סגור

בלעדי לכלכליסט
אמיר דיין, פרודתו, מכתביה, עלבונו, חשדותיה, תביעתו

לפני חצי שנה נעצר אמיר דיין לחקירה בחשד להעלמות מס של עשרות מיליוני שקלים. תביעה שהגיש בארה"ב חושפת כעת סכסוך מר בין מיליארדר הנדל"ן הישראלי לפרודתו ג'ני, שלטענתו מכפישה את שמו, מייחסת לו עבירות מס והלבנת הון ומטרפדת את עסקיו. ג'ני דיין: “הכל אמת, המכתבים נשלחו כדי להגן על עצמי"

האחים למשפחת דיין משתדלים לנהל את האימפריה העסקית שלהם מתחת לרדאר הציבורי, אך בשנה החולפת נקלעו שלא בטובתם לאור הזרקורים. בנובמבר האחרון נעצרו אמיר ואיציק דיין לחקירה ברשות המסים בחשד להעלמת הכנסות במאות מיליוני שקלים. האחים הכחישו את החשדות נגדם וטענו כי מדובר בסכסוך אזרחי מול רשויות המס, ושהחקירה היא תולדה של סכסוך הגירושים של אמיר. מדובר בסכסוך ארוך ומר בינו לבין פרודתו ג'ני, שפרטיו אסורים בפרסום.
אולם ל"כלכליסט" נודע כי כיום מתנהל בין השניים הליך אחר ונפרד לגמרי בבית המשפט העליון של מדינת קליפורניה, שבמסגרתו תבע אמיר דיין את ג'ני דיין תביעה אזרחית נזיקית. לטענת אמיר, ג'ני מנסה לשבש ביודעין את מערכות היחסים העסקיות שלו באמצעות "הפצת מידע מומצא ושקרי מיסודו" ומשלוח מכתבים רבים לגורמים עסקיים, שהכתימו את שמו וגרמו לו לפגיעה עסקית ונזק כלכלי, בין השאר לנפילת עסקה עם שותף עסקי חשוב בארה"ב.
מנגד טענה ג'ני בכתב הגנתה כי אין הוכחה לכך שהמכתבים ששלחה גרמו לנזק כלשהו לאמיר. היא הסבירה את פעולותיה בניסיון להגן על עצמה משפטית כדי לא להיות מעורבת בהתנהלות בעייתית לכאורה של אמיר.
“נכסים בשווי מיליארדים"
אמיר (46) ואיציק (58) דיין עשו את עיקר הונם מרכישה והשבחה של נדל”ן בגרמניה. לפי החשדות נגדם הנחקרים כעת, הם הציגו מצג שווא בפני רשויות המס, שלפיו נכסים בשווי מאות מיליוני שקלים מוחזקים בנאמנות על ידי תושב צרפת קשיש (חמיו לשעבר של איציק), במטרה לחמוק מתשלומי מסים בישראל בסכום של עשרות מיליוני שקלים.
כתב התביעה של אמיר דיין נגד פרודתו - שלטענתו היא זו שגרמה לחקירה נגדו - הוגש כבר לפני שנה, במאי 2020, קודם למעצרו בישראל. בכתב התביעה מציג דיין את עצמו כ"איל נדל"ן מנוסה ובעל יוקרה עולמית, שבשליטתו נכסים בשווי מיליארדי דולרים, והוא המוטב בקרנות נאמנות וישויות עסקיות שמנהלות נכסים מסחריים בשווי מאות מיליוני דולרים ברחבי העולם".
זו רק אחת מכמה התבטאויות של דיין בכתב התביעה שברשות המסים ירצו לשאול אותו לגביה. כי במסגרת חקירת הרשות המתנהלת נגדו, נחקרים בין השאר הדיווחים של דיין לרשויות בשנים האחרונות, שבהם הציג את עצמו באופן צנוע הרבה יותר. בין השאר נחקר החשד שלפיו לא דיווח על מלוא הכנסותיו ונכסיו, אלא הצהיר בפני הרשויות על היקף נמוך במיוחד של הכנסות והון. הרשות טענה בעת מעצרו של דיין כי היא חושדת שהציג בפניה מצגי שווא. דיין, כאמור, כפר בחשדות אלה וטען כי מדובר בסך הכל בוויכוח על גובה השומות מול רשות המסים.
בתביעה בקליפורניה טען אמיר כי בעיצומו של הסכסוך שכרה ג'ני עורך דין בארה"ב והורתה לו לפנות בכתב לכל אחד משותפיו העסקיים הקודמים, הנוכחיים והפוטנציאליים ולנסות להשיג מהם מידע כספי מפורט עליו.
"במכתבים אלה", נטען בתביעה, "הזהירה ג'ני דיין את השותפים העסקיים מפני אחריות פלילית פוטנציאלית להעלמת מס והלבנת הון, וטענה כי ייתכן שהחברות המצויות בבעלותו של אמיר דיין דיווחו דיווחים כוזבים לרשויות". לטענת אמיר, "לג'ני אין כל בסיס להעלות האשמות שקריות וחסרות בסיס אלו, ואין לה כל סיבה לגיטימית ליצור קשר עם שותפיו העסקיים".
אמיר טען בתביעה כי מאז פרידתם ב־2018 ג'ני ניהלה מלחמת יחסי ציבור נגדו. לטענתו, היא ניסתה להכפיש את שמו בתקשורת באמצעות הפצת מידע שקרי בקרב משקיעיו ושותפיו העסקיים ומול מוסדות פיננסיים בינלאומיים. בין השאר טען אמיר כי ג'ני שיתפה פעולה עם גורמים נוספים בישראל, "על מנת לפברק ולהפיץ דיווחי תקשורת ופוסטים שקריים ומשמיצים" עליו וכדי להשיג "גישה בלתי חוקית לחשבונותיו האלקטרוניים או למכשיריו האלקטרוניים — בניסיון להשיג מידע שישמש נגדו".

“נזק מכוון וצפוי"

עוד נטען בתביעה כי בנובמבר 2019 החלה ג'ני באמצעות עורכי דין ליצור קשר עם כל אחת מהחברות שאיתן היו לאמיר שיתופי פעולה או שהיה קשור אליהן, כדי לנסות להשיג מהן מידע כספי מפורט עליו. "מכתבים אלו נשלחו לעשרות חברות ואנשים", טוען אמיר, והם "מלאים בהפניות ואזכורים המקשרים באופן מוטעה בין אמיר דיין ובין פעולות עם פוטנציאל הלבנת הון, להעלמת מס ולמעשים פליליים אחרים, וכל זאת במטרה לרמוז כי מקבל המכתבים עלול להיות מואשם בהתנהלות דומה".
אמיר דיין ציין בתביעה כי פרודתו טענה טענות שקריות, בין השאר על הסתרת דיווחים מרשויות המס ותשלומי מס חלקיים, ואף טענה שכל עסק הקשור אליו עלול להיות חשוף לקנסות וענישה כלכלית. לטענת אמיר בתביעה, "המכתבים מהווים ניסיון של ג'ני דיין לשבש את הסכמי השקעות הנדל"ן הנוכחיים והעתידיים, באמצעות הריסת קשריו העסקיים הקיימים וחבלה ביכולתו לבנות קשרים עסקיים בעתיד".

הנזק שנגרם לו, טען אמיר בתביעה, לא היה רק תיאורטי. לדבריו, היקפו המלא של הנזק טרם התברר, אך הוא "הפסיד כבר הזדמנות עסקית אחת עם שותף ותיק, נזק בלתי הפיך למערכת היחסים העסקית הזאת". המדובר בשותפו הוותיק מייקל אזרואל, שותף בפירמת נדל"ן בלוס אנג’לס, שהוא ואביו ארמונד נחשבים לחברים ותיקים של משפחת דיין וסייעו להם בעסקיהם.
אמיר טוען בתביעה כי היה שותף של מייקל אזרואל בכמה השקעות מוצלחות בארה"ב, עד שג'ני שלחה אליו מכתבים. לטענתו, לפני שליחת המכתבים הוא ואזרואל היו קשורים בהסכם לגבי השקעות עתידיות, שג'ני ידעה עליו. לאחר שאזרואל קיבל את המכתב מג'ני, כך אמיר, הוא סיים איתו את השותפות. "מר אזרואל סירב להתקדם עם הסכם ההשקעות הקיים וציין כי בעקבות המכתב, ורק בעקבותיו, יחדל מלעסוק בפעילות עסקית כלשהי עם אמיר דיין מאותו רגע והלאה", נטען בתביעה. "זו היתה "תוצאה מכוונת וצפויה", שהרי שותפים עסקיים "אינם מעוניינים להסתכן באחריות פוטנציאלית להעלמת מס או להלבנת הון".
דיין מציין בתביעתו כי היא הוגשה כדי להשיג פיצוי על אובדן רווחים שגרמו מכתביה של ג'ני. בנוסף ביקש מבית המשפט בארה"ב להוציא צו מניעה שיאסור על ג'ני ליצור קשר עם שותפים עסקיים שלו "ולספק להם מידע שקרי, מטעה ומזיק על אודות אמיר דיין".
3 צפייה בגלריה
ג’ני דיין
ג’ני דיין
ג’ני דיין
(צילום: מתוך עמוד הפייסבוק של ג'ני דיין)
“לא פועל בידיים נקיות"
בתגובה לתביעה ביקשה תחילה ג'ני דיין מבית המשפט למחוק אותה כליל בטענה להיעדר זיקה לארה"ב. לדבריה, הקשר היחיד של התביעה לקליפורניה הוא מקום המגורים של אזרואל, שאינו צד להליך. לכן, לטענתה, על ההליך להתנהל בישראל, שבה מתגוררים (בנפרד) השניים. היא טענה כי אמיר "מכריח" אותה להיגרר להליך משפטי אלפי קילומטרים מישראל כדי להטיל עליה "נטל ועומס חמורים".
אמיר דיין התנגד לבקשת המחיקה וביקש מבית המשפט שהתביעה תנוהל בארה"ב, בין השאר מאחר שלטענתו, מדובר ב"תיק בעל השלכות כלכליות רבות הרלבנטיות לקהילה העסקית בלוס אנג'לס". לטענתו, זה “מקרה של התערבות רשלנית ומכוונת בפעילות כלכלית, כמו גם בהוצאת דיבה מסחרית בלוס אנג'לס, ואובדן הפעילות הכלכלית כתוצאה מאותו נזק שנגרם".
בנוסף טען אמיר כי כדי לברר את התביעה יש צורך לשמוע את עדותו של הגורם השלישי - מייקל אזרואל - שהוא תושב לוס אנג’לס.
בסוף נובמבר האחרון דחה הרכב של שלושה שופטים בבית המשפט בקליפורניה את בקשת המחיקה של ג'ני ואישר לאמיר לנהל את התביעה בארה"ב. בעקבות זאת בינואר 2021 הגישה ג'ני דיין כתב הגנה, שבו הכחישה את כל הטענות כלפיה, כמו גם כל נזק שלכאורה נגרם על ידיה לדיין. עוד טענה ג'ני כי בבואו לטעון על פגיעה נזיקית בו, אמיר "לא פועל בידיים נקיות", והיא גם מעלה ספק אם הסכם השותפות של אמיר עם אזרואל - "אם היה קיים" - בכלל הופר.
לטענת ג'ני, התנהלותו, מעשיו ודרכי התנהגותו הבעייתיות של אמיר משחררים אותה למעשה מכל טענה נגדה. לדבריה שליחת המכתבים מטעמה נועדה להגן על זכויותיה המשפטיות מפני התנהגות זו של אמיר, ולא היתה לה כוונה לגרום לו לנזק או לפגיעה בשותפות עם צדדים שלישיים. בנוסף טוענת ג'ני דיין טענות הגנה מפני הוצאת דיבה לכאורה, מתחום ה"אמת דיברתי" ו"הבעת דעה".
טרם התקיים דיון בתביעה, והתיק נמצא כעת בשלב המקדמי.