בארץ

הרכבת השלימה התקנת מערכת סולארית ראשונה במתקניה

שנתיים אחרי שפורסם המכרז, הושלם השלב הראשון ומערכת לייצור חשמל ירוק על גג במתחם חיפה-מזרח. הערכה: עם סיום התקנת המערכות ברחבי הארץ הן יביאו לחיסכון של כ-3 מיליון שקל בשנה

ענת רואה 20:3502.03.21

שנתיים אחרי שפורסם המכרז, הושלם השלב הראשון בפרויקט האנרגיה הסולארית של רכבת ישראל. בימים האחרונים הושלמה התקנת מערכת תאים פוטו-וולטאים לייצור חשמל על גג מתחם הרכבת חיפה-מזרח סמוך לנמל חיפה. בהמשך צפויים להיפרס תאים נוספים במתחמי הרכבת בלוד ובבאר שבע וכן בתחנות רכבת, כאשר הראשונות יהיו נתניה-ספיר ועכו.

 

 

 

מדובר בתחנה בחיפה שאיננה פעילה היום ושוכן בה מוזיאון הרכבת ומשרדי רכבת ישראל. המערכת הותקנה על שטח של כ-6,500 מ"ר. המערכת תייצר חשמל באמצעות אנרגית השמש, שיטה ירוקה ומתחדשת השומרת על הסביבה. צפי הייצור עומד על 1.3 מיליון קילוואט שעה בשנה.

 

המערכת הסולארית בחיפה-מזרח המערכת הסולארית בחיפה-מזרח צילום: אלקטרה אלקו התק"ש בע"מ

 

המכרז פורסם בפברואר 2019 אך עיכובים שונים וגם נגיף הקורונה גרמו לכך שרק כעת הושלמה הפריסה במתחם הראשון. 

 

לפי הערכת חברת רכבת ישראל, עם סיום התקנת המערכות הן יביאו לחיסכון של עד כ-3 מיליון שקל בשנה, במסגרת תוכנית לייצור חשמל עצמי של רשות החשמל.

 

ברכבת ישראל מציינים כי פרויקט זה מבוצע במקביל לפרויקט החישמול, שמהווה פרויקט הדגל של הרכבת, במסגרתו נפרסות בהדרגה תשתיות להנעה חשמלית ונרכשו רכבות חשמליות חדישות, אשר יביאו לצמצום דרסטי בפליטת המזהמים. ברכבת צופים כי עד לשנת 2025 כ-80% מרכבות הנוסעים יופעלו בחשמל במקום בדיזל, מה שיאפשר לצד שיפור איכות האוויר, שירות מהיר ומשופר לנוסעים. 

x