$
רכב

יבואני הרכב בבעיה: כך יהפוך אוקטובר לחודש המבצעים האגרסיבי ביותר של 2020

לפי הערכות בענף, השילוב של החלת הסגר ובעיות לוגיסטיות ורגולטוריות, בהן כניסת המס הירוק החדש לתוקף ב-1 בינואר, ייאלצו את יבואני הרכב "לנקות מלאי"; בניגוד לשנים אחרות, בהן חברות הליסינג לקחו אלפי מכוניות בבת אחת כדי להקל על היבואנים, השנה הן לא יעשו זאת, וכוח הקנייה יישאר בידי הלקוחות הפרטיים

תומר הדר 12:1222.09.20

חודש אוקטובר יאופיין במבצעי מכירות אגרסיביים מהרגיל, הן בגלל הסגר והן בגלל שילוב של בעיות לוגיסטיות ורגולטוריות שיאלצו את יבואני הרכב "לנקות מלאי". כך מעריכים גורמים בענף הרכב.

 

 

בפועל, מדובר בשילוב של אירועים שספק אם יבואני הרכב היו יכולים לצפות מראש. לפי הערכות, יבואני הרכב הגדולים יתחילו כבר עם צאת יום כיפור במבצעי מכירות בהיקפים נרחבים, תוך שימת דגש על אמצעי שיווק דיגיטליים.

 

אך מדוע דווקא כעת יחלו היבואנים במבצעי המכירות? ראשית, החל ממחציתה השנייה של שנת 2020, ציי הרכב הגדולים, כלומר חברות הליסינג וההשכרה, אינם רוכשים מכוניות חדשות. ברוב המקרים האריכו חברות הליסינג את חוזי החכירה הקיימים של הלקוחות משלוש שנים לארבע שנים, משמע מחזיקי רכב צמוד רבים נותרו עם המכונית לפחות עד אמצע שנת 2021.

 

מגרש מכוניות של שלמה סיקסט בצריפין מגרש מכוניות של שלמה סיקסט בצריפין

 

 

בעיה נוספת אשר נוגעת ליבואני הרכב התעוררה רק בשבוע הנוכחי: אולמות התצוגה של יבואני הרכב סגורים מתחילת השבוע ופועלים במתכונת מצומצמת, כלומר מכירות באמצעים דיגיטליים.

 

על פי הערכות, מכוניות שנמכרו ללקוחות ביולי אוגוסט ימסרו במהלך ספטמבר, אך המכירות שהיו אמורות לצאת לפועל בספטמבר "נתקעו" בחלק הגדול. לפי הערכות בענף, מדובר במעל 70% מן העסקאות של הלקוחות הפרטיים אשר נעשות באולם התצוגה. נכון לימים אלה, גורל הפעלת אולמות התצוגה של יבואני הרכב באוקטובר טרם הובהר, אך ככל הנראה ימצא מתווה שיאפשר הפעלה באוקטובר. הבעיה היא שבמהלך החודשים נובמבר ודצמבר, יבואני הרכב נכנסים כמדי שנה לתהליך של צמצום מלאי קיים, כדי לקלוט מכוניות המיועדות להגיע לישראל למכירה ללקוחות בינואר.

 

ואולם- השנה היא שנה "מיוחדת" הן במישור המקומי והן במישור הגלובאלי: במישור המקומי, יבואני הרכב תקועים עם מכוניות בלתי מכורות שהחלו להצטבר עוד באפריל.  

 

תקן זיהום חדש

 

מטבע הדברים, המכוניות שוחררו לדרכן החל ביוני, אך משלוחים חדשים של מכוניות הגיעו ארצה ואלה היו אמורות להימכר בספטמבר ובאוקטובר, אלא שכעת כאמור - הסוכנויות סגורות. במישור הגלובלי מתמודדים יבואני הרכב עם מצב עוד יותר בעייתי: כאילו כדי להוסיף חטא על פשע, שנת 2021 צפויה להיות שנה בה יכנס לתוקף לראשונה תקן זיהום חדש, ב-1 בינואר – אך חשוב מכך, תקן הזיהום הישן של המכוניות, תקן אשר נקרא "יורו 6 D" צפוי לפוג ב-31 בדצמבר 2020.

 

המשמעות היא שעשרות אלפי מכוניות אשר נמצאות בדרכן לישראל לא יוכלו להיכנס ארצה ב-1 בינואר. כפי שנחשף ב"כלכליסט", יבואני הרכב כבר פועלים לשינוי רוע הגזירה אך בכל מקרה, נמלי ישראל ומחסני הערובה יתמלאו בנובמבר ובדצמבר במכוניות בתקן הישן.

 

זאת ועוד - המכוניות בתקן יורו 6 D אינן היחידות שצפויות להגיע ארצה: בימים אלה ממש נערכים יבואני הרכב לשינוי נוסחת החישוב של המס הירוק שיכנס לתוקף ב-1 בינואר- אותו שינוי צפוי   לגרום ליבואני הרכב לשחרר אלפי מכוניות ממכס בדצמבר, לפני כניסת המס החדש לתוקף. כדי לשחרר את המכוניות ממכס בדצמבר יש לוודא כי אלה יגיעו לנמלי ישראל במהלך נובמבר-דצמבר, מה שיגדיל עוד יותר את הלחץ הקיים כבר כעת על שטחי האחסון של יבואני הרכב.

 

כאמור, יבואני הרכב "תקועים" כעת עם אלפי מכוניות במתקני הערובה, מכוניות שהיו אמורות להימכר כעת באולמות התצוגה, וגם בחודש הבא, מה שהיה אמור "לרכך" מעט את העומס על מתקני יבואני הרכב שיווצר החל בנובמבר. אלא שכאמור אולמות התצוגה סגורים. לכן לא ישארו בידי יבואני הרכב ברירות רבות – ואלה יהיו חייבים לצאת בחודש הבא בשורה של מבצעי מכירות אגרסיביים.

 

בניגוד לשנים רגילות, בהן חברות הליסינג שימשו כגורם מאזן, כזה שלוקח בבת אחת אלפי מכוניות כדי להקל על יבואן, הפעם חברות הליסינג אינן רוכשות מכוניות, מה שיותיר את כוח הקנייה בידי הלקוח הפרטי, לפחות במהלך החודשים אוקטובר ונובמבר.

x