שימו לב, אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר. קראו עוד הבנתי
בארץ

בלעדי לכלכליסט

משרד התחבורה עיכב תשלום של מאות מיליוני שקלים לקבלנים

בעיות בירוקרטיות במשרד התחבורה יצרו תגובת שרשרת שסופה בהשבתת עבודות תשתית: יותר מ־200 מיליון שקל לא עברו במשך חודש לחברת נתיבי ישראל, שלא שילמה לעשרות קבלנים, שהתקשו לקנות חומרים. תגובת המשרד: הכסף כבר בדרך

ליאור גוטמן 06:5414.02.18

בעיות בירוקרטיות במשרד התחבורה עלו לעשרות ספקי תשתיות בעיכוב תשלומים של מאות מיליוני שקלים. ל"כלכליסט" נודע שהמשרד עיכב בחודש האחרון תשלום תקופתי לחברת נתיבי ישראל (מע"צ לשעבר), ואילץ אותה לדחות העברה של בין 200 ל־250 מיליון שקל לעשרות קבלנים וקבלני משנה. בשל העיכוב הופסקו העבודות בחלק מהפרויקטים של נתיבי ישראל, ונוצר מחסור בחומרי גלם הכרחיים.

 

העיכוב יצר תגובת שרשרת

 

נתיבי ישראל זקוקה לכסף שעוכב לשם סלילת כבישים, עבודות תחזוקה וטיפול במוקדי סיכון בתחום התחבורה. חלק מהכסף אמור להיות משולם לקבלנים לפי אבני דרך בפרויקטים, וחלקו כתשלום תקופתי קבוע, כפי שנקבע בחוזה שנחתם בין החברה לקבלן.

 

כדי לעמוד בתשלומים, נתיבי ישראל תלויה לחלוטין במשרד התחבורה, שכן היא חברה ממשלתית ללא מקורות הכנסה עצמאיים. כל תקציבה השנתי, שעומד על 6—7 מיליארד שקל, נשען על מימון שמגיע ממשרדי הממשלה.

 

 

מימין: שר התחבורה ישראל כץ ומנכ"לית משרד התחבורה קרן טרנר אייל מימין: שר התחבורה ישראל כץ ומנכ"לית משרד התחבורה קרן טרנר אייל צילום: אוראל כהן, אלכס קולומויסקי

 

העיכוב עורר שורה של בעיות. ראשית, בחלק מהפרויקטים עובדים קבלנים בינוניים וקטנים, שזקוקים לתשלומים סדירים כאספקת חמצן להמשך העבודות. אחדים מהם העידו שהם נאלצים להחזיר תמרורים זמניים או מעקות אזהרה ששכרו מבעוד מועד, משום שבהיעדר תשלום לא יוכלו להשאירם שם באופן קבוע. מי שישלם את המחיר, הם אומרים, הם משתמשי הדרך.

 

בעיה נוספת היא שמחצבות או ספקי בטון מסרבים לעתים להעביר לקבלנים חומרים, והדבר מעכב את ביצוע העבודות בשטח.

 

"את המסים, את המע"מ ואת המשכורות לעובדים אנחנו חייבים לשלם בדיוק בזמן", אומרים בכירים בענף, "ואילו המדינה מעכבת את התשלומים וגורמת לנו נזקים כבדים". חלק מהקבלנים הזכאים לתשלום מזכירים שעל כל יום איחור בביצוע פרויקטים המדינה קונסת את מבצע העבודות, אבל כשהמדינה מאחרת בתשלום, אין שום פיצוי.

 

בענף התחבורה טוענים שהעיכוב הזה אינו הראשון, וככל הנראה גם לא יהיה האחרון. למעשה, זו הפעם השנייה בשלושת החודשים האחרונים שנתיבי ישראל מעכבת תשלומים לקבלנים וקבלני משנה בשל קשיים בקבלת הכסף ממשרד התחבורה. גם בפעמים הקודמות העיכוב היה נעוץ בסיבות בירוקרטיות, כמו תקלות במערכות מחשב או מחלוקות בין הקבלנים לחברה בדבר שיעור ביצוע הפרויקט שעליו יש לשלם.

 

המשרד: הכסף יגיע הבוקר

 

העיכוב שנגרם הפעם קשור במנגנון שבאמצעותו מאשר משרד התחבורה את התשלום לחברת נתיבי ישראל. בסוף כל חודש מעבירה החברה חשבוניות, ואלו נבדקות על ידי משרדי האוצר והתחבורה יחד, ומשולמות חודש אחורה (החשבוניות לחודש ינואר משולמות בפברואר). במקרה הנוכחי חל עיכוב בבדיקה.

 

במשרד התחבורה אישרו שהיה עיכוב בתשלומים, אולם בעקבות פניית "כלכליסט" טענו שהכסף היה אמור לעבור ברובו לנתיבי ישראל כבר אמש. לדבריהם, ייתכן שכבר הבוקר הוא יופיע בחשבון הבנק של נתיבי ישראל, ויאפשר לה לשלם לקבלנים השונים.

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x