שימו לב, אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר. קראו עוד הבנתי
בארץ

הדלק הירוק החדש: סונול מתחילה לרכוש ביו־דיזל

ל"כלכליסט" נודע כי חברת טרנס ביו־דיזל משפרעם שמייצרת דלק מפסולת שמנים תספק את הדלק לסונול. סונול מספקת זה חודש ביו־דיזל לדן

נווית זומר וליאור גוטמן 07:2612.08.19

סונול חתמה לאחרונה על הסכם אספקת ביו־דיזל עם חברת טרנס ביו־דיזל משפרעם, כך נודע ל"כלכליסט". החברה מייצרת ביו־דיזל מפסולת שומנים ושמנים באמצעות תהליך פרוק אנזימטי חדשני שעליו נרשמו שישה פטנטים. ביו־דיזל הנו שם כללי לחומרי דלק הניתנים לשימוש במנועי דיזל כתוסף לסולר, שמקורו לרוב משמנים אורגניים. יתרונו העיקרי של הדלק הוא בשיעור פליטת המזהמים הנמוך שלו ביחס לשימוש בסולר "רגיל". עם זאת, המס על ביו־דיזל צפוי לעלות ב־1 בספטמבר.

 

 

טרנס ביו־דיזל ממחזרת פסולת שמן שנאספת מתחנות דלק ומבורות הניקוז של מסעדות, בתי מלון וכל מקום שצורך שומנים, ובמקום לשופכה למאגרי פסולת היא ממוחזרת לשימוש כתוסף נקי לדלק.

 

טרנס ביו־דיזל הוקמה ב־2008 ובעליה הם היזם ד"ר סובחי בשיר, בית ההשקעות אלטשולר שחם שמחזיק ב־28% מהחברה ונחמיה זמוש. עד כה הושקעו בחברה 12 מיליון דולר. כיום הביו־דיזל מיוצר במתקן בשפרעם, לאחר שטרנס קיבלה אישור מרשות המסים כיצרן דלק מורשה וקיבלה סיוע ממשלתי מרשות החדשנות.

 

סונול מספקת זה חודש את הביו־דיזל לחברת האוטובוסים דן. עדיין מדובר בפיילוט שבמסגרתו דן מקבלת אספקת ביו־דיזל בהיקף של 5,000 ליטר בחודש, שבו היא משתמשת בחלק מצי האוטובוסים שלה במסוף דן בבאר שבע.

מנכ"ל סונול ניר גלילי מנכ"ל סונול ניר גלילי צילום: עמית שעל

 

 

החזון של טרנס ביו־דיזל וסונול הוא לספק ביו־דיזל לתצרוכת מכוניות הנוסעות על דיזל, משאיות ואוטובוסים על מנת להקטין את זיהום האוויר בישראל. לשם כך נחוצים מיליוני ליטרים של ביו־דיזל ביום. נכון להיום, השימוש בסוג הדלק הזה אינו נפוץ יחסית.

 

כיום המדינה דורשת מבעלי צי רכב שכולל יותר מעשרה רכבים להניע 3% מהצי באנרגיה נקייה, והשימוש בביו־דיזל עשוי לסייע לחברות התחבורה השונות להציג ירידה בזיהום האוויר הממוצע של כלי הרכב שבבעלותן. אפשרות אחרת היא להסב חלק מהצי לשימוש בגז טבעי או לרכב חשמלי, שהוא נטול פליטות של שריפת דלקים מכל סוג שהוא.

 

טרנס ביו־דיזל בוחנת הקמת מפעל גדול לייצור ביו־דיזל ובתקופה הקרובה צפויה להחליט על מקומו. לצורך כך השותפים בחברה החלו בגיוס הון פנימי למימון הקמת המפעל. מהחברה נמסר כי נבדקת כעת אפשרות לייצר ביו־דיזל בהיקפים מסחריים במפעל של דלק סאן בדימונה בשיתוף פעולה עם קרן פימי שהיא בעלת המתקן.

 

המגבלה העיקרית של הביו־דיזל נעוצה בתשתיות האספקה: בעבר שקלה המדינה לשנע ביו־דיזל באמצעות הצנרת הקיימת של חברת תשתיות נפט או קצא"א, אולם בדיעבד התברר שההולכה אינה מתואמת לכך. מנגד, השימוש בגז טבעי מחייב הקמת צובר גז או תשתית הולכה שחלקה קיימת, ואילו השימוש בחשמל הוא הפשוט ביותר ומאפשר טעינה מהרשת.

 

בדו"ח המיסוי הירוק של רשות המסים מ־2016 ישנה התייחסות לביו־דיזל: "נראה כי פוטנציאל היקף הייצור המקסימלי יהיה נמוך בהרבה מזה התיאורטי ויהווה אחוזים בודדים בלבד מתוך הביקוש לדלק בישראל". עוד נטען בדו"ח ש"בהתאם לדרישות התקן האירופי (והישראלי) לסולר, ניתן לערבב ביו־דיזל בשיעור של עד 7% (B7) עם דיזל רגיל ללא התאמות מיוחדות של המנוע".

 

מנכ"ל סונול ניר גלילי אישר את פרטי הידיעה.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x