$
בארץ

האוצר הקפיא העברות כספים לרכבת ישראל

ל"כלכליסט" נודע כי מטרת ההקפאה לאלץ את רכבת ישראל להעביר מידע על הסכם עם הקבלן חופרי השרון. ההסכם כולל תשלום של 36 מיליון שקל שלא אושר על ידי הממשלה

ליאור גוטמן 07:1318.01.15

אגף החשב הכללי הקפיא לפני כמה ימים העברת כספים לרכבת ישראל בטענות של חתימה על הסכמים ללא אישור והסתרת המידע מהממשלה. כך נודע ל"כלכליסט".

 

ההקפאה נכנסה לתוקפה באמצע השבוע שעבר, אז שלח אגף החשב הכללי מכתב חריף למנכ"ל רכבת ישראל בועז צפריר, שבו הוא מלין על התנהלות רכבת ישראל בכל הקשור לשימוש בכספי ציבור.

 

המכתב, שהגיע לידי "כלכליסט", נושא את הכותרת "אי־העברת מידע מרכבת ישראל", והוא מתאר התקשרות בעייתית לכאורה של רכבת ישראל עם חברת חופרי השרון - מקבלני המשנה הגדולים שעובדים מול רכבת ישראל. זאת משום שבפרויקט סלילת קו הרכבת המהיר בין ירושלים לתל אביב אישרה רכבת ישראל תוספות שביקש חופרי השרון, מבלי שהמהלך קיבל לטענת החשב הכללי את אישורו. עוד מצוין במכתב כי כשהחשב הכללי פנה בבקשה לקבל מהרכבת את מסמכי ההתקשרות, הוא נתקל בסירוב.

 

רכבת ישראל רכבת ישראל צילום: דוברות רכבת ישראל

 

באפריל 2013 גיבשה הרכבת הסדר תשלומים מול חופרי השרון בהיקף של 100 מיליון שקל, אולם אותו הסכם נדחה ולא אושר לתשלום. "במצב דברים זה מצופה כי החברה - בהתאם לכללי מינהל תקין - תעדכן מיוזמתה את נציגי הממשלה בכל הסדר חלופי שסוכם, כדי שיוכלו לבחון אם מדובר בהסדר ראוי יותר מההסדר שנדחה". בחשב הכללי מציינים כי "הובא לידיעת החשב הכללי מידע קונקרטי כי כבר קיים הסכם בין הרכבת לבין הספק, שכולל בין השאר תשלום מינימלי של 36 מיליון שקל, ש־15 מיליון שקל מתוכם כבר הועברו". משום כך ו"בשל החשש כי התנהלות החברה עתידה לחייב את המדינה בהתחייבויות כספיות מבלי שהיתה לממשלה האפשרות לבקר אותן כנדרש", יצאה הוראה להקפיא את כל התשלומים של הרכבת לחופרי השרון.

 

מהרכבת נמסר בתגובה: "במסגרת חוזה בין רכבת ישראל לקבלן התגלעה מחלוקת שבגינה הוסכם על מינוי בודק חיצוני, שממצאיו אינם מחייבים את הצדדים משפטית. כל המסמכים הרלבנטיים הועברו לגורמים הנוגעים בדבר ובכלל זה נציגי החשב הכללי".

בטל שלח
    לכל התגובות
    x