שימו לב, אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר. קראו עוד הבנתי
רכב

צפוף פה: 2.96 מיליון מכוניות נסעו בכבישי ישראל בסוף 2014

על פי נתוני הלמ"ס, מדובר בעלייה של 4% ביחס לנתוני 2013; 32.1% מכלל כלי הרכב בארץ הם מתוצרת יפן, ומכוניות תוצרת יונדאי הן הפופולריות ביותר זו השנה הרביעית ברציפות

תומר הדר 15:3430.03.15

בכבישי ישראל נוסעים נכון לשלהי השנה שעברה 2,966,000 כלי רכב מנועיים. כך עולה מנתונים שמפרסמת היום (ב') הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה. על פי נתוני הלמ"ס, מתוך אותם 2.96 מיליון כלי רכב,כ2,457,000 כלי רכב הם פרטיים. בסך הכול, בשנת 2014 נוספו למצבת כלי הרכב בישראל לא פחות מ-312 אלף כלי רכב חדשים (אופנועים, מכוניות, טרקטורים ומשאיות) ואילו כ-197 אלף כלי רכב נגרעו, כלומר פורקו, נגנבו או הושמדו בתאונה. בפועל, מדובר בגידול של כ-4% במספר כלי הרכב בכבישי הארץ ביחס לשנת 2013, שבעצמה היוותה גידול של כ3.2% ביחס לשנת 2012.

 

יפן עדיין פופולארית, קוריאה סוגרת פערים

 

על פי נתוני הלמ"ס, מפילוח לפי ארצות ייצורן של המכוניות הנעות בכבישי ישראל, יפן היא ארץ הייצור הפופולארית ביותר: בסך הכול, נכון לשנה שעברה, 32.1% מכלי הרכב בכבישי ישראל היו מתוצרת יפנית. במקום השני נמצאת קוריאה הדרומית, עם 13.4% מכלל המכוניות ואילו במקום השלישי נמצאת גרמניה, עם 7.5% מן המכוניות שנוסעות בכבישי הארץ. ספרד נמצאת במקום הרביעי עם 7.4% ואילו במקום החמישי נמצאת צרפת- עם 5.6% מן המכוניות. טורקיה נמצאת במקום השישי עם 5.4% ואילו בריטניה במקום השביעי- עם 3.4%.

 

יצוין שבמהלך השנים האחרונות יותר ויותר יצרני רכב כגון ניסאן, קיה וטויוטה עברו לייצר מכוניות במפעלים באירופה, מה שהשפיע לא מעט על מצבת הרכבים. כך לדוגמה רק בשנת 2010 החזיקו רכבים מתוצרת יפן בנתח גדול בהרבה: 38.6%.

 

הקוריאנים, לעומת זאת, נמצאים במגמת התחזקות מתמדת, למרות שקיה ויונדאי עברו בשנים האחרונות לייצר מכוניות באירופה. כך, בשנת 2008 נרשמו בכבישי ישראל 11.3% מכלל המכוניות שיוצרו בקוריאה. בשנת 2011 עלה אחוז המכוניות הקוריאניות בכבישי ישראל ל11.8% ואילו בשנת 2013 היוו המכוניות הקוריאניות 12.9%.

 

עוד עולה מהנתונים כי 2014 היא השנה הרביעית שבה יונדאי (Hyundai) נמצאת במקום הראשון עם 13.5% מכלי הרכב הפרטיים החדשים שנוספו בשנה זו. יחד עם זאת, כדאי לציין שחלקה היחסי של יונדאי ירד מ-16.1% בשנת 2012 ל-13.5% בשנת 2014. במקום השני נשארה חברת טויוטה עם 11.8% מכלי הרכב הפרטיים החדשים שנוספו ב-2014 בהשוואה ל-11.0% ב-2013 ול-10.0% ב-2012. חלקה של קאיה גדל מ-1.7% ב-2008 ל-11.4% ב-2014. מזדה (Mazda) שהייתה במקום הראשון עד לפני ארבע שנים, עברה אמנם למקום הרביעי, אך זאת השנה הראשונה מזה ארבע שנים שבה חל גידול בחלקה היחסי, והיא מהווה 7.4% מכלי הרכב הפרטיים החדשים שנוספו ב-2014, בהשוואה ל-5.2% בשנת 2013 ול-5.7% בשנת 2012. חלקה של סקודה (Skoda) גדל מ-3.0% ב-2008 ל-6.1% ב-2014.

 

יונדאי i20. החברה שומרת על מקום ראשון שנה רביעית ברציפות יונדאי i20. החברה שומרת על מקום ראשון שנה רביעית ברציפות

 

עוד עולה מן הנתונים כי מספר הרכבים המונע במנועי דיזל (כולל משאיות ומוניות) הולך ופוחת- אך מספר מכוניות הנוסעים המונעות בדיזל דווקא עולה. כך, בעוד שבשנה שעברה 14.4% מן הרכבים בישראל היו מונעים בסולר, בשנת 2013 היה מדובר ב14.8% מכלל הרכבים- ואילו בשנת 2010 היה מדובר ב15.44% מן הרכבים.

 

אך כאמור, דווקא בקרב רכבים פרטיים קיימת מגמת עלייה. כך, ב-2014 מכוניות הדיזל הפרטיות (כלומר לא משאיות ומוניות) היוו 3.5% מכלל המכוניות בכבישי ישראל. בשנת 2013 היה מדובר -ב3.4% ואילו בשנת 2012 היה מדובר ב-3.1%. בשנת 2010 מספר המכוניות הפרטיות בעלות מנועי דיזל היה נמוך אף יותר: רק 2.9% מכלל המכוניות. עוד עולה מנתוני הלמ"ס כי ב-2014 נסעו בישראל כ-16 אלף רכבים מונעים בגאז,  לעומת 14 אלף בשנת 2013.

 

ב-2014 (בדומה ל-2013), 85% מכלי הרכב הפרטיים היו בבעלות פרטית ו-15% היו בבעלות שאינה פרטית: חברות הֶחְכֵּר (ליסינג) - 9.0%, חברות (לא כולל עצמאים) - 4.8%, והשכרה או תיור - 1.2%. יצוין כי רוב כלי הרכב הפרטיים בבעלות שאינה פרטית היו כלי רכב חדשים עד גיל 3 שנים. מתוך סך כל כלי הרכב הפרטיים שעלו על הכביש ב-2014, 57.7% היו בבעלות פרטית ו-42.3% היו בבעלות שאינה פרטית: חברות החכר (ליסינג) - 28.7%, חברות (לא כולל עצמאיים) - 10.5% והשכרה או תיור - 3.2% (בשנת 2013, 29.2%, 11.3% ו-4.7%, בהתאמה).

 

רמת מינוע עדיין נמוכה מאירופה

 

סעיף חשוב נוסף מתיחס לנתוני רמת המינוע, כלומר כמה מכוניות נוסעות בכבישי הארץ ביחס לנפשות. רמת המינוע מצביעה בין היתר על רמת החיים, יוקר המחיה וגם על מחירי הרכבים החדשים, המשקפים את יכולת האזרחים לרכוש רכב. הנתונים, יש לציין, אינם מעודדים לצרכן הישראלי. נכון לשנת 2014 עמדה רמת המינוע בישראל על 358 רכבים לכל אלף תושבים, ביחס ל-350 בשלהי 2013.לשם השוואה, בשנת 2013 היתה רמת המינוע בבריטניה כ-550 רכבים לאלף נפשות. בהולנד מדובר בכ-600 רכבים לאלף נפשות. בשוויץ כ-700 רכבים לאלף נפשות ואילו באיטליה- מעל ל-800 רכבים לאלף נפשות.

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x