סגור

דעה
כשהתותחים רועמים, צריך גם עיתונאיות בשטח

האמירה של רוני דניאל לדנה וייס, ״אל תטיפי לנו מוסר״ מגלמת את הרוח שצריכה לעבור מהעולם ובהקדם, כאילו מוטב שהגברים ינהלו את המלחמות. כי אם יש משהו שבלט בשבועיים האחרונים זה שגברים הם אלה שמתפרעים, עושים ונדליזם, נלחמים ומתלהמים באולפנים

חילופי הדברים בין רוני דניאל לבין דנה וייס היו כמו מורסה שחיכתה להתפוצץ והוויכוח הזה מסמן יותר מכל את רוח השינוי. בזמן שידור חדשותי אודות מבצע "שומר החומות" החלו חילופי דברים על רקע הפרעות האזרחיות בעיר לוד, לאחר שהביעה את דעתה האישית בנושא, שבסופם הכתב הצבאי רוני דניאל אמר למגישה דנה וייס "שתי כוס מים".
את השינוי שבו נשים ממלאות יותר ויותר תפקידים שהיו שמורים לגברים התחלנו לראות בפאנל הבחירות האחרון אותו הובילו נשים בשלושת הערוצים הראשיים ואנחנו ממשיכים לראות גם עתה כשיותר ויותר כתבות יוצאות לשטח.
1 צפייה בגלריה
מימין דנה וייס עם רוני דניאל
מימין דנה וייס עם רוני דניאל
מימין דנה וייס ורוני דניאל
(צילום: אייל בן יעיש, חברת החדשות, יונתן בלום)
אז אפשר להגיד שנשים לוקחות חלק בתפקידי לחימה בצה״ל, מסכנות את חייהן בדיוק כמו גברים ושאין פה שום חידוש, אבל החידוש הוא בנראות והנראות היא בעלת חשיבות גבוהה, לא פחות מכל דבר אחר.
אם עדיין נדמה כאילו כל מה שקשור בטקטיקות מלחמה ובקריאת המפה הצבאית, הוא מנת חלקם של גברים - לפחות על פי דניאל - מגיעות נשים לשטח, מדווחות ממוקדי השידור הפרוסים בדרום, משתטחות לא פעם מבלי לחשוש ועושות את עבודתן על הצד הטוב ביותר.
והנראות הזו חשובה, כי היא משדרת מסר לבנות שלנו שאין מקצוע שסגור בפניהן ושאם הן כמו אדווה דדון בוחרות לא לוותר על הקריירה ומחליטות שלמרות ששני בני הזוג עסוקים בעבודה, הן לא יהיו אלה שנשארות עם הילד בבית, זה בסדר גמור.
כל הזמן לימדו אותנו לא להסתכל בקנקן אלא במה שיש בו, אך יש מקרים שבו הקנקן חשוב לא פחות ממה שבפנים. לתקשורת יש חלק משמעותי בעיצוב המציאות ומה שאנחנו רואים בתקשורת משפיע עלינו ועל הילדים והילדות שלנו. לכן, הוויכוח בין רוני דניאל לבין דנה ווייס היה חשוב ולו רק בגלל שדנה לא נשארה חייבת וענתה לו בחזרה וכמו גם בגלל העובדה שהוא התנצל אחר כך בין אם זה מהכרח או בין אם זה מתוך רצון חופשי.
הגיע הזמן שאת המלחמות שלנו ינהלו גם נשים. כרגע אנחנו רואים נשים המסקרות את המלחמה וכבר יש נציגות נשית בפאנלים כמו אורנה ברביבאי שיש לה מה לתרום לשיח לא פחות מכל גבר אחר ואולי אפילו יותר. חייבים לצאת מהקונספציה שנשים לא מבינות בטקטיקות ואין להן זכות להביע דעה בכל הקשור ללחימה, או שהן צריכות להתיישר עם הדעה הגברית-מיליטנטית שרוני דניאל מייצג.
אם הפורעים - גברים ערבים היו ״שותים מים קרים״, יכול להיות שיגאל יהושוע שהותקף על ידי פורעים ערבים בלוד, היה עדיין בחיים ואולי אלעד ברזילי לא היה מאושפז אחרי ניתוח.
אם הפורעים - גברים יהודיים היו ״שותים מים קרים״, אולי נהג המונית הערבי שעבר לינץ׳ בבת ים היה חוזר באותו הערב הביתה ואולי הצלם של ערוץ 11 לא היה מקבל קסדה לראש.
האמירה של רוני דניאל ״אל תטיפי לנו מוסר״ מגלמת בתוכה בדיוק את הרוח שצריכה לעבור מהעולם ובהקדם, כאילו העולם שייך לגברים ומוטב שהם ינהלו את המלחמות. כי אם יש משהו שבלט בכל מה שקרה בשבועיים האחרונים זה שגברים הם אלה שמתפרעים, עושים ונדליזם, נלחמים ומתלהמים באולפנים.
רוני דניאל אמר: ״אם חיי ילדים באיום ויש לי נשק אני אגן עליהם. את לא מבינה את הדבר האנושי הבסיסי הזה?״ ואולי הדבר האנושי הבסיסי הוא לא להגיע עד לאין מוצא ודווקא ״לשתות כוס מים״ ולמצוא את הדרך באופן פחות גברי.
עינת וייסבורט היא יועצת אירגונית המתמחה בשיווין מגדרי מנכ"לית דרך אישה