שימו לב, אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר. קראו עוד הבנתי
בארץ

בלעדי לכלכליסט

שלום למשאיות: הניסוי שיפנה את נתיבי איילון

נתיבי איילון ומשרד התחבורה ירחיבו את הניסוי שבשלב הראשון שלו, שיחל באוגוסט, יתומרצו נהגי רכב פרטי להימנע מנסיעה בשעות העומס. בשנה הבאה יצטרפו אליהם 1,000 נהגי משאיות כבדות, ועובדי חברות מאזורי תעסוקה מרכזיים

תומר הדר 09:5716.07.19

ניסוי אלטרנתיב - או “נעים לירוק” בשמו הקודם - יורחב בתחילת השנה הבאה ויכלול גם נהגי משאיות כבדות מעל 12 טון, כמו גם עובדים באזורי תעסוקה צפופים שנעים לעבודה ברכב פרטי. כך עולה מתוכניות עבודה ראשוניות שהגיעו לידי “כלכליסט”.

 

 

 

ניסוי המשאיות מיועד לצאת לדרך במהלך 2020. לדברי שני מנדל, מנהלת תחום אלטרנתיב בנתיבי איילון, ישתתפו בו 1,000 נהגי משאיות כבדות - משאיות שמשקלן מעל 12 טונות, והן מהוות כיום כ־20%-15% מתפוסת כלי הרכב בנתיבי איילון. בסך הכל כיום נוסעות בכבישי הארץ כ־45 אלף משאיות כאלה.

 

 

 

 

משאיות באיילון משאיות באיילון צילום: אוראל כהן

 

בדומה לניסוי שבו ישתתפו נהגי רכב פרטי, גם נהגי המשאיות הכבדות צפויים לקבל תמריצים כספיים על המנעות מנסיעה בנתיבי איילון בשעות העומס. כיום נתיבי איילון אוסרים כליל על נסיעת משאיות כבדות בתחומם בשעות הבוקר המוקדמות, בין 9:00-6:30. לעומת זאת עיריות חיפה וירושלים מגבילות תנועת משאיות בתחומן בכל שעות היממה, אך הגבלה זו נועדה להפחית את זיהום האוויר בערים ועל כן מונעת רק את כניסתן של משאיות הפולטות חומרים מזהמים מסוימים.

 

על הכוונת: אזורי תעשייה מרובי חברות וכלי רכב

 

בנתיבי איילון עדיין לא גיבשו את פרטי הניסוי הסופיים הקשורים למשאיות: אלו יוחלטו רק לאחר מכרז, שייצא לדרכו בינואר 2020. כיוון שכך, בחברה לא ידעו לומר אילו שעות יוגדרו כשעות עומס, שמנסיעה בהן יהיה על נהגי המשאיות לנסות להימנע.

 

עם זאת ניתן לשער כבר עכשיו שאופן החלת התמריצים ייעשה בשיטה דומה לזו של ניסוי הרכב הפרטי: בניסוי זה, שאמור להתחיל בחודש הבא, נהגים יקבלו “תקציב” שנתי של 4,500 שקל, ממנו ייגרעו סכומים בכל נסיעה בשעות העומס או במרכזי הערים, במטרה לשנות את דפוסי הנסיעה של הנהגים. ניתן לשער שבאופן דומה, גם נהגי המשאיות יקבלו תקציב התחלתי - שיהיה גבוה יותר, בהתחשב בכך שמשאית תופסת את נפחן של ארבע מכוניות על הכביש.

 

כיוון שמדובר בתוכנית עבודה וברעיונות ראשוניים שנבחנים, בשלב זה עדיין לא ידוע מה יעלה בגורל נהגים שאין באפשרותם לשנות את שעות הנסיעה שלהם - למשל, משום שעליהם לחלק סחורה או חומרי בניין, בשעות שאינן גמישות. ניתן לשער כי הם ייאלצו לספוג את סכומי “הקנס” שייגרעו מתקציבם.

 

במקביל, נתיבי איילון, שמפעילה את הניסוי בשיתוף עם משרד התחבורה, תבחן קיומו של ניסוי דומה, המיועד לחברות גדולות וארגונים: החברה תמפה אזורים שיש בהם מספר גדול מאד של משרדים וחברות, ומאופיינים בצפיפות תחבורתית גדולה - דוגמת אזור התעשייה רמת החייל בתל אביב.

 

לאחר מכן נתיבי איילון תשכור יועצים חיצוניים בתחום הכלכלה ההתנהגותית, ואלו ינסו למצוא מודל שיתמרץ את המעסיקים שמשרדיהם נמצאים באזורים הבעייתיים, על מנת שאלו יבחנו ויתורים מסוימים שיובילו להפחתת עומס כלי הרכב באותם אזורים. מודל תמרוץ זה עדיין לא גובש, אך לא מן הנמנע כי היועצים יציעו למעסיקים רעיונות שיובילו לוויתור של העובדים על שימוש ברכב הפרטי, לדוגמה גמישות בשעות ההגעה או עבודה מהבית. כמו כן טרם הוחלט האם התמריץ עצמו יהיה כספי או שמא עצם ההיתר לעבוד מחוץ למשרד או לשנות את שעות ההגעה.

 

ניסוי שינוי דפוסי הנהיגה ברכב הפרטי יתחיל באוגוסט

 

בינתיים, בעוד שלושה שבועות, ב־1 באוגוסט, ייצא לדרך השלב המעשי של ניסוי אלטרנתיב, שנועד לשנות את שעות הנהיגה ודפוסי הנסיעה של נהגי הרכב הפרטי: 100 אלף נהגים ישתתפו בניסוי זה, שבו תותקן במכשיריהם הסלולריים אפליקציה, ובה יעודכן גובה הבונוס הכספי לו הם זכאים. כמו כן יותקן ברכבם מכשיר ניטור.

 

הנהגים יקבלו תקציב שנתי של 4500 שקל, ובכל פעם שיסעו ברכבם בשעות העומס, ייגרע מתקציבם סכום של שקל וחצי לכל קילומטר נסיעה. אם יבחרו לנסוע בשולי הערים בשעות העומס, ייגרע מהם סכום של 30 אגורות. לעומת זאת, אם יסיעו ברכבם נוסעים אחרים - כפי שידווחו באפליקציה - חשבונם יזוכה לפי תעריף של 75 אגורות לקילומטר, עד לתקרה של 25 שקל לנסיעה.

 

משתתפים שיבחרו לזנוח את הרכב הפרטי לטובת נסיעה בתחבורה הציבורית, יקבלו החזרים של 50% מתעריפי הנסיעה בתחבורה הציבורית, עד לתקרה של 60 שקל בחודש - וזאת באמצעות מעקב באמצעות כרטיס רב קו.

 

שלוש החברות שיהיו אחראיות על הפעלת אפליקציית הניטור של אלטרנתיב, הן פוינטר, פנגו ומוטורולה ישראל.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x