סגור
מזכיר המדינה האמריקאי אנתוני בלינקן
מזכיר המדינה האמריקאי אנתוני בלינקן (צילום: velyn Hockstein, Pool Photo via AP)

היועץ הבכיר של ביידן: "הצהרות חמאס - לא מעודדות"

בצה"ל הבהירו כי הדרג המדיני עודכן על הנסיגה מחאן יונס - ואישר אותה. בצבא התייחסו גם לדרישות חמאס להחזרת עקורים לצפון: "נדע לספק פתרונות"; מזכיר המדינה האמריקאי : "ממשיכים לעבוד על עסקת חטופים. על חמאס לקבל את ההצעה שעל השולחן"; בארגון הטרור אמרו כי "ההצעה נבחנת"; שוב ירי לעוטף - רקטה יורטה

23:04 - משפחות חטופים נפגשו עם סנאטורים בארה"ב, שהבטיחו לפעול לשחרורם. משפחות חטופים הלוקחות חלק במשלחת לוושינגטון, נפגשו עם הסנאטורים טומי טאברוויל מאלבמה ומייקל בנט מקולורדו. בפגישה השתתפו אשתו שורדת השבי של קית' סיגל, אביבה, ילדיו שי ואילן ואחותו לוסי; אמה של רומי גונן, מירב, ואחותה ירדן; ומיכאל לוי, אחיו של החטוף אור לוי.
נציגי המשפחות סיפרו לסנאטורים את סיפורם של קית' ורומי שנמצאים כבר 185 ימים בשבי חמאס, ובתום הפגישה ענדו המשפחות לסנאטורים את סיכת עיטור החופש הצהובה ודיסקית ההזדהות. הסנאטורים הביעו תמיכה וחיזקו את המשפחות, והבטיחו לעשות ככל שביכולתם על מנת לקדם את שחרורם של כל החטופים. (יעל צ'כנובר)
12 צפייה בגלריה
נציגי משפחות חטופים בפגישה עם סנאטורים אמריקאים
נציגי משפחות חטופים בפגישה עם סנאטורים אמריקאים
(צילום: מטה משפחות החטופים)

21:50 - היועץ הבכיר בבית הלבן: "הצהרות בכירי חמאס לא מעודדות". היועץ לביטחון לאומי בבית הלבן, ג'ייק סאליבן, אמר בתדריך לכתבים כי ההצהרות של בכירי חמאס בנוגע למגעים להפסקת אש ועסקת חטופים "לא מעודדות במיוחד". עם זאת, הוא ציין כי שוחח עם ראש ממשלת קטאר, שאמר כי עדיין לא קיבל תשובה רשמית מחמאס.
לדברי סאליבן, "אמרתי לו שיפעיל לחץ כדי לקבל תשובה, ראינו שישראל מוכנה להתגמש". סאליבן גם התייחס להגדלה המשמעותית בכמות הסיוע ההומניטרי שנכנס לרצועה, וטען: "זה טוב, אך זה לא מספיק". היועץ הבכיר התייחס גם לפעולה אפשרית של צה"ל ברפיח, ואמר כי "בשבועות הקרובים תתקיים פגישת פנים אל פנים עם משלחת ישראלית בנוגע לפעולה ברפיח". הבהרתו של סאליבן מגיעה על רקע אמירתו של ראש הממשלה נתניהו אתמול על כך ש"יש תאריך" לפעולה ברפיח. מזכיר המדינה אנתוני בלינקן אמר מוקדם יותר כי לארה"ב אין כל מידע על תאריך כזה, בעוד ששר הביטחון יואב גלנט אף סתר את נתניהו, ואמר בשיחת טלפון עם שר ההגנה האמריקני לויד אוסטין כי אין תאריך כזה. (רויטרס)

12 צפייה בגלריה
היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב ג'ייק סאליבן 9.12.23
היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב ג'ייק סאליבן 9.12.23
היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב ג'ייק סאליבן
(צילום: EPA/Chung Sung-Jun / POOL SOUTH KOREA OUT)

19:41 - הירי לעוטף: רקטה אחת יורטה. רקטה אחת יורטה בהמשך להתרעה שהופעלה בכפר עזה שבעוטף. (מתן צורי)
19:30 - צ'ק פוינט: איראן הכפילה את תקיפות הסייבר בישראל בשבוע החולף. לפי הערכה של חברת אבטחת המידע, משמרות המהפכה ומשרד המודיעין האיראני ביצעו בשבוע החולף יותר מ-2,000 תקיפות כל אחד. בין היעדים - מכללות אקדמיות ורשויות מקומיות. "ישראל מותקפת ב-30% יותר מכל מקום בעולם", נמסר מהחברה. לכתבה המלאה (ויקי אוסלנדר)

12 צפייה בגלריה
סייבר איראן סייבר איראני
סייבר איראן סייבר איראני
תקיפות הסייבר האיראניות הוכפלו
(צילום: שאטרסטוק)
19:01 - בצה"ל מבהירים: הדרג המדיני עודכן על הנסיגה מחאן יונס; נתמודד עם חזרת עקורים לצפון. צה"ל סיים לגבש את ראשי צוותי התחקור של המלחמה וצפוי לפרסם את הרשימה לציבור. המתחקרים יהיו קצינים בכירים, חלקם במילואים, והתחקירים יהיו מבצעיים – לטובת הפקת לקחים בלבד. בצבא אומרים כי צה"ל מעולם לא תחקר עצמו תוך כדי לחימה ומודים כי לא היה מקום לקמ"ן המודח של פיקוד הדרום, אל"מ א', להיות חלק מצוות התחקור של קמנ"יית הפיקוד. התחקירים יתבצעו יחד עם גורמי ביטחון אזרחיים כמשטרה וכיתות כוננות.
בנוגע לתנאי החזרת מאות אלפי העקורים העזתים לצפון הרצועה, כתנאי של חמאס לעסקה לשחרור החטופים, אומרים בצבא כי פיקוד הדרום ידע להתמודד עם כל אילוץ מבצעי ולספק פתרונות, כפי שקרה בפעימה הקודמת. בצבא הדגישו כי הפשיטות המוגבלות נמשכות - ופשיטה חטיבתית נערכה גם היום בהובלת אוגדת עזה לאזור דיר אל-בלח.
עוד הבהירו בצה"ל כי הדרג המדיני ידע במפורש על הנסיגה מחאן יונס, אישר זאת בזמן אמת ועודכן על הסיבות להחלטה. ככל הנראה, היציאה מחאן יונס הייתה צריכה להתבצע כבר לפני כשבועיים אך נדחתה עד שהנוכחות באיזור מוצתה באופן סופי, מודיעינית ומבצעית. (יואב זיתון)

12 צפייה בגלריה
עזתים חוזרים לחאן יונס
עזתים חוזרים לחאן יונס
עזתים חוזרים לחאן יונס

18:56 - בלינקן: ממשיכים לעבוד עם ישראל, קטאר ומצרים על הפסקת אש ושחרור חטופים. מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן אמר כי "ארה"ב ממשיכה לעבוד עם ישראל ועם המתווכות קטאר ומצרים על השגת הסכם להפסקת אש מיידית ושחרור חטופים. ההצעה שהוגשה לחמאס רצינית ומשמעותית ביותר - עליהם לקבל אותה". לדבריו, "הסכם גם ייצור תנאים טובים יותר למתן סיוע למי שצריך בעזה".
בעניין הסיוע ההומניטרי לרצועה, הוא אמר כי "ישראל סיפקה התחייבות משמעותית להרחיב את הסיוע ההומניטרי שנכנס. אנחנו עוקבים אחר כמה דברים חשובים שצריכים לקרות בימים הקרובים, כולל פתיחת נקודה צפונית לכניסת סיוע. רק אתמול, יותר מ-400 משאיות נכנסו לעזה וזה הכי הרבה מאז 7/10, אבל מה שחשוב זה תוצאות - והעקביות שלהן".
מזכיר ההגנה התייחס גם לאמירתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו על כך שלישראל יש כבר "תאריך לפעולה ברפיח". לדברי בלינקן, "לארה"ב אין כל תאריך למבצע אפשרי של ישראל ברפיח. השיח עם ישראל בנושא ממשיך להתנהל, אנחנו מצפים להיפגש בשבוע הבא עם עמיתנו מישראל כדי לדון על עזה". (איתמר אייכנר)

12 צפייה בגלריה
מזכיר המדינה האמריקאי אנתוני בלינקן
מזכיר המדינה האמריקאי אנתוני בלינקן
"אין לנו תאריך לפעולה ישראלית ברפיח". בלינקן
(צילום: velyn Hockstein, Pool Photo via AP)

18:05 - בכירים בריטים: לפי שעה לא יוטלו הגבלות על יצוא נשק לישראל. בעקבות כמה שיחות שכנוע שניהל שר החוץ ישראל כ"ץ עם עמיתו הבריטי דיוויד קמרון, ובהן העביר השר התחייבויות ישראליות משמעותיות בנושא ההומניטרי ובנושא דו"ח חקירת הריגת עובדי WCK מאש צה"ל, הודיעו הבריטים לישראל כי נכון לעכשיו לא יהיה שינוי במדיניות היצוא הביטחוני של בריטניה לישראל. כך נודע ל-ynet.
בשורה התחתונה, לפי שעה לא יוטלו סנקציות מצד בריטניה על מכירות נשק לישראל. עם זאת, בכירים בריטים אמרו שהבחינה המשפטית של הסיוע ההומניטרי לעזה הביאה את הרשויות הבריטיות למסקנה שישראל אינה עומדת במחויבות המשפטית הבינלאומית להבטיח הכנסת סיוע לרצועה. בהמשך, כאמור, נוכח התבטאויות והתחייבויות מצד ישראל במהלך השבוע האחרון להגדיל את הסיוע ההומניטרי, הוחלט נכון לעכשיו שלא יהיה שינוי במדיניות היצוא הביטחוני לישראל בשלב זה, גם אם לבריטים יש חששות רציניים בעניין זה. (איתמר אייכנר)

12 צפייה בגלריה
שר החוץ ישראל כ"ץ ועמיתו הבריטי דיויד קמרון
שר החוץ ישראל כ"ץ ועמיתו הבריטי דיויד קמרון
שר החוץ ישראל כ"ץ ועמיתו הבריטי דיויד קמרון
(צילום: AP Photo/Virginia Mayo)

17:47 - שר ההגנה האמריקני אוסטין: "אין לנו ראיות לכך שישראל מבצעת רצח עם בעזה". שר ההגנה של ארה"ב לויד אוסטין אמר בוועדת הכוחות המזוינים של הסנאט של האמריקני כי ארה"ב אינה מחזיקה בראיות המצביעות על כך שישראל מבצעת רצח עם ברצועת עזה. אמירתו מגיעה על רקע התיק המתנהל נגד ישראל בבית הדין הבינלאומי לצדק בהאג, בעקבות פנייתה של דרום אפריקה בטענה כי ישראל אשמה בביצוע רצח עם בעזה. אוסטין התייחס גם למשבר ההומניטרי ברצועה בעקבות המלחמה, ואמר כי "רעב המוני יתפקד כזרז לאלימות במזרח התיכון, ויבטיח שהסכסוך יהיה ארוך טווח". (רויטרס)
12 צפייה בגלריה
לויד אוסטין שר ההגנה של ארה"ב
לויד אוסטין שר ההגנה של ארה"ב
לויד אוסטין, שר ההגנה של ארה"ב
(צילום: איי אף פי)

15:32 - פסימיות במו"מ לעסקה. דיווח: "האמריקנים הציעו החזרת עד 150 אלף עקורים לצפון הרצועה". הצעת הפשרה האמריקנית שהוצגה לחמאס, כוללת חזרת עד 150 אלף עקורים עזתים לצפון הרצועה. כך דווח ב"וול סטריט ג'ורנל", מפי גורמים רשמיים הבקיאים בשיחות. "אנחנו לא אופטימיים", אמר גורם רשמי, והזהיר מפני דיווחים על התקדמות בשיחות לעסקה לשחרור חטופים.
14:45 - דיווחים: חיל האוויר תקף סמוך לרפיח. הפלסטינים מדווחים כי חיל האוויר תקף ממערב לרפיח. (עינב חלבי)
14:30 - הושלם תרגיל ההגנה הנרחב בגבול הצפון. כחלק מהגברת המוכנות בגבול הצפון כוחות אוגדה 146, בשיתוף כוחות זרוע הים, חיל האוויר, משטרת ישראל וכוחות ההצלה והחילוץ, השלימו אתמול תרגיל הגנה רחב. מדובר צה"ל נמסר כי תורגלו תרחישים רבים, בהם הגנת המרחב, פינוי פצועים תחת אש ותרחישי חבירה והתקפה שונים, על מנת להגביר את המוכנות ולחזק את שיתוף הפעולה בין הכוחות. "צה״ל ממשיך להתאמן בעוצמה לטובת שמירה על מוכנות מלאה לכלל האיומים ונסיונות האויב לפגוע באזרחי ישראל או בשטחה", נמסר. (יואב זיתון)
12:56 - בכיר בחמאס: "ההצעה מתעלמת מדרישותינו, לא נוכל לקבל אותה". בכיר חמאס סאמי אבו-זוהרי אמר כי ההצעה הישראלית החדשה "לא כוללת נסיגה כוללת והפסקת לחימה. לא נוכל לקבל הצעה כזו, שאינה מדברת על הפסקת אש כוללת וקבועה". לדבריו, "ההצעה האמריקנית החדשה מתעלמת מדרישות עמנו, ומתמקדת רק בהחזרת החטופים". דבריו הגיעו לאחר שחמאס הודיע הלילה כי הוא בוחן את ההצעה ה"עקשנית" שגובשה בקהיר, ושהיא אינה עומדת בדרישותיו. (חגי לפ)
10:10 - שר ההגנה של ארה״ב, לויד אוסטין, ושר הביטחון יואב גלנט נפגשו אתמול ודנו בנסיגת צה״ל מחלקים מעזה, כך לפי הודעת משרד ההגנה האמריקני. גלנט מסר פרטים על נסיגת צה"ל, וכן את עתיד המערכה של ישראל נגד חמאס. אוסטין הביע את "הצורך הדחוף להגביר באופן דרמטי את מתן הסיוע ההומניטרי", כך לפי ההצהרה.

12 צפייה בגלריה
יואב גלנט לויד אוסטין
יואב גלנט לויד אוסטין
יואב גלנט ולויד אוסטין
(רויטרס)

9:56 - טורקיה: נטיל הגבלות על יצוא מוצרים לישראל עד להפסקת אש בעזה. שר המסחר הטורקי, עומר בולאט, הכריז על הטלת סנקציות על יצוא לישראל, עד ש"תכריז על הפסקת אש מיידית ברצועת עזה בהתאם לחוק הבינלאומי, ותאפשר לסיוע הומניטרי לזרום לרצועה ללא הפרעה". הסנקציות כוללת איסור ייצוא על מוצרים ב-54 קטגוריות שונות, בהן ברזל לבנייה, פלדה, שיש וקרמיקה. (ליאור בן ארי)
12 צפייה בגלריה
נשיא טורקיה רג'יפ ארדואן דצמבר 23
נשיא טורקיה רג'יפ ארדואן דצמבר 23
נשיא טורקיה רג'יפ ארדואן
(צילום: Akos Stiller/Bloomberg)
9:00 - דיווח: "במודיעין האמריקני מעריכים - איראן ביקשה מהמיליציות שלה להוציא לפועל מתקפה משולבת נגד ישראל, ייתכן שעוד השבוע". המודיעין האמריקני מעריך כי איראן תגיב על חיסולו של בכיר כוח קודס חסן מהדווי בדמשק בשבוע שעבר באמצעות שליחיה במזרח התיכון - ולא ישירות. כך דיווחה הבוקר רשת CNN מפי שני גורמים המעורים בנושא. לפי הדיווח, איראן נזהרת מהסלמה דרמטית בלחימה, ולא רוצה לתת לארה"ב או לבעלות בריתה סיבה לתקוף ישירות בשטח איראן.
בדיווח נטען כי איראן ושליחיה במזרח התיכון לא מראים כוונות לתקוף כוחות או נכסים אמריקניים במזרח התיכון, אך שאי אפשר לשלול זאת מאחר שלטהרן אין שליטה בכל כוחות הפרוקסי שלה. כך או כך, אותם גורמים אמרו כי להערכת המודיעין האמריקני, איראן ביקשה מהמיליציות שלה במזרח התיכון להוציא לפועל מתקפה משולבת רחבת היקף נגד ישראל במעורבות טילים וכטב"מים. המתקפה הזו, להערכת המודיעין, עשויה להתרחש עוד השבוע. יחד עם זאת, לפי אחד הגורמים ששוחח עם CNN, יש ויכוח אם האיראנים ימתינו עד לסיום הרמדאן.
12 צפייה בגלריה
חסן מהדווי מפקד כח קודס שחוסל בסוריה איראן
חסן מהדווי מפקד כח קודס שחוסל בסוריה איראן
חסן מהדווי מפקד כח קודס שחוסל בסוריה
(צילום: AP / Omar Sanadiki)
8:30 - צה"ל מאשר את חיסול ראש העיר ברצועה: "פעיל חמאס, עסק בשיגורי רקטות". צה"ל אישר כי מטוסי קרב של חיל האוויר תקפו וחיסלו אמש בהכוונה מודיענית של אמ"ן את המחבל חאתם אל-רמרי, ראש העיר אל-מראזי ששימש גם כיו"ר ועדת החירום הממשלתית של חמאס במחנות המרכז ברצועת עזה. "כחלק מתפקידו, אלעמרי שימש כפעיל בזרוע הצבאית של חמאס בתחום שיגורי התמ"ס בגדוד מעאזי שבחטיבת מחנות המרכז", נמסר מדובר צה"ל.
אתמול בערב דווח בעזה על תקיפות אוויריות שבוצעו על בניין משרד הפנים של חמאס ליד סניף האוניברסיטה הפתוחה אל-קודס, מול הכניסה למחנה אל-מראזי במרכז רצועת עזה, וכי שלושה נהרגו בתקיפות - בהם אל-רמרי. (יואב זיתון)


6:20 - אזעקות בראש הנקרה ויישובים נוספים. אזעקות המתריעות על ירי טילים ורקטות הופעלו בראש הנקרה, שלומי ובצת.
6:10 - סגנית נשיא ארה"ב תיפגש עם משפחות חטופים. סגנית נשיא ארה"ב קמלה האריס צפויה להיפגש עם קרובי חטופים בוושינגטון. כך אישרו בבית הלבן, לאחר שהמשפחות נפגשו עם היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב ג'ייק סאליבן. (דניאל אדלסון, ניו יורק)
12 צפייה בגלריה
סגנית נשיא ארה"ב קמלה האריס
סגנית נשיא ארה"ב קמלה האריס
סגנית נשיא ארה"ב קמלה האריס
(Getty Images)
5:50 - חמאס: לומדים את ההצעה הישראלית, נודיע על תגובתנו למתווכים. לאחר שחבר הלשכה המדינית של חמאס אמר כי ארגון הטרור "דוחה את הצעת הפסקת האש" האחרונה של ישראל, בחמאס מסרו כי "לומדים את ההצעה שהוגשה, נודיע על תגובתנו למתווכים". עוד נמסר כי "עמדת ישראל במשא ומתן לא עמדה בדרישות". (רויטרס)

12 צפייה בגלריה
עצרת חטופים הפגנה ב ירושלים מציינים ציון חצי שנה למלחמה 7.4.24
עצרת חטופים הפגנה ב ירושלים מציינים ציון חצי שנה למלחמה 7.4.24
עצרת למען החטופים בירושלים
(צילום: אלכס קולומויסקי)

סיכום חדשות הלילה
לראשונה: "כיפה ימית" יירטה באילת כטב"ם שחצה לשטח ישראל. דובר צה"ל הודיע כי בהמשך להתרעות על חדירת כלי טיס עוין לאילת ולחבל אילות, כוחות חיל הים זיהו כטב"ם שחצה לשטח ישראל - ויירטו אותו באמצעות מערכת "כיפה ימית". עוד נמסר כי אין נפגעים ולא נגרם נזק.
"כיפה ימית" מבוססת על מערכת "כיפת ברזל" ומשולבת במערך הארצי להגנה אווירית. המערכת היא נדבך נוסף במערך ההגנה הרב-שכבתית, מערך הכולל גם את מערכות "חץ" ו"שרביט קסמים" (קלע דוד), ושאת פיתוחו מוביל משרד הביטחון באמצעות מנהלת "חומה" שבמפא"ת. (יואב זיתון)