סגור

יצרני החשמל הפרטיים: לעדכן את תחזיות הביקושים של חברת החשמל, צפוי גידול משמעותי

הפורום, שכולל את בעלי תחנות הכוח הפרטיות, מבקש ממשרד האנרגיה לפעול להקמת עוד תחנות כוח מבוססות גז טבעי. יו"ר הפורום נתי בירנבוים: "חשמל יילך ויחליף מקורות אנרגיה אחרים, ויש להיערך לכך"

פורום יצרני החשמל הפרטיים טוען כי תחזיות הביקוש למשק החשמל מתבססות על הערכות מיושנות של חברת חשמל, ואינן משקפות את הביקושים האמיתיים הצפויים בישראל לקראת שנת 2030.
הפורום, שכולל את בעלי תחנות הכוח הפרטיות לרבות OPC, שיכון ובינוי ודוראד, כינס הבוקר מסיבת עיתונאים וקרא בה למשרד האנרגיה לדאוג באופן מיידי להכין תחזית ביקושים עדכנית למשק החשמל, שתיקח בחשבון את הגידול המשמעותי בצריכת חשמל הצפויה במשק. זאת לאור השינויים הצפויים בתמהיל האנרגיה הקיים ומעבר לשימוש מאסיבי בחשמל, המחייבים היערכות מתאימה של המשק.
לטענת הפורום, יש לפעול להקים תחנות כוח נוספות מבוססות גז טבעי. זאת, בשונה מהמדיניות הנוכחית של משרד האנרגיה, שלא להקים תחנות כוח חדשות ולקדם מעבר לאנרגיות מתחדשות. כך בין היתר הודיע משרד האנרגיה בקיץ שעבר על הקפאת תוכנית להקמת תחנות כוח חדשות, שהיו בשלב תכנון מקדים ושר האנרגיה הקודם יובל שטייניץ אמר כי ההספק החסר למשק יגיע תוך הקמת מערכות סולאריות.
2 צפייה בגלריה
תחנת כוח דוראד ב אשקלון
תחנת כוח דוראד ב אשקלון
תחנת כוח דוראד באשקלון
(צילום: בני מור)
"התוכנית החדשה להכפלת השימוש באנרגיית השמש ולהפיכתה של ישראל למובילה בעולם בתחום זה, בתוספת קידום המתקנים לאגירת חשמל, מאפשרת לנו לצמצם בצורה דרמטית את הקמתן של תחנות כוח חדשות ברחבי ישראל", אמר בזמנו שטייניץ.
במסיבת העיתונאים הבוקר, הוצגה עבודה שערך עבור הפורום הכלכלן הראשי של BDO חן הרצוג, וממנה עולה הטענה כי משרד האנרגיה מתבסס בתוכניותיו על תחזיות שאינן משקפות את הביקוש האמיתי הצפוי לחשמל.
לפי הרצוג, כניסה מאסיבית של כלי רכב חשמליים, חישמול מערכות התחבורה הציבוריות (רכבת ישראל, רכבות קלות, מטרו, אוטובוסים) וחשמול סקטורים רבים כמו תעשייה, משקי בית, מים ואחרים, יביאו לכך שהביקוש לחשמל יגדל בקצב של כ-3.5% לשנה.
זאת לעומת התחזית הנוכחית שצופה גידול שנתי של 2.8% בלבד בצריכת החשמל. לפי הפורום, תחזית זו עודכנה לאחרונה בשנת 2018, מתבססת ברובה על מגמות עבר כמו הגידול בתמ"ג אך מתעלמת משינויים טכנולוגיים, מבניים ורגולטורים המגדילים את משקל החשמל בסל האנרגיה.
לפי טענת הפורום, לצד עלייה של כ-2.8% לשנה בביקוש לחשמל בענפי הליבה כמו משקי בית, תעשייה, צריכה ומסחר צפויה עלייה נוספת של כ-1.7% בעקבות הגידול בהתפלת מים וחישמול סקטור התחבורה לאור כניסת רכבים חשמליים, אוטובוסים חשמליים, חשמול רכבת ישראל, הקמת קווי רכבות קלות בתל אביב, ירושלים והצפון והקמת המטרו.

2 צפייה בגלריה
נתי בירנבוים מנכ"ל פורום יצרני החשמל הפרטיים ועידת התחזיות
נתי בירנבוים מנכ"ל פורום יצרני החשמל הפרטיים ועידת התחזיות
נתי בירנבוים, מנכ"ל פורום יצרני החשמל הפרטיים ועידת התחזיות
כך לדוגמה, נטען, אם עד היום כ-0.5% בלבד מכלי הרכב בישראל מונעים בחשמל, בשנת 2030 מספר כלי הרכב החשמליים יעמוד על כ-1.3 מיליון ויהווה קרוב ל-30% ממצבת הרכבים. לפחות 50% מהאוטובוסים העירוניים החדשים הינם חשמליים, במקביל לחישמול רכבת ישראל וכניסת קווי המטרו סך צריכת החשמל של סקטור התחבורה תגיע ל-6.5 מיליארד קוט"ש עד סוף העשור.
גם בסקטור הביתי, נטען, צפוי גידול בצריכת החשמל כתוצאה מהעליה ברמת החיים והגדלת השימוש במכשירים חשמליים כמו מזגנים, מדיחי כלים, מייבשי כביסה ותנורים , יחד עם הפחתת השימוש בגפ"מ לבישול ומעבר לכיריים חשמליים.
"אם עד היום צריכת האנרגיה שלנו התבססה על בנזין, סולר, גפ"ם וחשמל – המציאות משתנית ובקרוב נצרוך בעיקר חשמל שהוא מקור האנרגיה הנקי ביותר", מציין נתי בירנבוים, מנכ"ל פורום יצרני החשמל הפרטיים. "בשנת 2030 מחצית מהאנרגיה שמדינת ישראל תצרוך תהיה באמצעות חשמל והגידול בצריכה ינבע מהעובדה שהחשמל יחליף מקורות אנרגיה אחרים. צריך להסתכל על סך האנרגיה במשק ולא רק על הביקוש הנקודתי לחשמל המתייחס לשימושים מסורתיים ושינויים בתמ"ג. על מקבלי ההחלטות להיערך כבר היום ולהבטיח יכולות ייצור חשמל מספיקות ונכונות".
חן הרצוג, הכלכלן הראשי של BDO מסר: "המאבק במשבר האקלים מחייב מעבר מהיר מדלקים מזהמים לחשמל נקי וזול יותר. אם לא נתאים את תוכניות הפיתוח של משק החשמל נמצא את עצמנו בעוד 5 שנים עם מחסור בחשמל שיעכב את המעבר לכלכה דלת פחמן"
לפני כתשעה חודשים, בסוף ספטמבר 2020, ערך פורום היצרנים הפרטיים פנייה ברוח דומה לשר האנרגיה, אז היה זה יובל שטייניץ, וזאת בדרישה לקבוע מכסות חדשות להקמת תחנות כוח. הפורום ציין כי החלטת המשרד לבטל הקמת תחנות כוח עלולה ליצור תוך מספר שנים מחסור באספקת חשמל במשקי הבית.