$
בארץ

בלעדי לכלכליסט

הרכבת הקלה: הסינים ניצחו בגלל הצעה זולה ב־6.5% בלבד

נתע בחרה ב־CNR הסינית כספקית הקרונות של הרכבת הקלה למרות חוסר ניסיונה הבולט. עתה מתברר שהצעת המחיר שלה, 1.27 מיליארד שקל, היתה נמוכה רק ב־90 מיליון שקל מזו של קאף הספרדית. CNR גם בקושי עמדה בדרישות המקצועיות

ליאור גוטמן 09:4012.01.16

המכרז החריג לבחירת ספקית הקרונות של הרכבת הקלה בתל אביב ממשיך להעלות סימני שאלה מטרידים. ממסמכים שהוגשו לבית המשפט המחוזי בתל אביב בימים האחרונים, כחלק מבקשה לצו ביניים לעצירת המכרז, עולה שהזוכה במכרז, CNR הסינית, הגיעה אחרונה בדירוג הטכני בציון 80.5 - רק חצי נקודה מעל המינימום בפרק זה. עוד מתברר מהמסמכים שהגיעו לידי "כלכליסט" שהצעת המחיר של החברה הסינית לא היתה זולה במידה ניכרת: 1.27 מיליארד שקל לעומת 1.36 מיליארד שקל שדרשה קאף (CAF) הספרדית.

 

הצעות המחיר שדרשו המתמודדות במכרז היו נמוכות במידה ניכרת מהתמחור שצפתה המדינה כשיצא המכרז ביוני 2014, בין 1.5 ל־2 מיליארד שקל תמורת אספקת 120 קרונות, מתוכם 90 באספקה מיידית, ותחזוקתם במשך 16 שנה. ההצעה הגבוהה ביותר שהגיעה לגמר היתה של אלסטום הצרפתית - שהגיעה למקום השלישי - כ־1.43 מיליארד שקל.

 

 

פקידי האוצר ביקרו את המכרז לכל אורכו

 

את המכרז ניהלו משרד התחבורה, חברת נתע הממשלתית שמקימה את הרכבת הקלה בתל אביב ומשרד האוצר על שלוחותיו - אגף התקציבים, החשבת הכללית ורשות החברות הממשלתיות. הם העדיפו לתת את אספקת הקרונות לפרויקט הרכבת התחתית הראשון בישראל לחברה סינית שייצרה קרונות דומים רק לשתי מערכות - האחת בסין והשנייה באיראן - בזכות פער זניח בתמחור לעומת חברות אירופאיות שעומדות בתקנים מחמירים. ההצעה הסינית נמוכה רק ב־6.5% מההצעה במקום השני, ובכ־12% מההצעה של המקום השלישי.

 

מכרז הקרונות ספג ביקורת רבה לאורך ניהולו וגיבושו. כמו שנחשף ב"כלכליסט", משרד האוצר הביע בעבר חשש שמא נתפר המכרז למידותיה של החברה הסינית. החשבת הכללית מיכל עבאדי־בויאנג'ו הזמינה דו"ח חיצוני חסוי לבדיקת המכרז, והוא קבע כי "מבנה המכרז, תנאי הסף הנמוכים, המשקל הנמוך לאיכות, והתיקונים שבוצעו בניקוד ואפשרו לכל המציעים שעברו את דרישות הסף לעבור (גם) את ציון הסף - גרמו לכך שתנאי האיכות קיבלו משקל נמוך תוך סיכון מעל לסביר".

 

הביקורת התרכזה בחלוקה הבלתי סבירה בין מרכיב המחיר שקיבל 70% מהציון הסופי, למרכיב האיכות שקיבל 30%; בכך שתנאי המכרז שונו לאחר ביקור של חברי הנהלת נתע בסין ב־2012; ובוויתור על עריכת מכרז מוקדם. נוסף על כך, למחרת הפרסום של הדו"ח הבעייתי, הורה מנכ"ל משרד התחבורה עוזי יצחקי לנתע להמשיך במכרז, וכעבור יום נבחרה המנצחת CNR.

 

מימין: שר התחבורה ישראל כץ ומנכ"ל משרדו עוזי יצחקי צילומים: עומר מסינגר מימין: שר התחבורה ישראל כץ ומנכ"ל משרדו עוזי יצחקי צילומים: עומר מסינגר צילום: עומר מסינגר

 

הצעת תמחור התחזוקה הסינית היתה יקרה

 

את צו הביניים לעצירת המכרז הגישה אלסטום. השופט החליט שלעת עתה אין לעצור את המכרז מכיוון שיש עוד שש שנים לאספקת הקרונות. עיון במסמכים מעלה ממצאים מעוררי שאלה נוספים. מתוך חמש המתמודדות, ווסלו הגרמנית וסטדלר השווייצרית לא עלו כלל לשלב הגמר, אף שמדובר בחברות בעלות יכולת ביצוע מוכחת בעשרות ערים באירופה. עוד מתברר, שבשל הציון הטכני הנמוך שהשיגו הסינים, אילו היתה המדינה מורידה את משקל התמחור ל־60% - לא היו הסינים זוכים כלל.

 

הסינים תמחרו את 90 הקרונות הראשונים בכ־721 מיליון שקל, ואת התחזוקה במשך 16 שנות המכרז בכ־478 מיליון שקל. CAF הספרדית תמחרה את 90 הקרונות הראשונים ב־830 מיליון שקל - אולם התחזוקה היתה זולה מההצעה הסינית - כ־450 מיליון שקל.

 

מנתע נמסר כי "כלל החלטות ועדת המכרזים התקבלו עפ"י אמות מידה מקצועיות ביותר שנקבעו במשותף ע"י נציגי משרדי האוצר ונציגי משרד התחבורה. כהוכחה לכך, לפני ימים ספורים, בית המשפט המחוזי בשבתו כבית משפט לעניינים מנהליים, דחה את בקשת חברת אלסטום לעצור את מימוש החלטת ועדת המכרזים. אין לנו כל כוונה לנהל את ההליך המשפטי מול החברות שלא זכו במכרז מעל דפי העיתון וכל שנותר לנו לציין הוא שהניסיון להטיל דופי בייצור ובטכנולוגיה הסינית נובע בעיקר מבורות מקצועית והתנשאות".

 

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x