סגור

החל מהשבוע הבא: קנסות של עד 50 אלף שקל על הפרת חוק התקנים

מהשבוע הבא יוכלו פקחי משרד הכלכלה להטיל עיצומים כספיים על יבוא, שיווק ומכירה של מוצרים שלא עומדים בתקנים

החל מהשבוע הבא יוטלו עיצומים כספיים בגובה של 5,000 עד 50 אלף שקל על הפרת הוראות של חוק התקנים. לראשונה, יוכלו מפקחי מינהל התקינה במשרד הכלכלה להטיל גם עיצומים מינהליים על הפרת חוק התקנים.
המינהל יוציא התראות ויטיל עיצומים כספיים על עוסקים שיפרו את הוראות חוק התקנים ביבוא ויצוא. העיצומים הללו יצטרפו להליכים הפליליים הקיימים כיום, שהם ארוכים ומורכבים ולא יעילים מבחינת הרתעה.
1 צפייה בגלריה
מכון התקנים
מכון התקנים
מכון התקנים
(צילום: יריב כץ)
עיצום כספי הוא כלי אכיפה שנועד להגביר את יעילות הפיקוח והאכיפה על עוסקים שמפרים את ההוראות, ומטרתו להגן על בטיחות הציבור. סכומי העיצומים קבועים בחוק ומתחילים מ- 5,000 שקל להפרה ועד מעל 50,000 שקל.
הממונה על התקינה במשרד הכלכלה והתעשייה, איגור דוסקולביץ, מסר כי "העיצומים הכספיים מהווים חלק ממדיניות אכיפה אפקטיבית אשר תוטל במקרים של הפרות אקראיות או מגמתיות שבהן מיוצרים, נמכרים, מיובאים, מותקנים ומתוחזקים מוצרים שלא עומדים בדרישות התקן הרשמי. הפעלת מנגנון האכיפה המנהלית תאפשר סנקציה מידית על העוסק, תיצור אפקט הרתעה ותשפר את המצב הכולל של ציות להוראות חוק התקנים ופקודת היבוא והיצוא על ידי העוסקים".
הממונה על התקינה אחראי על אכיפת התקנים הרשמיים ביבוא ובשיווק. 600 התקנים חלים על מוצרי צריכה ומוצרי תעשייה, לרבות מוצרי ילדים ותינוקות, מוצרי חשמל ביתיים, חלק ממוצרי הבנייה ועוד.
האכיפה מתבצעת מול יצרנים, יבואנים, משווקים, מוכרים וכן מול רשויות מקומיות בהקשר לתחזוקת מתקני משחקים בשטחים ציבוריים. אם במהלך תהליך הפיקוח התגלתה הפרה של הוראות חוק התקנים או הפקודה, ננקטים אמצעים מנהליים או פליליים.