$
רכב

יש חשמל באוויר: רגע האמת של תל-אופן

אחרי שהאופניים השיתופיים והקורקינטים החשמליים הבריחו את המשתמשים, לזכיינית שירות השכרת האופניים התל-אביבי יש תוכנית הצלה; ההצעה: הצי יוסב להנעה חשמלית

אודי עציון 07:1614.06.19

 

כשמתיישבים על האופניים הירוקים המוכרים לכל תושב או תייר תל־אביבי, התחושה מוכרת. רק כשמתחילים לסובב את הפדלים מרגישים את ההבדל, כשהאופניים מתחילים לדחוף קדימה לבד. האמת? כמו כל אופניים חשמליים שפגשתם ואפילו יותר בעדינות מרובם. מה שנקרא צעד קטן לאופניים, צעד גדול לשירות ההשכרה העירוני החבוט ולחולצה המיוזעת שלכם.

 

 

 

שירות תל־אופן יצא לדרך ב־2010. ראש עיריית תל־אביב, רון חולדאי, קיבל השראה משירות השכרה הפריזאי המצליח Velib. הוא החליט לייבא את המודל לעיר הגדולה, הפקוקה ונטולת החניה שלחופי הים התיכון, שבניגוד לפריז גם נטולת מטרו, ועם פחות מדי נתיבי תחבורה ציבורית - מה שמחמיר עוד יותר את בעיות התנועה שלה. במכרז להפעלת השירות זכתה חברת FSM שירותי קרקע מקבוצת פרידנזון.

עד שלוש שעות נסיעה רצופה או 50 ק"מ. האופניים לאחר ההסבה לחשמל עד שלוש שעות נסיעה רצופה או 50 ק"מ. האופניים לאחר ההסבה לחשמל צילום: עמית שעל

 

ההתחלה הייתה קשה: בעיות במערכת העגינה של האופניים שתיסכלו את המשתמשים ולקח זמן עד שהושלמה הפריסה ברחבי העיר, עם 200 תחנות ו־2,200 זוגות אופניים. עד שנפתרו בשנים האחרונות בעיות העגינה, השתלטו על הכבישים ועל המדרכות בעיר האופניים החשמליים, שבעצמם הודחו בשנה האחרונה מהבכורה בידי הקורקינטים החשמליים. תל אופן, שכבר הגיע בשיאו ל־100 אלף השכרות חודשיות, ירד ל־50 אלף. מספר המנויים צנח מ־8,600 ב־2016 לכ־4,000 ב־2018.

 

פעילות שכבר התרחבה לבת־ים ולרמת־גן נזנחה, אחרי שהציבור הצביע ברגליים לטובת הכלים החשמליים, גם על חשבון הולכי הרגל שנפגעים תדיר ממי שרוכבים על המדרכות, או שרק נתקלים בקורקינטים להשכרה זרוקים על מדרכות ובתחנות אוטובוס.

 

חשמליים, כבדים ומגושמים

 

FSM לקחה את הזמן שלה בפיתוח פתרון חשמלי משלה, אבל עכשיו הוא סוף־סוף כאן על השולחן. האופניים הקיימים הוסבו להנעה חשמלית, עם תוספת של מנוע 250 וואט תקני וסוללה חשמלית. הביצועים תואמים את דרישות החוק, תאוצה רק כשמפדלים ועד 25 קמ"ש. הסבל לאחסון התיק הוקרב לטובת הסוללה, וסבל קדמי יחליף אותו.

 

תל אופן פיתחו שתי גרסאות, אחת עם סוללה קבועה ואחת עם מתחלפת. סוללה מתחלפת תאפשר לרוכבים להחליט האם לשכור אופני פדלים רגילים (אך כבדים בק"ג וחצי שמוסיף המנוע החשמלי) או להוסיף תשלום ולשכור גם סוללה שתחשמל אותם, ותהיה מונחת במתקן טעינה שיבטיח שתמיד יהיה בהם 100% טווח. החיסרון היה שתהליך ההשכרה יהיה קצת יותר מסורבל.

 

היתרון של הסבת האופניים הקיימים הוא האפשרות להשתמש בתחנות העגינה הקיימות, והוזלה גדולה בעלות ההשקעה באופניים עצמן לעומת רכישת צי של אופניים חדשים. החסרון הוא שעדיין מדובר באופניים כבדים ומגושמים, והעירייה עדיין תידרש להשקיע כמה מיליוני שקלים בהסבה. "מחיר השימוש באופניים החשמליים יכול להישאר דומה לזה שבאופניים הקיימים, כי אנחנו מעריכים שהמעבר לחשמליים יביא הרבה לקוחות חדשים, והגידול בכנסות יאזן את העלויות הגבוהות יותר", אומר פרדי קלו, מנכ"ל FSM.

 

כיום מנוי חודשי לשירותי החברה עולה 240 שקל לתושב תל־אביב ו־280 שקל לאחרים, או 48 שקל לשלושה ימים, 17 שקל ליום חול ו־23 שקל בשבתות וחגים, שבהם גדל מספר ההשכרות פי ארבעה, בהיעדר כתחליף לתחבורה הציבורית שאיננה.

 

טווח הנסיעה הרשמי של הגרסה החשמלית, 50 ק"מ או שלוש שעות רכיבה רצופות, יאפשר גם רכיבות ארוכות יותר ברחבי גוש דן, בתקווה שבעקבות השקת הגרסה החשמלית יצטרפו לשירות ערים נוספות. חלק מראשי הערים נמנעו מהשקת שירות השכרת אופניים בשל הצורך בהשקעה גדולה בשבילי אופניים ובשל החשש מתקריות בינם להולכי רגל. אופניים חשמליים, לעומת זאת, מאפשרים רכיבה מהירה ובטוחה יותר בכביש, והרכיבה על המדרכה אסורה עליהם, מה שעדיין מותר לאופניים רגילים.

 

העתיד של תל אופן

 

את ההחלטה תצטרך לקבל עיריית תל־אביב. החוזה של FSM מסתיים בסוף 2020, כשהעירייה יכולה להאריכו בחמש שנים, לצאת למכרז חדש, או לבטל כלל את השירות - שעולה לה 5 מיליון שקל לשנה - ולהותיר את העיר לשירותי ההשכרה הפרטיים. כפי שנחשף ב"כלכליסט", האופציה הזו בהחלט נשקלת.

 

מפעילות שירותי השכרת אופניים כמו Car2go (מובייק) או שירותי הקורקינטים שמציעות כבר בחו"ל אופניים חשמליים להשכרה (כמו Lime ו־Bird) ישמחו להתמודד במכרז כזה, אך יציאה אליו תעכב את המעבר לשירות השכרה חשמלי עירוני לשנתיים, ועשויה להיות מלווה במחלות ילדות דומות.

 

"היתרון של שירות עירוני הוא שהעירייה מפקחת עליו", אומר פרדי קלו. "אנחנו פרוסים בכל העיר, גם באזורים שחברות הקורקינטים לא פועלות בהם, והשימוש בתחנות עגינה מונע כמעט לחלוטין זריקת כלים על המדרכה".

 

שירות עירוני מאפשר לעירייה גם לשלוט בתעריפים, ולהחליט למשל על מתן הנחות לתושבים המתגוררים בסמוך לאזורי עבודות הרכבת הקלה, כאמצעי להתגבר על בעיות התנועה שגורמות העבודות.

 

FSM גם תציע לעירייה סוג חדש של תחנות עגינה, שיענו על הצורך בזמינות משופרת עם מנגנון נעילה באופניים עצמן, שאותו אפשר להפעיל דרך אפליקציה רק כשהם חונים באזורים שהוגדרו לכך - אפילו שטח של מספר מטרים שיוגדר כתחנה ללא הפרעה להולכי רגל - ללא תשתית יקרה ועם שליטה היכן משאיר המשתמש את הכלי.

 

האופניים החשמליים הם תוכנית ההישרדות של FSM, אבל גם האבולוציה המתבקשת כבר מספר שנים לשירות. עם קו אדום של הרכבת הקלה שיהיה מוכן לכל המוקדם באוקטובר 2021 ויכסה רק אזור מוגבל של המטרופולין, קווים נוספים שיצטרפו רק ב־2026 ומטרו שיגיע שנים אחר כך, ויוזמת אגרות הגודש של משרד האוצר, מדובר בפתרון שכבר צריך היה להיות בתל־אביב מזמן.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x