ל־30 מיליון שקל. לצד זאת, ברשות ביצעו פניות ממוקדות לאוכלוסיות כגון הורים לילדים בעלי מוגבלויות ושורדי שואה.
על אף המאמצים מצד רשות המסים, אנשים רבים אינם ממצים את זכויותיהם בתחום המס, והיקף המסים העודפים המשולם בכל שנה מוערך בכמיליארד שקל, כך על פי דו"ח מבקר המדינה מ־2021. עוד מצוין בדו"ח המבקר כי בשנים 2019-2016 אומדן המסים העודפים ששולמו עמד על 3.6 מיליארד שקל (זאת מבדיקת 2 מיליון מקרים של אזרחים שאינם חייבים בהגשת דו"ח שנתי).
במועד כתיבת הדו"ח כבר לא היה ניתן להגיש בקשת החזר מס לשנת 2014, ובמבקר המדינה מצאו כי 380 אלף אזרחים שלא הגישו בקשה להחזר בשנה זו הפסידו כ־670 מיליון שקל. בנוסף לכך, במבקר המדינה העריכו כי ב־2022 כ־803 מיליון שקל של עודפי גבייה מ־2015 נאבדו כתוצאה מהתיישנות. עם זאת, יודגש כי חלק לא ידוע מעודפי הגבייה המצוינים אינו קשור לחוסר אמון או חוסר מודעות אלא לבחירת הפרט לא להגיש דו"ח מסיבותיו האישיות.

פרטים חשובים לדעת על בקשת החזר מס
-ייתכן שאתם זכאים להחזר מס אם למשל עבדתם רק בחלק מהשנה או אצל כמה מעסיקים או שתרמתם לארגון מוכר
-ניתן לבקש החזר מס עד שש שנים אחורה
-את הבקשה ניתן להגיש עצמאית באתר רשות המסים, או להיעזר בשירותי חברות טכנולוגיות ייעודיות או רואי חשבון

בקשת החזר מס
-ייתכן שאתם זכאים להחזר מס אם למשל עבדתם רק בחלק מהשנה או אצל כמה מעסיקים או שתרמתם לארגון שמוכר על ידי המדינה.
-ניתן לבקש החזר מס עד שש שנים אחורה, כלומר, יש להגיש עד סוף 2023 בקשות להחזר על שנת המס 2017. את הבקשה ניתן להגיש עצמאית באתר רשות המסים, או להיעזר בשירותי חברות טכנולוגיות ייעודיות או רואי חשבון.