$
בארץ

בלעדי לכלכליסט

מאבק העובדים ברכבת מאיים לעכב את קיצור הנסיעה בין רעננה לת"א

הוועד הודיע לעובדים לא להזמין חלפים למערכות האיתות מחברת מיקור החוץ העובדת עם הרכבת. התוצאה: חשש לעיכוב בשדרוג של קווים חדשים, ובכלל זה קיצור זמן הנסיעה מתל אביב לרעננה מ־45 דקות ל־20 דקות

ליאור גוטמן 07:0517.04.19

עובדי רכבת ישראל ממשיכים לשבש את שגרת העבודה, הפעם מול חברת טאלס הצרפתית, ספקית מערכות האיתות של המסילה והרכבות.

 

 

 

בהודעה שנשלחה לעובדים, ושהגיעה לידי “כלכליסט”, נכתב כי "ועד העובדים מודיע שלא ייפתחו מק"טים חדשים ודרישות חדשות לחלפים בעבור חברת מיקור החוץ טאלס; כמו כן לא ייפתחו הזמנות חדשות ולא יתבצעו שחרורים מהמכס למטענים/חלפים מחוזה זה; לא תיקלט סחורה חדשה מחברת טאלס ולא ישולמו חשבוניות לחברת טאלס בעניין החלפים".

 

בוועד מסכמים את המסר בכך ש"הוראה זו היא עד להודעה חדשה". בפועל, היא כבר נכנסה לתוקף.

 

קשה להפריז בחשיבותו של רכיב האיתות בעבודתה של רכבת ישראל. בדו"ח השנתי האחרון של הרכבת היא מחדדת כי "החברה מפעילה מרכז שליטה ופיקוד ארצי ('משואה'), אשר עיקר פעילותו הוא ניהול, תפעול ובקרה של תנועת הרכבות בזמן אמת תוך כדי הקפדה על בטיחות ודיוק התנועה, וכן קביעת הוראות התפעול ברמה המערכתית והמקומית. במסגרת הפעילות, גורמים מקצועיים מנתבים את נסיעת הרכבות ואחראים על ניהול תנועת הרכבות. יצוין כי המשואה אחראי גם על הפעלת מערכת האיתות ומערכות נוספות".

 

 

גילה אדרעי, יו"ר עובדי רכבת ישראל גילה אדרעי, יו"ר עובדי רכבת ישראל צילום: אלעד גרשגורן

 

הפעימה הבאה לא מוכנה

 

בעניין הסכסוך החדש, טוענים בסביבת החברה שמדי ארבעה חודשים החברה מעדכנת את מערכת האיתות, משדרגת את הרכיבים ומכניסה קווים חדשים לעבודה.

 

הפעימה של החודש הבא כבר תוכננה, אבל עיצומי העובדים גורמים לכך שהפעימה הבאה של חודש אוגוסט מוכנה רק ב־50%. החברה אמורה לחבר מקטע מסילה חדש באזור קריית גת ועוד אחד באזור חיפה וליד הקישון. הפעימה האחרונה של השנה, שמתוכננת לחודש נובמבר, כבר נמצאת בסכנת הקפאה או דחייה, והיא כוללת את החיבור הישיר של אזור השרון לתל אביב.

 

דן הראל, יו"ר הרכבת דן הראל, יו"ר הרכבת צילום: עמית שאבי

 

נכון להיום, נסיעה מרעננה לתל אביב נמשכת 45 דקות, אבל עם החיבור והשדרוג בנובמבר הקרוב היא אמורה להימשך לא יותר מ־20 דקות. בסביבת הרכבת טוענים כי אם השיבושים יימשכו, לא ברור בשלב הזה אם החיבור הישיר של אזור השרון לתל אביב אכן יתקיים במועדו.

 

עיון בדו"חות הרכבת לסוף 2018 מעלה שחברת הרכבת תלויה בהתקשרות עם טאלס, והיא קריטית לפעילות החברה. לפי דו"חות החברה, ההתקשרות בין הצדדים החלה עוד בשנת 2008. אז "חתמה החברה על הסכם עם טאלס לרכישה ולהטמעה של מערכות איתות למערך הרכבתי של החברה. ההסכם הוא בתוקף לחמש שנים וניתן להארכה על ידי הצדדים לחמש תקופות נוספות של שנה כל אחת".

 

תלות בספק אחד

 

ב־2016 הוארך ההסכם עם החברה עד לסוף 2018, כאשר "טאלס תספק קורסים ומערכי הסברה לעובדי החברה בדבר הפעלת המערכות ותחזוקתן. בנוסף, טאלס מספקת חלקי חילוף למערכות הנרכשות ואחריות בת חמש שנים בעבור המוצרים שהיא מספקת לחברה".

 

עוד דיווחה הרכבת כי היא פועלת להאריך שוב את ההתקשרות בין הצדדים לכחמש שנים ובהיקף של כ־38 מיליון שקל, עם הצהרה ש"טאלס היא הספק העיקרי שלחברה קיימת בו תלות מהותית. תלות החברה בטאלס היא בשל אופי ההפעלה ותחזוקת הציוד".

 

במילים אחרות, החברה אינה יכולה להסתדר בלי הספק הצרפתי מכיוון ש"חלקי חילוף מקוריים יכולים להיות מיוצרים על ידי טאלס בלבד. שינוי תוכנה וחומרה במערכת הקיימת יכול להתבצע על ידי טאלס בלבד, ואחריות על הבטיחות הכוללת של המערכת ניתנת על ידי טאלס".

 

השורה התחתונה: הוועד משבש גם את פיתוח הרכבת וגם את יכולתה של המערכת להבטיח כי תעמוד ברף הבטיחות שהחברה הציבה לעצמה. בהנהלה ערים לבעיה, אבל התקווה היא ששר תחבורה חדש, עם יו"ר ההסתדרות הנכנס, יצליח להרגיע את השטח ולאפשר יחסי עבודה תקינים, או לעשות מה שלא נעשה בקדנציה הנגמרת של הממשלה הנוכחית. דו"ח מבקר המדינה מחודש מרץ האחרון הצביע על כשלים רבים בעבודת הרכבת ובפיקוח הממשלתי עליה.

 

חברת רכבת ישראל התכנסה אתמול להרמת כוסית לפסח. חגיגות גדולות לא היו, אלא בעיקר פרצופים עצובים וחילופי האשמות הדדיים על מצבה הקשה של החברה. גם לעובדים וגם להנהלה ברור שיידרשו חודשים כדי לשקם את מערכת יחסי העבודה שם. בשלב הזה כל צד מעדיף לחבוט בצד השני בלי להבין שבהיעדר שר תחבורה חדש, שר אוצר חדש ומנכ”ל חברה טרי שייכנס לתפקידו רק בסביבות חודש יוני, כל מה שהם מנסים לעשות לא מקדם אותם לשום מקום.

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x