סגור

פרשנות
פשרת רשות המסים-כלל תעשיות: זו חולשה או רשלנות

או שרשות המסים לא נאבקת מספיק עבור הציבור כדי לגבות מס אמת מול תאגידי ענק, או שהיא רשלנית בקביעת שומות מס. שתי האפשרויות גרועות עבור האינטרס הציבורי

יש שני הסברים אפשריים לשאלה מה הוביל לצניחה החופשית בשווי העסקאות לצורכי מס בפרויקט הנדל"ן של כלל תעשיות (כת"ש) בעיר נשר.
או שרשות המסים לא נאבקת מספיק עבור הציבור כדי לגבות מס אמת מול תאגידי ענק, או שהיא רשלנית בקביעת שומות מס. שתי האפשרויות גרועות עבור האינטרס הציבורי.
האפשרות הראשונה היא שרשות המסים חלשה. שהיא התקפלה בלי סיבה מול הכוח שהפעילה כת"ש. בחרה בפתרון הקל, פשרה, במקום להיאבק עד הסוף בבית משפט ואולי לשכנע אותו בעמדתה שתגדיל את המס שישולם.

1 צפייה בגלריה
לן בלווטניק בעל ה שליטה ב כלל תעשיות
לן בלווטניק בעל ה שליטה ב כלל תעשיות
לן בלווטניק, בעל השליטה בכלל תעשיות
(צילום: יואב דודקביץ)
שהרי בשורה התחתונה, בראייה כוללת של העסקה, השווי צמח רק בעוד כ־9 מיליון שקל לעומת מה שטענה כת"ש. פירורים.
האפשרות השנייה היא שרשות המסים קבעה מראש שווי מנופח לעסקאות, מבלי לבדוק קודם את העובדות. היא הרי ייחסה שווי של 375 מיליון שקל לאחת מהן. אחר כך טענה בכתב הגנה שהשווי נמוך יותר משמעותית – 44 מיליון שקל. סכום שעדיין גבוה ב־34 מיליון שקל מהטענה של כת"ש לשווי הקרקעות. אז לאן התאדה בפשרה רוב הפער הזה?
הרשות טענה בין היתר שהשווי הגבוה שייחסה בהתחלה לקרקעות, היה כי סברה שמתוכנן פרויקט חשמל הידרואלקטרי גדול על חלק מהקרקעות.
אלא שכבר במאי 2019 התפרסם שכלל מקפיאה את פרויקט "אנרגיה שאובה נשר". כמה כבר היה קשה לברר את זה לפני שמוציאים שומה סופית ביולי 2020? אין מוסדות תכנון או חברה לברר איתם את הפרטים לפני שנגררים לבית המשפט?
מרשות שמופקדת לשמור על ההגינות מול כלל משלמי המסים, צריך לצפות להרבה יותר.