$
בארץ

סמוטריץ' מסרב לקבל דחייה בהשקת הקו הראשון של הרכבת הקלה בת"א

שר התחבורה, בכירי משרדו ונציגי נת"ע ערכו אתמול פגישת עדכון במשרדו על בעיות בדרך להפעלת הרכבת ב-2021, שבסופה סמוטריץ' חזר והודיע שהוא מצפה שייעשה כל מאמץ לפתוח הרכבת בזמן ושכל תוספת תקציבית שתעלה תיבחן במדוקדק; ברקע, קרונות חדשים של הרכבת הגיעו לישראל

ליאור גוטמן 18:4813.01.20

שר התחבורה בצלאל סמוטריץ' מסרב לעת עתה לקבל כל אפשרות דחייה של השקת הקו הראשון של הרכבת הקלה בתל אביב.

 

  

כך חזר והודיע השר בסיומה של פגישה שנערכה אתמול (א') בשעות הלילה בלשכתו, בנוכחות בכירי משרד התחבורה וחברת נת"ע (נתיבי תחבורה עירוניים), שאחראית על הקמת מערך הסעת ההמונים בתל אביב.

 

קרונות הרכבת קלה בתל אביב קרונות הרכבת קלה בתל אביב צילום: יח"צ

 

בנוסף, הודיע סמוטריץ' כי כל תוספת תקציבית שתעלה תבחן במדוקדק, בשל העובדה שהמדינה מתנהלת תחת תקציב של 1/12, ללא רזרבות חדשות לנושאי התחבורה.

 

בפגישה עודכן השר בבעיות או מכשולים בדרך להשקה הרשמית של הרכבת בסוף 2021, אך דובר בעיקר בנושא השלב הבא בפרוייקט הקו הראשון שנבנה, שהוא הקו האדום: פ"ת, ת"א עד דרום בת-ים. כעת כבר הסתיימו חפירות התחנות התת קרקעיות שיש לאורך הקו ויש לעבור לשלב הטמעת מערכות (חשמול, תקשורת ואיתות).

 

על פי פרסומים מהשבוע האחרון, נת"ע ניסתה לרמוז שתתכן דחייה של חצי שנה עד שנה בפרויקט, כאשר לחלק ממשרדי מהממשלה המעורבים הגיעו הערכות ראשוניות לתוספת תקציב של כמה מאות מיליוני שקלים.

 

כאמור, השיחה בין הצדדים הסתיימה בהודעתו של סמוטריץ' שהוא מצפה מכולם להרתם לפרויקט ולעשות כל מאמץ, כולל בעבודות בשטח, כדי להביא את הקו לפתיחה מסודרת.

 

שר התחבורה בצלאל סמוטריץ' שר התחבורה בצלאל סמוטריץ' צילום: אבי מועלם

 

בשאר קווי הרכבת המצב אינו יותר טוב: כפי שפורסם בכלכליסט משרד הכלכלה ביקש להקפיא את המכרזים לקו הירוק (חולון -הרצליה) והקו הסגול (מרכז ת"א - יהוד מונוסון), עד שנתקל בהתנגדות של החשב הכללי. כך או כך, בסוף דצמבר פורסם שהמדינה דחתה את ההגשה של המכרזים מפברואר הקרוב לקיץ.

 

בינתיים, המדינה אישרה אתמול לנהל מו"מ עם תושבי כפר שלם על פיצוי בעבור העברת הקו הסגול בשטחם, שלא החלה בנייתו.

 

ברקע ההתרחשויות, בשבוע האחרון החלו להגיע קרונות חדשים של הרכבת הקלה.

 

אלו נחתו בנמל חיפה והיו אמורים להגיע לאזור המוסך הראשי בפתח תקווה, אולם מזג האוויר הסוער עקב את פריקת הקרונות בכמה ימים. עם הגעת המשלוח החדש, מספר הקרונות שיש בישראל כבר מאפשר הסעה לבדיקות של מערך קרונות רכבת שלם וארוך יותר.

x