$
בארץ

הקבינט המדיני-ביטחוני אישר רכישה של 17 מטוסי F35 נוספים

ועדת השרים לביטחון לאומי בראשות ראש הממשלה נתניהו אישרה הערב את הרכישה - ובכך יגיע מספרם של מטוסי החמקן שיקבל חיל האוויר הישראלי ל-50 בסך הכול

רוני זינגר ואורי תובל 19:3827.11.16
ועדת השרים לביטחון לאומי בראשות ראש הממשלה בנימין נתניהו, (הקבינט המדיני-ביטחוני) החליטה הערב (א') פה אחד לרכוש עוד 17 מטוסים מסוג F35. בכך יגיע מספר מטוסי החמקן שיקבל חיל האוויר ל-50.

 

ההודעה המפתיעה היא סיום מהלך שהחל בשנת 2008, אז סיכם ראש הממשלה אהוד אולמרט עם נשיא ארצות הברית דאז ג'ורג' בוש על אופציה לרכישת 50 מטוסי F35. ב-2010 סיכמו ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר הביטחון אהוד ברק על רכישת 19 מטוסים ב-2.75 מיליארד דולר, מכספי הסיוע הצבאי האמריקאי. מערכת הביטחון לחצה לאחר מכן לרכוש עוד 31 מטוסים ולהשלים את האופציה ל-50 מטוסים, אולם ב-2014 הוחלט להסתפק ברכישת 14 מטוסים נוספים ב-2.8 מיליארד דולר.

 

כעת הוחלט להשלים את רכישת 50 המטוסים, אולם פרטים רבים אינם ידועים. ראשית, לא פורסם מה גובה העסקה, וייתכן שכיום נמצא משרד הביטחון במו"מ עם לוקהיד מרטין המייצרת את המטוס על מחיר המטוס. בספטמבר סיכמו ישראל וארצות הברית שהסיוע הצבאי יהיה בגובה 3.8 מיליארד דולר בשנה למשך עשר שנים, לעומת ציפיות של כ-4.5-4.3 מיליארד דולר בישראל. שנית, לא ברור מה הוביל לתזמון ההודעה ומדוע ישראל החליטה לרכוש שתי טייסות שלמות של F35 עוד לפני הגעת שני המטוסים הראשונים, הצפויה בדצמבר.

 

פרויקט F35 זכה לביקורת נרחבת בארצות הברית לאחר שחרג בכעשר שנים מהלו"ז המתוכנן, עלות הפיתוח שלו זינקה ב-80% ומחיר מטוס יותר מהוכפל וכל זאת כשהוא מפגין שלל תקלות טכניות ובעית בביצוע האווירי. הפנטגון, שאמור להורות על רכישת המטוס לצבא האמריקאי חוזר ומותח ביקורת על ביצועי המטוס, זאת בזמן שהצבא דווקא מקדם אותו למבצעיות. באוגוסט האחרון הודלף דו"ח נוסף של האחראי על מערכות נשק במשרד ההגנה האמריקאי, שקבע שהמטוס בדרך לכישלון ולא יעמוד במטרותיו.

מטוס הקרב החמקן, F35 מטוס הקרב החמקן, F35 צילום: בלומברג

 

בעוד שבארצות הברית מתקיים דיון ציבורי ושקוף יחסית בנושא, בישראל אין כל דיון והציבור לא יכול לדעת האם תקציב הביטחון מושקע בפלטפורמה יעילה. כפי שנחשף ב"כלכליסט", הביקורת העזה חלחלה גם לדרגי קבלת ההחלטות בישראל. יובל שטייניץ שעמד בראש ועדת השרים להצטיידות סיפר כיצד הוביל לצמצום הרכש. "זה לא שלמטוס יש בעיות הוא פשוט לא טוב". מסביבת אולמרט ציינו כי הוא אמנם סיכם על האופציה לרכישת 50 מטוסים, אך חשב שיש מטרות טובות יותר להשקיע בהן את הכסף.

 

מבקרי הפרויקט טוענים שפלטפורמות אחרות להפצצה - כמו מטוסים ללא טייס, מסוקים וטילים מונחים - עשויות להיות יעילות וזולות יותר. עוד הם מזכירים כי החמקנות של המטוס חלקית, וכך גם יכולת נשיאת הנשק שלו כאשר הוא חמקן - רק 2 טון פצצות לעומת יותר מ-10 טון של F15. על אף שברור שחיל האוויר הישראלי צריך להחזיק את המטוסים המתקדמים ביותר כדי להתמודד עם האיומים המתפתחים, לא נראה שלמטוס יש הצדקה מול האיומים הנוכחיים.

 

עם מנוע אחד וטווח טיסה מוגבל הוא אינו מגיע לאיראן, לחמאס אין נשק נ"מ וגם לחיזבאללה יש לעת עתה יכולת מוגבלת לאתר ולפגוע במטוסי חיל האוויר. המטוס גם הפגין יכולות חלשות בקרבות אוויר, אולם באופן הנראה לעין לא נראה כי איום כזה עומד מול חיל האוויר.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x