שימו לב, אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר. קראו עוד הבנתי
בארץ

בלעדי לכלכליסט

פיילוט חדש ברכבת ישראל: ישראכרט במקום רב־קו

רכבת ישראל בחרה בישראכרט להפעלת פיילוט שמטרתו תשלום בכרטיס אשראי לנסיעות ברכבת - החברה היא היחידה שפיתחה תשתית תשלום חכמה לנוסעים. הפיילוט צפוי להתחיל במהלך השנה

רחלי בינדמן 06:5606.03.19

רכבת ישראל בחרה בישראכרט להפעלת פיילוט שמטרתו תשלום בכרטיס אשראי בשערי הרכבת, כך נודע ל"כלכליסט". הפיילוט צפוי להתחיל במהלך 2019. 

המטרה היא לאפשר לנוסעים מזדמנים שלא מחזיקים ברב קו, לתיירים ואפילו לציבור הנוסעים שכן מחזיק ברב קו אך מתוסכל מכך שהוא נדרש להטעינו מראש לפני הנסיעה, במה שעלול לגרום לו לפספס את הרכבת הבאה, לשלם באמצעות כרטיס אשראי.

 

רו וקסלר, מנכ"ל קבוצת ישראכרט. היחידה שהרימה את הכפפה רו וקסלר, מנכ"ל קבוצת ישראכרט. היחידה שהרימה את הכפפה צילום: צביקה טישלר

 

 

ביולי חשף "כלכליסט" כי הרכבת פרסמה קול קורא בקרב חברות כרטיסי האשראי לפתח תשתית תשלום חכמה לנוסעים באמצעות טכנולוגייה מבוססת EMV ובשיטת ה־contactless (תשלום ללא מגע). זאת כדי שבסופו של דבר כל אדם שמחזיק כרטיס אשראי יוכל לשלם איתו בשערי השירות של הרכבת (המכונים ואלידטורים).

 

חצי שנה לאחר מכן מתברר כי רק חברת כרטיסי אשראי אחת הרימה את הכפפה - ישראכרט - העומדת לפני הנפקה בבורסה. זו החברה היחידה שהנפיקה לכל הלקוחות שלה כרטיסי אשראי בינלאומיים שניתן לשלם איתם בטכנולוגיה ללא מגע. לאומי קארד וכאל אמנם נמצאות בתהליך דומה של המרת הכרטיסים לכרטיסים מבוססי הטכנולוגיה החכמה, אך הדבר יארך עוד כמה חודשים.

 

לכן החליטו ברכבת לצאת בשלב זה לפיילוט רק עם ישראכרט. הפיילוט יכלול בשלב זה רק את עובדי ישראכרט ובני משפחותיהם, שכן ישראכרט צריכה לבצע התאמות בכרטיס האשראי הקיים כדי להתאים אותו להתחבר לוואלידטורים של הרכבת. את ההתאמות תבצע ישראכרט בשלב ראשון רק בכרטיסים שתנפיק לעובדים שלה ולבני משפחותיהם שישתתפו בפיילוט. הרכבת מצדה נדרשת לרכוש ואלידטורים חדשים מספקיות מסופי התשלום שכן אלה הקיימים מזהים כיום רק את כרטיס הרב קו או את כרטיסי הנייר.

 

הרעיון שעומד בבסיס התשלום בכרטיס אשראי הוא כמובן להפחית את התורים ולהגביר את תנועת הנוסעים ברכבת במקום התהליך המסורבל של הפקת הכרטיס מנייר בעמדות התשלום או העיכוב הכרוך בטעינת הרב קו. מלכתחילה לא ברור מדוע הנוסע חייב לטעון מראש את הכרטיס בסכום גדול ובכך לתת בעצם הלוואה חינמית לרכבת עד שינצל את מלוא הסכום שטען בכרטיס. החיסרון של הפיילוט כרגע שהוא לא יכלול בשלב זה הנחות כמו כרטיס חופשי יומי או כרטיס שבועי או חודשי שמציע הנחות לריבוי נסיעות.

 

לפי נתונים של לאומי קארד, בשנים 2015–2018 חל זינוק של 534% בכמות העסקאות בכרטיסי אשראי באוטובוסים לעומת עלייה של 33% בעסקאות בכרטיסי אשראי ברכבת. עבור חברות כרטיסי האשראי תחום התחבורה הוא מנוע צמיחה מהותי להכנסותיהן מעמלות סליקה. ב־2016 גלגל תחום התחבורה מחזור של 5.5 מיליארד שקל.

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x