שימו לב, אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר. קראו עוד הבנתי
בארץ

גפני מעכב כספים לנת"ע ולנתיבי ישראל, עשרות קבלנים לא מקבלים תשלום

משרד האוצר מנסה לאשר בוועדת הכספים העברות תקציביות לשתי החברות, אולם יו"ר הוועדה משה גפני דוחה את הדיון פעם אחר פעם. חלק מהקבלנים ממתינים לתשלום כבר יותר מחודשיים

ליאור גוטמן 07:5410.12.18

ועדת הכספים לא משחררת כסף לחברות נתיבי ישראל ונתיבי תחבורה עירוניים (נת"ע) והתשלומים לעשרות קבלנים תקועים. חלק מהקבלנים ממתינים לכסף כבר חודשיים ויותר.

 

בשבוע האחרון שתי החברות עדכנו בעל פה את הקבלנים כי הכסף בקופתן אזל והן יתקשו לשלם עבור עבודות התשתית שהן מבצעות בפרויקטי ענק כמו הקו הראשון של הרכבת הקלה בתל אביב או שדרוג ובניית כבישים ברחבי הארץ.

 

 

 

שתי החברות אינן נהנות מהכנסות מפעילות עצמאית, והן תלויות לחלוטין בהעברות כספיות ממשרדי האוצר והתחבורה. בשבועות האחרונים מנסה משרד האוצר לאשר העברות תקציביות של כ־1.35 מיליארד שקל בוועדת הכספים, אולם פעם אחר פעם יו"ר הוועדה ח"כ משה גפני דוחה את הדיון. הסיבוב האחרון היה ביום רביעי, אז טען גפני שהוא לא יכול לקדם את הדיון בגלל שאלה של רכש גומלין במכרזי התחבורה הציבורית. היום אמור להתקיים דיון נוסף בנושא בוועדת הכספים.

 

משה גפני משה גפני צילום: אלכס קולומויסקי

 

בכירים בנת"ע ובנתיבי ישראל טוענים שגפני מעכב את הדיונים בכל פעם בתירוץ אחר, אבל מה שבאמת מפריע לו הן עבודות הרכבת הקלה באזור בני ברק, שמתארכות לא פעם לתוך השבת. לטענת נת"ע, חלק מהפרויקטים הללו נועדו למנוע פגיעה בחיי אדם, אולם עיריית בני ברק מארגנת לא פעם מחאות והפגנות וגלי ההדף שלהם מגיעים עד לגפני.

 

הסכום שנתקע בוועדת הכספים מורכב מכ־400 מיליון שקל המיועדים לקו האדום של הרכבת הקלה בתל אביב; כ־300 מיליון שקל להגדלת הסובסידיה לאוטובוסים, לרבות תוספת שירות והעלאת שכר נהגים; 200 מיליון שקל לפיתוח פרויקטים של רכבת כבדה, מתוכם 30 מיליון שקל לתכנון מפורט של מסילת רכבת רביעית לאורך איילון; 80 מיליון שקל לתכנון ופיתוח הקו הירוק והקו הסגול של הרכבת הקלה בגוש דן; כ־30 מיליון שקל להרחבת שירותי המטרונית בחיפה; והשאר לרכש קרונות חדשים לרכבת ולאחזקת כבישים של נתיבי ישראל.

 

לדברי יאיר סיוון, הבעלים של חברת דרך עפר שעובדת בפרויקט הרכבת הקלה ובכבישים מהירים של נתיבי ישראל, "החוזה שלנו הוא על שוטף + 70 וברכבת הקלה שוטף + 60. אנחנו מעסיקים עשרות משפחות ואף אחד לא מספר לך שאין כסף. איבדנו את האמון במדינת ישראל. אני לא יכול לאחר בתשלום מסים כי המדינה תתבע אותי, אבל אין לה בעיה להפר את החוזה מולי".

 

בהתאחדות בוני הארץ, הארגון היציג של תחומי הבנייה והתשתיות, טוענים שמדובר בפגיעה של כ־800 מיליון שקל בענף - ופגיעה זו תחצה בתוך כשבועיים את רף מיליארד השקלים. גרא קאושנסקי, סמנכ"ל ההתאחדות, טוען שענף תשתיות התחבורה סובל בלאו הכי מרווחיות נמוכה וככל שהקבלן קטן יותר, כך המצב קשה יותר. "שחקן גדול ובורסאי יכול לספוג את המכה ולסחוב עוד חודש או חודשיים, אבל קבלן קטן חי על שולי רווח קטנים. הוצאנו לגפני מכתב ולא קרה עם זה כלום. זה ממש לרמוס ענף שלם, עם עבודות שכבר בוצעו ואין תמורה כספית עבורן".

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x