שימו לב, אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר. קראו עוד הבנתי
בארץ

בלעדי לכלכליסט

המשבר דוחף את גלובוס מקס וסינמה סיטי למיזוג

משפחת אדרי שמחזיקה בסינמה סיטי, ומשפחת זלקינד ששולטת בגלובוס מקס, מנהלות מגעים ראשוניים למיזוג החברות בצל משבר הקורונה. החברה הממוזגת תחזיק ברשת בתי הקולנוע הגדולה בארץ

גולן חזני 06:5326.10.20

נגיף הקורונה זיעזע את הכלכלות ברחבי העולם ופגע בענפים רבים. אחד מהענפים שספגו את הפגיעה הקשה ביותר הוא ענף הקולנוע — האולפנים לא מפיקים סרטים חדשים, ובשל המגבלות השונות הקהל לא יכול להגיע לאולמות ובתי הקולנוע סגורים. על רקע זה מתרחשים נסיונות למיזוג בין חברות שנפגעו.

 

 

 

לכלכליסט נודע כי בימים אלו מנהלות שתיים מתוך שלוש החברות הגדולות בענף בתי הקולנוע בישראל מגעים למיזוג ביניהן. מדובר על חברת סינמה סיטי שבבעלות משפחת אדרי ועל חברת גלובוס מקס (ששינתה את שמה לאחרונה להוט סינמה) של חברת אלקו שבשליטת משפחת זלקינד.

 

 

מימין: משה אדרי בעלי סינמה סיטי ודניאל זלקינד מבעלי גלובוס מקס מימין: משה אדרי בעלי סינמה סיטי ודניאל זלקינד מבעלי גלובוס מקס צילום: תומי הרפז, Israel Hadari

 

הדיונים בין שתי החברות מצויים בתחילת הדרך, ולא נקבעה עדיין חלוקת המניות העתידית בחברה הממוזגת במידה שהמגעים יבשילו לכדי עסקה. עם זאת, סביר להניח שהמיזוג בין שתי החברות יותיר את השליטה בידי בעלי סינמה סיטי (60%־70% מהמניות), משום שהנכסים שלה גדולים משל גלובוס מקס, ומשום שמשפחת זלקינד עשויה להבין שהיא תתקשה להעלות את גלובוס מקס על פסים של רווחיות אם החברה תמשיך לפעול לבדה.

 

מי שעשויה להתנגד למיזוג היא חברת תיאטראות ישראל של האחים ישראל ומוקי (משה) גרידינגר, שמחזיקה במותגים רב חן ו־yes planet, שתאבד את הבכורה בתור החברה הגדולה בישראל, במונחים של מספר מסכים, אם המיזוג ירקום בסופו של דבר עור וגידים. כך או כך, רשות התחרות (רשות ההגבלים העסקיים) תידרש לדיון מעמיק בנושא, מכיוון שמדובר במיזוג של שניים מתוך שלושה שחקנים שחולשים על 80% מהשוק המקומי.

 

 

מרבית העובדים בחל”ת

 

סינמה סיטי נשלטת על ידי משה ופנינה אדרי, והיורשים של ליאון, אחיו של משה שנפטר. סינמה סיטי מפעילה שישה מתחמים שבהם 36 אולמות, והיא מעסיקה 900 עובדים, רובם ככולם בחל”ת כיום. נתח השוק של החברה עומד על כ־25%. המחזור השנתי של סינמה סיטי, שהיא חברה פרטית ולכן הנתונים שלה אינה גלויים, מוערך ב־400 מיליון שקל בשנה, אולם מאז פרוץ משבר הקורונה לפני שבעה חודשים, החברה נטולת הכנסות.

 

השנה סינמה סיטי היתה אמורה לפתוח את המתחם הגדול שלה בבאר־שבע, שאותו בנתה יחד עם י.ח דמרי בהשקעה של כחצי מיליארד שקל, אולם בשל מגפת הקורונה המתחם טרם נפתח. גם המתחם בחדרה, שאותו בנתה בהשקעה של 60 מיליון שקל, טרם נפתח. החברה נטלה הלוואות בנקאיות בהיקף של עשרות מיליוני שקלים כדי לממן את הקמת המתחמים והיא קיבלה מהבנקים דחייה בפירעון שלהן.

 

 

 

גלובוס מקס מפעילה 10 מתחמים שבהם 96 אולמות בסך הכל, והיא מעסיקה 700 עובדים. גם במקרה זה, הרוב המוחלט של העובדים בחל”ת. נתח השוק שלה עומד על כ־25% גם כן, בדומה לסינמה סיטי. המיזוג בין החברות ייצור חברה שמפעילה 232 אולמות ב־17 מתחמים — גדולה יותר מתיאטראות ישראל שמפעילה 11 מתחמים שבהם 138 אולמות באמצעות המותגים yes planet ורב־חן, שחולשת על 35% מהשוק ומעסיקה 1,000 עובדים. כלומר, המיזוג, אם יצא לפועל, יצור את החברה הגדולה בישראל.

 

את גלובוס מקס, שהיתה בעבר בשליטת יורם גלובוס ובנט קפלן, רכשה אלקו ב־2017 תמורת 144 מיליון שקל מידי כונסים הנכסים שמונו לה. 29 מיליון שקל מסכום זה שולמו עבור פעילות הפצת הסרטים של גלובוס מקס. שנה לאחר הרכישה אלקו דרשה את הסכום הזה בחזרה, בטענה שבפועל הוא נשדד ממנה במקביל לביצוע הליך מכרזי שנוגע להפצת סרטים, אבל הדרישה שלה נדחתה.

 

 

מוקי גרידינגר בעלי רשת בתי הקולנוע רב חן וחברת ההפצה פורום פילם מוקי גרידינגר בעלי רשת בתי הקולנוע רב חן וחברת ההפצה פורום פילם צילום: Piotr Malecki / Forbes / Napo Images

 

מאז שאלקו רכשה את גלובוס מקס, היא לא רוותה ממנה נחת. מכיוון שהחברה נמצאת בבעלות מלאה של אלקו הציבורית, התוצאות הכספיות שלה גלויות. כבר בעת שאלקו רכשה את הרשת היא היתה הפסדית. זלקינד מינו כיו”ר את גיל שרון — יו”ר בזק כיום ומנכ”ל גולן טלקום תחת משפחת זלקינד בעבר — שהצליח לעצור באופן חלקי את הדימום ולחתוך את ההפסדים, אולם את המחצית הראשונה של 2020 חתמה גלובוס מקס בהפסד של 12 מיליון שקל — פי 4 בהשוואה לתקופה המקבילה ב־2019.

 

אולפני הוליווד משותקים

 

המגעים למיזוג מתרחשים בתקופה קשה עבור ענף הקולנוע. כיום בתי הקולנוע מושבתים וסימנים לחזרה לפעילות לא נראים באופק בשל מספר הנדבקים הגבוה. במהלך חודש יוני האחרון עוד דובר על פתיחה מחודשת של בתי הקולנוע, שאף החלו להיערך לפעולה תחת תקנות התו הסגול, אבל בסופו של דבר הם נשארו סגורים. אילו בתי הקולנוע היו נפתחים, הם היו מגלים שגם אין להם סרטים להקרין משום שהאולפנים בהוליווד וברחבי העולם משותקים גם הן בשל התפשטות נגיף הקורונה. גם אם בתי הקולנוע ייפתחו בדצמבר או ינואר הקרובים, ההכנסות צויות לרדת ב־80% לכל הפחות. למעשה, בית ההשקעות Wedbush מעריך כי השנה הקרובה צפויה להיות הגרועה ביותר לתעשיית הקולנוע מאז 1998.

 

 

מיכל הלפרין, הממונה על התחרות מיכל הלפרין, הממונה על התחרות צילום: יריב כץ

לכן בימים אלו מנהלים בתי הקולנוע מגעים עם משרד האוצר ומפעילים עליו לחץ כדי לקבל פיצוי מהמדינה על סגירת האולמות, אך בינתיים הם לא השיגו הישגים כל שהם למעט פיצוי זניח של כמה מאות אלפי שקלים. מנכ”ל סינמה סיטי אבי אדרי אמר בשבוע שעבר ל־ynet כי “שכחו אותנו. יש גבול להפסדים שאנחנו יכולים לספוג. זו בדיחה עצובה”. בעלי בתי קולנוע רבים הזהירו בימים האחרונים שהם קרובים לפשיטת רגל.

 

גם בעולם המצב קשה. לפי הפרסומים חברת בתי הקולנוע הגדולה בעולם MAC, עלולה להגיש בקרוב בקשה לפשיטת רגל (צ’פטר 11); והחברה השנייה בגודלה, סינוורלד, שבבעלות משפחת גרידינגר גם כן, הודיעה על סגירת כל בתי הקולנוע שלה בבריטניה וארה”ב, זאת לאחר שהפסידה 1.6 מיליארד דולר במחצית הראשונה של השנה.

 

x