שימו לב, אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר. קראו עוד הבנתי
בארץ

עובדי הרכבת: ההסכם הקיבוצי החדש הוא שוחד בחירות

במכתב שנשלח ליו"ר ההסתדרות ושהגיע לידי "כלכליסט" טוענים העובדים כי חלוקת הכספים בהסכם מיטיבה עם עובדי החטיבה שבה עובד יו"ר הוועד

ליאור גוטמן 06:4127.07.17

עובדי רכבת ישראל טוענים כי ההסכם הקיבוצי החדש שנחתם בחברה אתמול אינו שוויוני ומהווה תשלום שוחד לעובדים שאמורים להתמודד או להצביע בבחירות לוועד העובדים שייערכו בספטמבר הקרוב, כך עולה ממכתב שנשלח אתמול ליו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן ושהגיע לידי "כלכליסט".

 

 

 

בהסכם הקיבוצי, שעיקריו נחשפו ב"כלכליסט" במאי האחרון, נקבע כי עובדי הרכבת יקבלו תוספת שכר של 2% בשל הוצאת חלק מהתחזוקה למיקור חוץ, בנוסף לתוספת של 7.75% בפריסה של שלוש שנים שהתקבלה במסגרת הסכם השכר הקיבוצי במשק. כמו כן יקבלו העובדים מענק חד־פעמי של 2,000 שקל והיקף ההפרשות לפנסיה יעלה בכ־500 שקל לחודש. לפי הדיווח של רכבת ישראל לבורסה, עלות ההסכם החדש עומדת על 12 מיליון שקל בשנה.

 

לפי המכתב שנשלח לניסנקורן, שעליו חתום יו"ר ועד תנועה צפון משה חזות ששכר את שירותיו של עו"ד חי בר־אל, הנהלת הרכבת ניהלה מול ההסתדרות מגעים שהבשילו לכדי הסכם קיבוצי שמטרתו, בין היתר, "להסדיר את הפיצוי לעובדים בגין המשך הישארותה של חברת אלסטום שמספקת שירותי מיקור־חוץ במתקני הרכבת".

 

בשל כך העובדים קיבלו תוספת, שהיא פיצוי על ההפרטה, של 380-750 שקל בחודש לעובד. לפי חזות, הכסף הגיע לעובדים באופן לא שוויוני: "נדמה כי עובדי חטיבת הנייד, שמחזיקה בחלק ניכר ממושבי ועד העובדים ושיו"ר הוועד משתייך אליה, יהיו אלה שיקבלו את הפיצוי הגבוה ביותר, בלי קשר למידת הפגיעה בהם, ותוך שעובדים אחרים מקופחים". לדברי חזות, "מדובר באפליה חמורה וגסה של עובדי הרכבת שהפיצוי נועד להיטיב עמם, לטובתם של עובדים מסוימים. מעשה זה יכול להיחשב אף כשוחד בחירות שניתן לכאורה למקורבים בחטיבת הנייד". חזות מבקש במכתבו לדאוג לכך שהכסף יחולק צורה שוויונית יותר בין 3,300 עובדי הרכבת: "כלל העובדים צריכים להיות מפוצים, שכן כלל העובדים נושאים בנטל המאבק הארגוני". חזות מזהיר כי "ככל שלא תעמדו על כך שהפיצוי יחולק באופן שוויוני, נעתור לעצירת ההסכם".

 

הבחירות לוועד עובדי הרכבת אמורות להתקיים בספטמבר הקרוב לאחר דחיות רבות. יו"ר הוועד הנוכחי ניקה שימחוביץ' מתמודד על קדנציה נוספת. שימחוביץ' היה אחד מראשי הוועדים שתמכו פומבית בניסנקורן כשהתמודד מול שלי יחימוביץ' על ראשות ההסתדרות. חזות עצמו מתכנן אף הוא להתמודד בבחירות ומשום כך טוענים נגדו כי המכתב ששלח לניסנקורן נועד רק לניגוחו של שימחוביץ' לקראת ההתמודדות ביניהם. חזות מכחיש את הטענות ואומר שפנה להסתדרות כיוון שעובדים לא קיבלו את הכסף שהובטח להם. מעיון בדף הפייסבוק של עובדי הרכבת עולה כי עובדים רבים התלוננו על חלוקת הכספים שאותה הגדירו כ"תפורה מראש".

 

רכבת ישראל רכבת ישראל צילום: דוברות רכבת ישראל

 

 

מוועד העובדים של רכבת ישראל נמסר כי "הדברים אינם נכונים. בשנים האחרונות חתם ועד עובדי הרכבת על מספר שיא של הסכמים שהיטיבו עם כל העובדים. הסכם זה, שאושר על ידי מועצת העובדים, הוא המשך של מגמה זו". מההסתדרות נמסר כי "ההסכם אושר על ידי מועצת העובדים. מדובר בהסכם מאוזן וראוי".

בטל שלח
    לכל התגובות
    x