סגור

מקורות תקים מערכות סולאריות על מאגרים של המוביל הארצי

לכלכליסט נודע כי מקורות מפרסמת מכרזים לפריסת פאנלים סולאריים על המוביל הארצי, עם פוטנציאל ייצור של ארבע תחנות כוח

חברת מקורות מרחיבה את ייצור החשמל הירוק ולראשונה יוצאת בתוכנית שעשויה להגדיל את היקף ייצור החשמל הירוק בישראל. התוכנית, שפרטיה הגיעו לידי "כלכליסט", כוללת בין השאר הקמה של מערכות סולאריות על חלק מתוואי המוביל הארצי, כמו גם מאגרי מים אחרים שפזורים ברחבי הארץ.

לפי התוכנית, פוטנציאל הייצור המקסימלי יסתכם ב־1,500 מגה־ואט. זה ייצור שווה ערך לכמעט ארבע תחנות כוח של עידן עופר במישור רותם (תחנת OPC שמפיקה כ־440 מגה־ואט) או כמעט פעמיים תחנת הייצור דוראד (שמפיקה כ־840 מגה־ואט).

2 צפייה בגלריה
אלי כהן מנכ"ל מקורות
אלי כהן מנכ"ל מקורות
אלי כהן מנכ"ל מקורות
(צילום: אוראל כהן)

כיום ההספק המותקן בישראל של מתקני אנרגיה ירוקה הוא 2,500 מגה־ואט. אם אכן התוכנית תתממש במלואה, משמעותה היא הגדלה ניכרת של סך החשמל הסולארי המיוצר בישראל. עלויות ההקמה המשוערות של הפרויקט הן כ־3 מיליארד שקל, ומצפים להחזיר את ההשקעה בתוך 25 שנה, ובהנחה שמלוא המיזם יוקם. המיזם נדרש לאישורים רגולטוריים שונים, ובין היתר היתרי בנייה ואישורים של רשות מקרקעי ישראל ומשרד הבריאות. החברה כבר נפגשה עם אנשי משרד האוצר והפגישות נועדו לסלול את הדרך להקמת מערכות סולאריות, חלקן ישולבו עם אגירה, בנכסי מקורות השונים.
המיזם מתמקד בכמה אתרים עיקריים שבהם ייפרסו פאנלים סולאריים: על גבי מאגרי מים שפירים יוקמו מתקנים בהיקף ייצור של עד 500 מגה־ואט; במאגר אשכול שבצפון יוקמו מתקנים בהיקף של עד 200 מגה־ואט; בשדות החדרת מים באזור השפד"ן עד 80 מגה־ואט ובמאגרים אחרים עד 700 מגה־ואט. מתוך כל אלו, 300 מגה־ואט ייוחסו למוביל הארצי, שם הכוונה היא להקים מתקנים סולאריים גם על הסוללה שמכילה את המוביל וגם על המאגר עצמו.
מקורות היא אחד מצרכני האנרגיה הפרטיים הגדולים בישראל, וב־2020 צריכת האנרגיה שלה הסתכמה ב־2.2 גיגה־ואט. מקורות החלה להיכנס לתחום האנרגיה הירוקה לפני חצי שנה, בינואר 2021, כשפרסמה מכרז ראשון להקמת שדה סולארי על פני מאגרי מים. למכרז היו שלוש מטרות: לנצל שטחים שבידי מקורות לייצור חשמל מאנרגיה מתחדשת, לנצל את היתרון שבהקמת מערכות סולאריות על מאגרי מים שאינה דורשת השחתת שטח פתוח ולצמצם את אידוי המים במאגרים הפתוחים.

2 צפייה בגלריה
 מרכז השאיבה של מקורות ב כנרת
 מרכז השאיבה של מקורות ב כנרת
מרכז השאיבה של מקורות בכנרת
(זהר שחר)

במכרז התמודדו שמונה גופים ולפני חודשיים הוכרזה זוכה ראשונה (חברת סינרג'י). מדובר במכרז להקמה וייצור של כ־40 מגה־ואט, כאשר על פי ההערכות, סך ההכנסות לחברת מקורות מקיום מכרז סינרג'י יצטבר ל־100 מיליון שקל לאורך 25 שנות ייצור חשמל ירוק.
לאור הצלחת המכרז הראשון, החליטה מקורות לצאת בשורת מכרזים להקמת מתקנים סולאריים. המכרז השני ממתין לפרסום, ויש כבר שלושה מכרזים נוספים שנמצאים בתהליכי אישור. בשל מגבלות רגולציה - קרבת מתקן החשמל למקום הפקת המים - מקורות מנועה משימוש בייצור כל החשמל במערכות הסולאריות שיוקמו לצרכיה שלה. לפיכך בחלק מהאתרים היא אכן תשתמש בחשמל לצרכיה, ובחלק מהאתרים המכרז בוצע על בסיס החכרת שטח ליזם.