סגור

פרסום ראשון
חשד: מעילה של יותר מ-5 מיליון שקל בחברת הפינטק eToro

המשטרה חוקרת חשד לפיו עובד של רשת ההשקעות החברתית שצפויה להנפיק בנאסד"ק לפי שווי של 10.4 מיליארד דולר, ניצל פרצה במערכת התגמול מעמלות מסחר, ובסיוע חברו ששימש כאיש קש הוציא במרמה מיליוני שקלים מהחברה. השניים נחקרו במפלג הונאה ת"א בעקבות ממצאי חקירה פנימית שביצע משרד ויצמן-יער מודיעין עסקי. איטורו הגישה במקביל תביעה אזרחית נגד השניים

המשטרה חוקרת חשד למעילה בהיקף של למעלה מ-5 מיליון שקל בחברת הפינטק אי טורו (eToro) - כך נודע ל"כלכליסט".


חוקרי מפלג הונאה של מחוז ת"א במשטרה עיכבו לחקירה בתחילת החודש שני תושבי צפון הארץ, אחד מהם עובד החברה עד לאחרונה, וחקרו אותם בחשד לביצוע עבירות של גניבה, מרמה ורישום כוזב. השניים שמרו בחקירה על זכות השתיקה.
החשדות והראיות נגד השניים התגלו במסגרת חקירה פנימית שביצע עבור איטורו משרד ויצמן-יער מודיעין עסקי וחקירות. איטורו החלה בבדיקה לקראת סוף ספטמבר 2020, כאשר חשדה כי נגנבים ממנה במרמה מיליוני שקלים.


חברת הפינטק פנתה למשטרה עם הממצאים, ובמקביל הגישה על בסיס הראיות - בהן סרטוני וידיאו ודו"ח החקירה של ויצמן-יער - תביעה אזרחית בגובה 6.3 מיליון שקל נגד השניים לבית המשפט המחוזי בנצרת. התיק עדיין מתנהל.
איטורו, שפיתחה פלטפורמת מסחר למשקיעים פרטיים, נחשבת לרשת ההשקעות החברתית מהגדולות בעולם. היא צפויה להנפיק בנאסד"ק את פעילותה לפי שווי של 10.4 מיליארד דולר.
החברה הוקמה בשנת 2007 על ידי האחים יוני אסיא, המשמש כמנכ"ל, ורונן אסיא, דירקטור באיטורו המשמש כשותף ב־Team8 fintech לצידה של רקפת רוסק עמינח ויובל טל, מייסד פיוניר.

2 צפייה בגלריה
יוני אסיא מנכ"ל ומייסד איטורו
יוני אסיא מנכ"ל ומייסד איטורו
יוני אסיא, מנכ"ל ומייסד איטורו
(צילום: דודי חסון)

איטורו מפעילה רשת המאפשרת למשתמשיה לעקוב אחר משקיעים ולאמץ את אסטרטגיות ההשקעה שלהם בשוק ההון. היא מאפשרת לסחור דרכה תוך שימוש במערכות מבוססות בינה מלאכותית ולימוד מכונה. בתמורה לעמלות מסחר, איטורו מאפשרת לאנשים להשקיע במגוון נכסים בשווקים — מניות, סחורות, מטבעות, תעודות סל, מדדים ומטבעות קריפטו.

עמלות מלקוחות אמידים במגזר הערבי

על פי החשד, וכפי שעולה מהתלונה למשטרה ומהתביעה שהגישה החברה באמצעות עוה"ד יובל ששון ונחשון שוחט ממשרד מיתר, המעילה בכספי החברה בוצעה על ידי עובד החברה שזיהה פרצה במערכת התגמול מעמלות מסחר, וזאת בסיוע חברו ששימש כאיש קש.
בעדות העובד שצורפה לדו"ח החקירה של ויצמן-יער, הוא סיפר כי בעקבות שיחה אקראית ששמע בחברת איטורו למד כי ניתן לשייך לקוחות שנרשמו באופן עצמאי לשרותי החברה לגורם אחר, וכך לקבל את העמלות שלהם בגין העסקה. כלומר לערוך שינויים במערכת התגמול הפנימית של החברה לעובדים, כדי לקבל על חשבונה של איטורו עמלות מסחר מלקוחות.
על מנת להסוות את הפעילות, העובד פנה לחברו, אדם חסר ניסיון והיכרות עם התחום, והחל לשייך לו במערכת לקוחות שכלל לא היו שלו, ולא הגיעו באמצעותו לחברה. השיוך זיכה את חשבונות החבר בעמלות שכלל לא הגיעו לו. השניים חלקו בתמורה.
את הלקוחות איתר העובד במסגרת אישורי הכניסה שלו לבק אופיס (תמיכה) של איטורו. על פי עדותו שצורפה לדו"ח החקירה, הוא התמקד בשיוך לקוחות אמידים במגזר הערבי, שלהם הייתה פעילות מסחר בנפח גדול שהניבה לאיש הקש עמלות בהיקף של מיליוני שקלים. העובד הודה שחברו היה מעין "קוף" שלא הבין בדיוק מה הוא עושה, אך ידע שהעברת הלקוחות והתמורה הנכנסת בגינם אינה חוקית.
חברו של העובד הודה, לפי דו"ח החקירה, כי אינו בקיא בעיסוקי חברת איטורו ולא הכיר את החברה עד שהציע לו חברו לשתף פעולה. בעדות שמסר לחוקרי ויצמן-יער הוא סיפר כי על פי תכנון מראש הוא וחברו הקימו חברות ייעודיות בקפריסין, ובאמצעותן פעלו לגביית וקבלת הכספים. עוד הודה חברו של העובד כי חשבונות הבנק נרשמו על שמו למניעת חשיפתו של העובד מול איטורו, מה שהיה עשוי לעלות טענות לניגוד אינטרסים.
בכתב ההגנה שהגישו השניים בחודש מרץ הם התנערו מממצאי החקירה הפנימית והעדויות שמסרו. באמצעות עו"ד ג'וליאן חדאד הם הכחישו את הטענות למרמה בכתב התביעה, וטענו כי מדובר בניסיון של איטורו להתנער מתשלום עמלות שהגיעו לחברה זרה שבבעלותם.
מחברת איטורו נמסר: "אנו מנועים מלהתייחס לנושא".