$
בארץ

בלעדי לכלכליסט

החברה שעקפה את המכרז הענק לכביש 6 בצפון

חברה שזכתה במכרז לסלילת קטע מכביש 6 הודיעה כי חברה אחרת, שלא עמדה בתנאי הסף, תעשה את העבודה בשבילה. לאחר שחברים בוועדת המכרזים רצו לפסול אותה, היא שינתה את הגדרתה ל"ספק"

גולן חזני 06:5121.01.19

מכרז שפרסמה חברת חוצה ישראל, החברה הממשלתית האחראית על כביש 6, חוצה ישראל, בהיקף של קרוב לרבע מיליארד שקל, נקלע לתסבוכת. מתברר שהזוכה במכרז היא לא החברה שתבצע את העבודה בפועל, אלא חברה אחרת שכלל לא עמדה בתנאי המכרז משום שאין לה אישור רישום כקבלן.

 

המכרז היה לסלילת כביש חדש המקביל לכביש 70, בקטע הצפוני של כביש 6 ממחלף עין תות ועד יקנעם. למכרז ניגשו החברות הגדולות בענף התשתיות, שפיר, סולל בונה, אשטרום ודניה סיבוס.

  

 

 

 

לפני שבועיים הודיעה חוצה ישראל כי הזוכה במכרז היא חברה פחות מוכרת, עינב החץ, שהציעה כ־235 מיליון שקל, הצעה הזולה ב־13 מיליון שקל מההצעה שסיימה במקום השני.

 

לאחר הזכייה ביקשו מתמודדות שהפסידו במכרז לעיין במסמכי ועדת המכרזים, ואז התברר כי חברים בוועדת המכרזים ביקשו לפסול את ההצעה של עינב החץ בגלל אי־עמידה בדרישות המכרז. ואולם, ברגע האחרון שונתה ההחלטה לטובת עינב החץ. מהמסמכים התברר עוד כי עינב החץ שימשה למעשה כ"פרונט" לטובת חברה אחרת שאמורה לבצע בפועל את העבודה, חברה ושמה עפר השרון.

  

כביש 6 כביש 6 צילום: עמית שעל

 

 

עינב החץ הודתה בפני ועדת המכרזים, בשימוע שנעשה לה אחרי שזכתה במכרז כדי לברר סוגיה אחרת הקשורה בזכייה שלה, כי היא כלל אינה צפויה לבצע את העבודות, וכי עפר השרון אמורה לשמש בשבילה קבלן משנה בפרויקט הענק. עינב החץ אף כינתה את עפר השרון "קבלן הבית שלה" באותה ישיבה. בהצעה שהוגשה לא הופיע שמה של עפר השרון כקבלן משנה, אבל בשימוע הדגישו נציגי עינב החץ כי אכן מדובר בקבלן משנה.

 

עפר השרון עצמה לא ניגשה למכרז, כנראה מכיוון שהיא אינה עומדת בתנאי הסף של המכרז בכל הנוגע לסיווגה המקצועי ברשם הקבלנים מבחינת היקף העבודה.

תופעת ההסתרה ושימוש בחברות קש לטובת זכייה במכרזים מוכרת בענף התשתיות, והיא מתגלית בדרך כלל רק אחרי תחילת העבודות במכרזים.

 

כאשר הבינה עינב החץ כי הודאתה כי חברה אחרת תבצע את העבודה תוביל לפסילת הצעתה מכיוון שעפר השרון אינה מחזיקה ברישיונות הנדרשים, החליפה עינב החץ גרסה והציגה את עפר השרון כ"ספק", ולא כקבלן הבית. הדבר נעשה אחרי שחברים בוועדה הקשו על עינב החץ בעניין אי־העמידה של עפר השרון בסיווג הקבלני המתאים למכרז.

 

ל”כלכליסט” נודע שחברים בוועדה העירו כי עינב החץ מסרה בהקשר הזה הצהרות כוזבות לכאורה "ומצג שווא" בשימוע שנערך לה, אבל מנכ”ל חוצה ישראל דני שנבך ביקש להכשיר את ההצעה, והיא אושרה.

 

מחברת חוצה ישראל נמסר בתגובה: "המכרז לביצוע פרויקט עין תות יקנעם פורסם ביולי 2018. הליך בדיקת ההצעות במכרז נוהל באופן מקצועי ושוויוני תוך הקפדה מחמירה כתמיד על כללי חובת המכרזים, ובסופו החליטה ועדת המכרזים לבחור בהצעת חברת עינב חץ אשר עמדה בכל תנאי הסף הנדרשים והגישה את ההצעה הזולה ביותר במכרז, בסך 235 מיליון שקל.

 

"אף שלעינב החץ ניסיון עשיר בעשרות פרויקטים דומים ברחבי הארץ, על רקע מידע שהתקבל בקשר עם ביצוע עבודות עבור מזמינים אחרים לאחרונה, נערכה בדיקה יסודית על ידי הגורמים המקצועיים בחברה ועינב החץ הוזמנה לוועדת המכרזים לשימוע, במהלכו התבקשה להתייחס באופן מפורט לסוגיות שונות בהקשר לביצוע הפרויקט.

 

"בהקשר לעפר השרון הבהירה עינב החץ כי היא הגורם המבצע בפרויקט ואילו עפר השרון משמשת עבורה כספק ציוד מכני כבד בפרויקט זה, כמו גם בפרויקטים רבים אחרים המבוצעים ע"י עינב החץ, עבור מזמינים אחרים במשק.

 

"לאור תוצאות הבדיקות והשימוע ולאחר שהדברים נבחנו מקצועית ומשפטית (לרבות יעוץ משפטי חיצוני) ונדונו לעומקם בוועדה, החליטה ועדת המכרזים לאשר את זכיית עינב החץ במכרז. החברה תוודא כי העבודה תבוצע על ידי עינב החץ בהתאם לכל המחויבויות".

 

מנחם פרידמן, מבעלי עינב החץ, אמר בתגובה: “אמרנו שעפר השרון היא קבלן הבית שלנו שעשה בעבורנו פרויקטים רבים בעבר, ויש לו הכלים המתאימים. לא אמרנו שהוא קבלן משנה שנותנים לו עבודה. לא ידענו שיש חברי ועדה שרצו לפסול אותנו. לפחות לא בישיבה שנכחנו בה”.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x